Annons

Stativ med gradskiva?

Produkter
(logga in för att koppla)

nileback

Medlem
Jag tänkte investera i ett stativ. Men jag hittar inget stativ i rimlig prisklass (under 1000 kr) som har någon slags gradangivelse på horisontalled.

Jag ska ta panoramabilder, men jag behöver ingen jätteexakthet eftersom jag ska redigera digitalt i efterhand. Men man behöver ändå ett humm om vilka grader man skall vrida kameran.

Är det någon som har koll på stativ med gradskiva?
 
Många sk panoramahuvuden har låsbar panorering med skala. Dessa är inte så dyra. Sedan finns det ju ännu bättre, exaktare och dyrare saker.
 
Eller så bygger man en panorama del att sätta ovanpå själv. Och vill man vara riktigt petig så bör du även skaffa något att förskjuta kameran bakåt med så roteringen sker runt objektivets optiska mittpunkt.
 
Intressant tanke. Man skulle faktiskt kunna använda en kompass fäst vid blixtskon. Lite väl home-made kanske, men det funkar ju =)
 
Jag har ett Manfrotto 141RC-huvud och där har du markeringar på varje 15 grader.
Använder man dom och sedan tar ett kort i varje mellanrum så kommer du ner på 7.5 grader och det brukar räcka för mig.
 
För något år sedan när jag skulle ta några panoramabilder gjorde jag denna gradskiva för 12 bilder i ritprogrammet Illustrator. Skrev ut den och limmade upp den på en kartongskiva som jag sedan monterade under kulleden.
 

Bilagor

  • gradskiva.jpg
    gradskiva.jpg
    24.8 KB · Visningar: 384
Nikon har en panroama adapter, AP-2, som du kan ställa in för 28, 35, 50, 85 och 105mms objektiv. Inte billig ny, men du kan säkert hitta en begagnad.

-- Nicke
 

Bilagor

  • ap-2.jpg
    ap-2.jpg
    5.4 KB · Visningar: 297
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.