Annons

Stativ/kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibo

Aktiv medlem
Hej.
Någon som kan ge mig lite råd på stativ till Nikon D200, inga jättegrejor på i form av objektiv, extra batteri. Men det kan komma att bli någon gång.
Ska vara ett hyfsat portabelt stativ (vikt), alltså ta med sig i natur ibland (inget studio).
Prisklass ca 1000-2000.

Tacksam för hjälp.

Torben

Hej.
Någon som kan ge mig lite råd på stativ till Nikon D200, inga jättegrejor på i form av objektiv, extra batteri. Men det kan komma att bli någon gång.
Ska vara ett hyfsat portabelt stativ (vikt), alltså ta med sig i natur ibland (inget studio).
Prisklass ca 1000-2000.

Tacksam för hjälp.

Torben

Ett hett tips: Velbon Sherpa Pro CF-535 (kolfiber) med hyfsad kulled finns på ClickOk.se till ett ruskigt bra pris. Mycket lättviktigt och sjukt bra prisvärd.

Det låter inte så dumt. Har du handlat från Clickok?

Flera gånger. De är mycket bra. Även om de inte har allt på lager så har de något avtal med nån annan så att du får grejorna fort.
Är sjukt sugen på Velbon-stativet och jag har forskat stativ otroligt djupt. Allt från Feisol, Benro, Manfrotto osv osv. Har klämt och kännt mycket på storebror till CF-535 nämligen CF-635 och spikfötterna är bra, samt reglagen. Enda nackdelen med CF-535 på ClickOK är kulleden. Den är liiite klen kanske. Men en kulled som är större kostar massvis.

Man får ju vad man betalar för. För 2000Kr får du välja ett litet smidigt alustativ typ Manfrottos 190 modell med lämplig liten kulled.
Tyckte själv det kändes lite vekt när jag testade det även om vikten var ok.
Har själv Velbon Sherpa Pro CF-635 som går o köpa för ett bra pris med kulled för 3650 kr på ex Cyberfoto. Lite mera pengar men då får du ett lite högre o stadigare stativ som bara väger 1,55 kg... Med kula i magnesium strax under 2Kg.
Klarar lätt av min Eos 40 med 70-200/2,8 med konvertrar på utan o glida eller riskera att vippa. Borde vara samma vikter som du med din D200.

Fast Velbon tycker att kulleden faktiskt klarar lite mer än stativet. En ganska lämplig kombination, alltså -- men klarar ju inga jättepjäser.

Scandinavian Photo kombinerar faktiskt denna stativmodell (535) med ännu mindre kulled (51Q). Och tar 3000 kr.

I det här fallet med ClickOK så tycker jag köpet är givet!
Fast med ord.pris (drygt 3000) så hade jag nog tänkt till och kanske satsat på Benro.

Flera gånger. De är mycket bra. Även om de inte har allt på lager så har de något avtal med nån annan så att du får grejorna fort.
Är sjukt sugen på Velbon-stativet och jag har forskat stativ otroligt djupt. Allt från Feisol, Benro, Manfrotto osv osv. Har klämt och kännt mycket på storebror till CF-535 nämligen CF-635 och spikfötterna är bra, samt reglagen. Enda nackdelen med CF-535 på ClickOK är kulleden. Den är liiite klen kanske. Men en kulled som är större kostar massvis.

Tack för tipset, har precis varit inne och beställt det stativet. Allt som allt blev det runt 2100:-. Ganska bra med tanke på att Cyberphoto och Scand. Photo tar det dubbla för samma prylar...

Återigen ett exempel på vilken nytta hjälpsamma forummänniskor på fotosidan kan bidra med :)

Tack för tipset, har precis varit inne och beställt det stativet. Allt som allt blev det runt 2100:-. Ganska bra med tanke på att Cyberphoto och Scand. Photo tar det dubbla för samma prylar...

Återigen ett exempel på vilken nytta hjälpsamma forummänniskor på fotosidan kan bidra med :)

I gengäld får du fjällvandra landet runt, backpacka i asien, plåta svåra porträtt m.m. och allt givetvis med det nya stativet. Sedan skriva en utförlig recension här på fotosidan där du jämför med alla andra kolfiberstativ i segmentet 2000-3000 kr. För att inte tala om utvärdering av kulleden. :)

I gengäld får du fjällvandra landet runt, backpacka i asien, plåta svåra porträtt m.m. och allt givetvis med det nya stativet. Sedan skriva en utförlig recension här på fotosidan där du jämför med alla andra kolfiberstativ i segmentet 2000-3000 kr. För att inte tala om utvärdering av kulleden. :)

:)

inga problem - först skall jag forska fram botemedlet mot cancer...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto