Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ+kula

Produkter
(logga in för att koppla)

harre3

Medlem
Vilket stativ resp. vilket ballhead ska jag köpa, har försökt jämföra olika leverantörer men blir inte klok på vilket som är det bästa valet. Min största kamera är en Canon 1D MkIIN, största gluggen är ett Canon 100-400mm 4,5-5,6. Allmänna användningsområden, en hel del sport, ingen bergsklättring! Lätt är förstås en fördel, prisvärdhet är bra, men hellre dyrt o bra än billigt o mindre bra!
 
Jag har 20D + 400mm 5,6 och använder Manfrotto 055 + 486rc2 och tycker det fungerar finfint. Kanske skulle jag valt ett lite bättre "ballhead" men själva stativet är jag helt nöjd med.
 
Jag har ett Manfrotto Hydrostatic 468MGRC4 som jag är väldigt nöjd med.

Kulan och hydraliken och det ställbara motstånden är grymt skönt och klarar nog din utrustning utan problem.

kent.
 
Jag vill nog påstå att 486rc2 är för litet. Jag hade ett själv, och det fungerade med 70-200, men så fort man skulle köra med makro eller närmare bilder så var det lite mer problem. Med 1D har du ytterligare lite vikt, och i händelse av att du använder optik utan eget fäste så skulle iaf jag ha valt 488 eller gått några steg upp till 468MG-serien.
 
harre3 skrev:
Vilket stativ resp. vilket ballhead ska jag köpa, har försökt jämföra olika leverantörer men blir inte klok på vilket som är det bästa valet. Min största kamera är en Canon 1D MkIIN, största gluggen är ett Canon 100-400mm 4,5-5,6. Allmänna användningsområden, en hel del sport, ingen bergsklättring! Lätt är förstås en fördel, prisvärdhet är bra, men hellre dyrt o bra än billigt o mindre bra!
Jag köpte nyligen stativ och kulled ifrån HT foto. Mycket lätt men ändå stabil utrustning. Lilla kulleden som väger endast 270 gram skall klara 8 kilos belastning. Stativet som är fyrdelat och anpassat även det för 8 kilo väger endast 1,7 kilo. Det är dessutom relativt billiga grejer. Dyrare än manfrotto men hälften jämfört med Gitzo.
 
harre3 skrev:
Vilket stativ resp. vilket ballhead ska jag köpa, har försökt jämföra olika leverantörer men blir inte klok på vilket som är det bästa valet. Min största kamera är en Canon 1D MkIIN, största gluggen är ett Canon 100-400mm 4,5-5,6. Allmänna användningsområden, en hel del sport, ingen bergsklättring! Lätt är förstås en fördel, prisvärdhet är bra, men hellre dyrt o bra än billigt o mindre bra!

Kolla med Optipod http://www.optipod.se/
Men ring för kontakt. Hans Olsson är expert på området, det han inte kan om stativ och fästen är inte värt att veta. Mycket sympatiskt bemötande dessutom, egna erfarenheter. Har fått testa mig fram till det som blev rätt för mig.

MVH Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.