Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ köp råd

Produkter
(logga in för att koppla)

ahkee

Ny medlem
Hej
jag har ett Hama Star 62, och Nikon D50, tycker att staivet är för vekt ( lutar man kameran så liksom hänger den så bilden blir sned) för kameran, skulle bli glad om det fanns nån med lite tips om vad jag skulle kunna tänkas köpa för stativ, med eller utan kulled? Har inte sån koll på detta.
Tacksam för råd och ideer.

har sökt runt lite på forumet men inte hittat nåt som hjälper mej så jag provar så här =)

MVH elena

Ett stativ är alltid en kompromiss mellan stabilitet, vikt, pris, storlek, funktioner, användarvänlighet, portabiliteten, m.m.

Tänk lite på hur du ska använda den och vad du i första hand har för önskemål och krav.

Ett för stort och tungt kommer oftast lämnas hemma. Ett stativ i garderoben hjälper inte till bättre bilder oavsett hur stabilt det är.

Är det för bökigt att använda blir man lätt irriterad eller så låter man det hänga kvar i ryggsäcken.

Tänk även på att det är lika viktigt att ha ett bra stativhuvud som stabila och bra ben. Enklare stativ säljs oftast i paket med ben och huvud medan de dyrare ger mer valfrihet.

Gå till en välsorterad och bra butik där det finns flera stativ inom det spann du först har tänkt dig. Känn på dem ordentligt, montera kameran och testa hur de beter sig.

Ett bra stativ är oftast en bra investering. Det håller förmodligen längre än de andra delarna i utrustningen och har ett hyfsat andrahandsvärde om du senare vill byta.

Manfrotto 055 är ett riktigt bra och prisvärt stativ. Dock lite dyrare än vad du tänkt dig (om du även ska ha ett huvud). Håller bra, stabilt, enkelt och trevligt att använda. Om det är rätt storlek vet däremot bara du.

ANNONS