Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stativ mittpelare

Produkter
(logga in för att koppla)

mrK

Medlem
Hej

Jag står i steget att köpa ett stativ. Har ingen erfarenhet av att jobba med stativ men tänker hoppa på och köpa ett rejält stativ på en gång. Har läst runt på forum och har fastnat lite för Feisol. Det jag funderar på är om jag ska beställa med mittpelare eller inte. Höjden är full tillräklig utan, men det jag funderar på är om jag kan komma att sakna att kunna finjustera höjden med en mittpelare?

Så hur mycket använder ni mittpelaren? Om man bortser från att nå en tillräklig hög höjd för att kunna stå bekvämt. Gör ni mycket finjusteringar i höjdled för olika motiv osv?

Mittpelare väger och kostar extra, så om den inte är "nödvändig" så skippar jag den helt enekelt.

Ha det gott

/Marcus

Jag har ett Feisol kolfiberstativ och jag har ingen mittpelare, utan har en kulled direkt på stativet. Det är litet struligare men stadigare, och det är ju skälet för att använda stativ över huvud taget.

Har inte använt stativet i fråga men går det att ta bort mittpelaren på det stativet som kommer med en sådan? I så fall kan du ju få det bästa av 2 världar?

Själv uppskattar jag i vissa lägen mittpelarens flexibilitet och snabbhet. Dock händer det att jag monterar bort den om stabilitet är av högsta prio.

Om jag har förstått det rätt, så köper man en mittpelare, eller ett mittpelarkitt löst. Så kan man köra med eller utan sedan. Tror jag kommer köpa med ett sådant. Kostar inte så mycket extra.

I så fall tycker jag absolut du ska lägga de extra pengarna. Det kan bli ganska omständigt om du måste justrera alla benen för att hitta rätt.

Ett stativ kan heller aldrig bli för högt. Det finns många tillfällen man har nytta av ett stativ som man behöver stå på en pall eller sten för att använda.

Jag fotar mycket med stativ, och har ingen mittpelare.

Jag har alltid frågat mig vad skall man ha en mittpelare till. Anledningen till att jag använder stativ är just för att det skall vara stadigt.. Att höja mittpelare gör det bara ostabilt!

Se istället till att stativet du köper är lätt att justera höjdmässigt.

Så mitt råd är, skippa mittpelare

Jag har ett Feisol kolfiberstativ där jag har monterat bort mittpelaren. För mig personligen är det viktigare att kunna komma ner riktigt lågt, vilket på just det stativet i alla fall inte går med mittpelaren monterad. Kan i och för sig också tänka mig situationer då det skulle vara bra att få några extra decimeter i höjd. Så svaret är inte självklart som jag ser det.

Det låter på en del här som att ett icke tokstabilt stativ skulle vara oanvändbart, vilket naturligtvis är nonsens. Vilket stativ som helst är stabilare än att försöka hålla kameran för hand, för att ta ett extremt exempel.
Mittpelare är ett utmärkt sätt att inte behöva köpa ett så stort stativ om man inte kommer att använda den fulla längden särskilt ofta. Är det vindstilla och man inte har jättetung utrustning (nej, alla har faktiskt inte fjuttonhundramillimeters-telen) så funkar det jättebra med mittpelare. Man kan alltid låta bli att höja denna om man vill ha högre stabilitet.

Tillägg: För övrigt så är stabila stativ tyngre och större, vilket gör att man oftare lämnar skiten hemma för att man inte orkar släpa på det. Det är inte alltid bäst att ha det bästa faktiskt.

Har inte riktigt förstått mig på det där med tokstabila stativ. Jag äger ett Manfrotto 725 digi som är ett "billigt" stativ för 1000kr. Jag köpte det för att det blev rätt litet ihopfällt med sina tredelade ben. Det är alltså helt fel med tredelade ben, mittpelare som ofta är lite uppfälld då stativet är lite för kort och ändå har jag fotat med en D200 i full storm utan att få någon oskärpa. (Nu senast blåste stativet omkull efter jag tagit av kameran). Var och hur fotar ni som tycker att allt som inte är ett lantmäteristativ är instabilt?

WFS) (Graylingman skrev:
Jag har ett Feisol kolfiberstativ där jag har monterat bort mittpelaren. För mig personligen är det viktigare att kunna komma ner riktigt lågt, vilket på just det stativet i alla fall inte går med mittpelaren monterad. Kan i och för sig också tänka mig situationer då det skulle vara bra att få några extra decimeter i höjd. Så svaret är inte självklart som jag ser det.

