Advertisement

Annons

Stativ och ryggsäck..Tips???

Produkter
(logga in för att koppla)

misselemi

Medlem
Hejsan, jag har insett att jag kommer att behöva ett stativ och funderar nu på att köpa ett begagnat. Men jag har ingen aning om vad som skulle passa bäst, har ett "skräpstativ" (ca500 spänn på MM för några år sen...) som är för klent. Jag behöver ett som är så smidigt som möjligt, har förstått att om man köper ett lite dyrare så ingår inte själva "huvudet"? Jag fotar för tillfället mest porträtt, främst av barn. Vill alltså ha ett gäng tips på kompletta stativ, så jag vet vad jag ska leta efter... Prisklass ca 1500 :-
(Ska man ha speciellt fäste om man har batterigrepp?)

* Skulle dessutom behöva en ny ryggsäck, men det är ju en djungel! Jag vill ha plats för två kamerahus, 3objektiv, en blixt. Och gärna plats för lite annat med. Pris ca 1000, gärna billigare om den är begagnad såklart..


Tack// Emelie
 
Lowepro har en trevlig "vilken väska ska jag välja" funktion. Så in på deras hemsida och prova. Så får du nått tips i vart fall.
 
Nåt mycket prisvärt i ryggsäck är Adventure Icebreaker hos Cyberphoto , reapris just nu.
/G.
 
Det är olika om stativen säljs med eller utan kulled, du får alltså kolla noggrant om detta ingår eller ej.
Jag skulle påstå att kulhuvudet är den viktigaste komponenten då denna måste klara att hålla vridmomentet som uppstår när man lutar kameran, något som klenare kulleder kan ha problem att klara.

Om du vill ha ett stabilt och mångsidigt stativ så hade jag rekommenderat ett Manfrotto 055XPROB. Detta stativ såldes tidigare med kulleden Manfrotto 488RC2. Dessa vägen tillsammans ca 3 kg, bra för stabiliteten men kan vara lite tungt att bära längre sträckor.
Denna kombination 055XPROB 488RC2 brukar gå att finna begagnat för ~1500kr, dock hitta jag inte någon annons med detta för tillfället men det kan vara värt att spana efter.

190XPROB kan givetvis också vara ett bra alternativ, en "lillebror" till 055XPROB, men jag har ingen egen erfarenhet av detta och vet inte hur pass stabilt det är.

Angående batterigrepp på stativ så är detta alltid en nackdel då kamerans tyngdpunkt kommer längre ifrån kulleden (minskar hur tungt objektiv det klarar att hålla uppe), samt att batterigrepp till kamerahus brukar bli lite vingligt. Det går med batterigrepp men är inte optimalt
 
Här har du ett tips!

Hej Emelie!

Benro har en riktigt fin väska just nu!
http://www.benrosverige.se/sv/fyndhornan/benro-quicken-500s.html

Själv har jag den förra modellen av väskan. Har haft den något år nu och är helnöjd. Jag är ofta på språng med utrustningen, vilket betyder att jag är ganska vårdslös med väskan för att snabbt kunna jobba. Benros väskor är grymt stryktåliga och framför allt stadiga så att de skyddar gluggarna. Många märken brukar vara väldigt sladdriga och har lätt att bryta upp i sömmarna.

Remmarna för stativfästet är riktigt bra, då de annars har lätt att bli "slappa" efter ett tags användning.

Kan varmt rekommendera den, dessutom får du ju lite över att spendera på annat. ;)

PS. De har också väldigt fina traveler stativkit (tripod+kulhuvud)! Men satsa på ett stativ i carbon, inget annat.

Hälsing
Lars
 
Stativ

Heej igen, jag har fastnat lite i letandet efter stativ, vet ju inte vad jag letar efter.. Vill ha ett stadigt, lätthanterligt stativ som inte är alltför tungt att konka runt på. Men det finns ju miljoner.. Ska främst använda det vid porträttfotografi, både inne å utomhus.

Shoot! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.