Annons

Stativ och Huvud

Produkter
(logga in för att koppla)

Dandu

Ny medlem
Hejsan!
Jag skulle behöva lite tips och synpunkter inför mitt stativ köp.
Jag har tänkt lägga mellan 2000 - 3000~ kr på stativ + huvud
Stativen som jag har kollat på är
Manfrotto 055 XPRO B
Manfrotto 190 XB.
Är det någon här som vet vad som skiljer dem åt förutom priset?
Sen har jag även kollat på 2 st olika huvuden.
Dem heter Manfrotto 804RC2 och det andra heter Manfrotto 488RC2.
Eftersom jag är ny inom området så undrar jag vilka fördelar och nackdelar det finns med dem två huvudena?, Det ena är kulled och det andra är ett "tilt" huvud.
Jag har en Sony A100 med ett 18 - 55mm och ett 70 - 300 objektiv och kommer att använda det till all möjlig fotografering, allt från macro, landskap, bilar, porträtt osv.
Vilket hade ni rekommenderat?
Nu hoppas jag att det finns någon vänlig själ som vill svara på frågorna också =)
Tack på förhand
/Daniel
 
Hej!

Har själv ett 804RC2 och är helnöjd med det. Det har stora spakar som är lätta att skruva på när man står med stela fingrar en kall vintermorgon. Fördelen med kulled är ju att man bara behöver skruva lossa en skruv och sedan kan man vrida kameran som man vill, men de kulleder jag testat tycker jag har haft tendenser att fastna och vara tröga (igen då, särskilt med kalla, klena fingrar :)).

Stativen du nämner vet jag inget om, jag har satsat på ett billighetsstativ (ett FalconEyes) och det har funkat bra, lätt och stabilt.

Per
 
permsamuelsson skrev:
Hej!

Har själv ett 804RC2 och är helnöjd med det. Det har stora spakar som är lätta att skruva på när man står med stela fingrar en kall vintermorgon. Fördelen med kulled är ju att man bara behöver skruva lossa en skruv och sedan kan man vrida kameran som man vill, men de kulleder jag testat tycker jag har haft tendenser att fastna och vara tröga (igen då, särskilt med kalla, klena fingrar :)).

Stativen du nämner vet jag inget om, jag har satsat på ett billighetsstativ (ett FalconEyes) och det har funkat bra, lätt och stabilt.

Per

Okay tack för svaret =), jag kommer ta bilder året i alla årstider är det tänkt :)
 
Välj 055 + 488 RC0. Stabilare platta än RC2 och nedersa benen på 190 är väldigt klena vid fullt utdrag.
Mvh/Gunte..
 
gunte skrev:
Välj 055 + 488 RC0. Stabilare platta än RC2 och nedersa benen på 190 är väldigt klena vid fullt utdrag.
Mvh/Gunte..

Okay jag ska kolla på det och se vad jag tycker, tack för svaret.
Då blir det inget 190 stativ iaf.
 
Jag lånar tråden lite om det är OK, eftersom jag också går i stativbytartankar. Jag funderar på Manfrottos 488-huvud, men tycker att RC0-plattan (och även RC4) är alltför klumpig. Tycker inte om att ha den monterad på t ex kamerahuset med vertikalgreppet och om jag ska hålla på och montera på och av den så försvinner ju lite av tanken med en snabbplatta. Är det någon som har erfarenhet av att montera någon annan plattform på kulan (t ex någon Arca-Swiss-kompatibel)? Risken är väl att pengarna rullar iväg direkt...?
 
Kolla på Really Right Stuff,dem grejer är Arca-Swiss-style, dock självklart en hel slant dyrare än Manfrottos RC2.Törs inte svara om det är värd pengarna, mitt största objektiv (1,5kg) klara sig bra på RC2-plattan.Alternativt www.kirkphoto.c!om.Lycka till
 
Söker stativ med vevjustering

Jag behöver stativ till systemkamera.

Mittpelaren skall ha vev för finjustering. Om pelaren ävenså går att tippa horisontellt vid makrofotografering, så är det ett extra plus.

Är tacksam för förslag.
 
alcedo [E.F.S] skrev:
Jag lånar tråden lite om det är OK, eftersom jag också går i stativbytartankar. Jag funderar på Manfrottos 488-huvud, men tycker att RC0-plattan (och även RC4) är alltför klumpig. Tycker inte om att ha den monterad på t ex kamerahuset med vertikalgreppet och om jag ska hålla på och montera på och av den så försvinner ju lite av tanken med en snabbplatta. Är det någon som har erfarenhet av att montera någon annan plattform på kulan (t ex någon Arca-Swiss-kompatibel)? Risken är väl att pengarna rullar iväg direkt...?

För flera år sen använde jag också 488 huvud och RC0 plattor. Även jag tyckte de var dåliga och klumpiga.
Nu använder jag bara RRS, Wimberley och Kirk. Fantastiskt bra och en helt anan känsla än Manfrotto. Men de är ju också mycket dyra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.