Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ på LowePro-ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

stäck

Aktiv medlem
Ganska nyligen köpte jag en LowePro CompuTrekker-ryggsäck (det är i stort sett en MiniTrekker med ett extra fack för laptop). På ryggsäcken sitter två anordningar för att spänna fast ett stativ (tillsammans med en utfällbar "ficka" i botten). Varje anordning består av ett elastiskt snöre, ett spänne (två delar), och en "knapp" för att dra åt snöret. Snöret och "knappen" är av samma typ som man hittar t.ex. i huvan på många jackor.

Jag förstår inte hur jag ska göra med snöret!!

På något sätt ska man ju dra det så att man kan dra åt snöret så det sitter bra, och knäppa upp spännet för att få lös stativet. Det går att krångla till det lite halvdant så att det kan hålla fast ett lätt enbensstativ, men jag kan inte få fast mitt Manfrotto 055 så det sitter ordentligt (det bara slänger runt).

Samma anordning verkar finnas på fler Manfrotto-ryggsäckar, är det någon som vet hur man ska få fast sitt stativ ordentligt med den? Nån som har en bra bild eller illustrativ sketch? (Ungefär som en sån där som visar hur man knyter en slips, vilket måste vara betydligt enklare eftersom jag lyckats med det men inte med stativsnöret.)

Jag är väldigt sugen på att byta ut de där snörena mot någon slags mer normala remmar, men på något sätt borde det ju trots allt gå att använda grejorna som de är.
 
Du släpper ner fickan, ställer stativet i det och spänner sedan fast stativet med de elastiska remmarna.
 
Jag har sama problem med min LowPro S&F Rover ligth. Hur jag än drar åt de elastiska snörena så blir det väldigt slängigt och obekvämt med ett Manfrotto 055B. Eftersom jag aldrig gör längre turer från bilen till jag börjar fota så bär jag alltid staivet på axeln. När jag sen börjar fota så finns det ingen anledning att spänna fast stativet på ryggsäcken.

På LowPros hemsida finns skisser för de flesta ryggsäckar hur man använder dem.

/pär
 
Försök spänna fast den så högt som möjligt. På min Nature Trekker har jag stativsnodden fäst i bärhandtaget upptill istället för på sidan där det verkar tänkt att man skall ha den.

Frågan är om inte Mini/Compu är snudd på för liten för att bära ett 055 riktigt bra. Jag tycker min Nature Trekker funkar rätt bra för mitt Gitzo 1224 som är i ungefär samma viktklass som 055, men jag skulle inte vilja ha en kortare säck till det.

Jag har en Rover Light också och där känns det inte alls aktuellt att spänna på Gitzot, men den bär mitt Manfrotto 190 bra.
 
Jag använde länge en PhototrekkerAW och såg aldrig den riktiga funktionaliteten med att spänna fast mitt 055.

Jag anser inte att LowePro,s marknadsföring är direkt fel men inte helt hundra heller!

Jag har vant mig vid att bära stativet i händerna,,, Däremot så spänner jag gärna på ett enbensstativ, det fungerar fint (då på en "Lenstrekker AW600")!

/Mvh Niclas,
 
Det finns en "user guide" att ladda hem till de större Trekker-ryggsäckarna, och där ser man på en halvtydlig bild (fig. 13) ungefär hur de menar.
Jag får fast grejorna så det ser likadant ut, men det blir alldeles för sladdrigt. Snöret går bara en gång genom fästet i ryggsäcken, och då hänger det och dinglar och är inte alls bra (eftersom snöret sträcks ut för lätt). Det går hjälpligt med enbensstativet (som dock bara når upp till det ena snöret, inte det andra), men knappt alls med det trebenta.
Jag tror inte alls ryggsäcken i övrigt är för liten och vek för att bära 3kg stativ (055B + 322RC), det är bara remmarna som sviktar, och samma remmar sitter ju även på större ryggsäckar (Nature / Photo / Pro / Super Trekker II AW) som borde vara kapabla att bära tyngre stativ.
Det går ju lätt att dra om snöret så det går dubbelt genom fästet i ryggsäcken, men då kan det å andra sidan falla lös när det är uppknäppt. Dessutom verkar hela anordningen för lång, det blir flera decimeter snöre över även när det stora stativet är fastspänt (och hur mycket som helst när man inte har nåt stativ där), och det tunna snöret trasslar in sig i stativet eller t.o.m. oskyldiga förbipasserande.
Jag tror man får syslöjda lite för att få till det ordentligt. Måste ha nåt som tål åtminstone enbensstativet vid skidåkning...

Är också irriterad på mig själv över att jag i gårdagkvällens trötthet la den här tråden i fel forum (den borde varit här), men det kan jag leva med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.