Nu kan jag inte stativ så bra men tittade en gång på ett stativ där mittpelaren kunde monteras uppochner, kanonbra. Dvs man kunde gå hur lågt som helst, hela vägen till marken.

Har själv ett Feisol stativ och jag monterade faktiskt bort min mittpelare häromdagen. Har stört mig på den bra länge nu och fick äntligen tummen ur att ta bort den. Har aldrig användt den till att höja upp, men däremot stört mig på den många gånger när jag vill komma ner lägre än vad som blir möjligt med den på.
Någon gång har jag nog användt den till att hänga väskan i kroken under för att få ett än mer stabilt stativ. Men som sagt, jag tror nog aldrig att jag kommer montera på mitt igen. Mycket smidigare att ta med sig nu utan också.
Däremot så blir det kanske lite svårt att bestämma sig för ifall man ska köpa det eller inte. Jag är ju ändå nöjd att jag har valfriheten att om jag vill sätta på det. Annars måste man ju lägga en ny beställning från Taiwan vilket kommer kosta en del. Så det beror nog lite på ifall du vill lägga de extra pengarna. Hade jag haft en tight budget så hade jag aldrig tvekat på att skippa det med den fakta jag nu har.

Jag har skippat mittpelaren på mitt stativ. Det blir baltigare när man skall höja eller sänka men man vinner i vikt. Dessuotm så möjliggör det väldigt låga macrotagningar då man kan fälla benen i spagat. Jag äger ett kolfiberstativ på ca 1,7 kg. Egentligen i lättaste laget för maximal stabilitet, men den låga vikten gör att stativet hänger med oftare.

jag är inne på stativ nr 2 nu. hade tidigare ett trästativ från Stabil, stadigt stod säkert på alla ytor utomhus, men lite i tyngsta laget för mig att bära.. Så bytte ut det mot ett kolfiberstativ på ca 1,8 kg (tror jag) och som sagt, ingen mittpelare här.. Jag har stått med detta stativ i rejäla vindar mitt ute på en ö i Gbg:s skärgård och det stod stadigt.

Det klarar rejäl vikt också och som sagt, kan fälla ner det i spagat vid macrofotografering.. Upplever stativet jätteenkelt att jobba med och har aldrig nånsin upplevt det bökigt att höja resp sänka benen

iSolen.se skrev:
Nu kan jag inte stativ så bra men tittade en gång på ett stativ där mittpelaren kunde monteras uppochner, kanonbra. Dvs man kunde gå hur lågt som helst, hela vägen till marken.

Jo, det kan man göra på mitt också genom att skruva av ändplattan på mittpelaren, dra pelaren ur sin hållare uppåt och montera den uppochner. Jag har testat det några gånger men hade svårt att vänja mig vid att ha kameran uppochner hängande i mittpelaren mellan stativbenen. Men visst... det går och är väl en vanesak kanske.

WFS) (Graylingman skrev:
Jo, det kan man göra på mitt också genom att skruva av ändplattan på mittpelaren, dra pelaren ur sin hållare uppåt och montera den uppochner. Jag har testat det några gånger men hade svårt att vänja mig vid att ha kameran uppochner hängande i mittpelaren mellan stativbenen. Men visst... det går och är väl en vanesak kanske.
Förr använde jag också upp och nedvänd mittpelare för motiv nära marken. Problemet var, speciellt när jag använde vinkelsökare, att komma åt att se i sökaren. Det var alltid ett ben i vägen. Jag löste det med en äldre modell av en sån här kulled: http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitzo/op/preview/pid/16876 Då behövde inte kameran hänga rakt under mittpelaren och det var lätt att justera så att jag kom åt sökaren.

Ni som har plockat bort mittpelaren, hur fäster ni kulleden?

Olle

Självklart är det viktigt att man orkar ta med stativet, men för min del så har jag märkt att jag blir slarvigare om jag har mittpelare. Jag tenderar att använda den fast det egentligen inte hade behövts.

Jag brukar inte använda stativ, så om jag tar mig omaket att kånka med det så vill jag nog ha det "tokstabilt". Har jag lägre krav på skärpa så räcker IS och stöd mot fasta föremål rätt långt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar