Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ igen...

Produkter
(logga in för att koppla)
Är du beredd att ändå lägga dom pengarna tycker jag du ska köpa ett Manfrotto 055MF3. Ett kanonstativ!

Vilket av dom är bäst?
vilka för/nackdelar har dom?

ena är givetvis lite dyrare och i kolfiber...

Jag är 185cm lång? kan jag stå upprätt och fota med dom stativen eller måste jag huka mig?

Stativet du länkade till är 160,5 cm högt. Till det kommer kulledens höjd och höjden till kamerans sökare. Det borde räcka för att du skall kunna stå rak vid liggande bilder. Vid stående bilder kommer sökaren att vara lägre så att du kanske får böja knäna lite. De olika 055-stativen är lite högre. Då kanske du inte behöver hissa upp mittpelaren så högt, vilket gör stativet stabilare.

Vilket stativ som är bäst är en smaksak, men vissa av 055-stativen går att använda med kameran nära marken för t ex blombilder.

http://www.manfrotto.com/Jahia/site...ND:MN:MAIN:AA:SUB1:AA:SUB2:AA&idx=71&livid=68|69

Olle

Att man inte behöver höja mittpelaren lika mycket med 055-stativen var nog inte sant. Anledningen till att dessa stativ är högre är tydligen den att mittpelaren är längre.

Olle

755MF3 modellen vägar bara 2hg mindre än manfrottos 055 XB modell.

Funderar om jag ska köpa ett begat 755MF3 eller om jag ska köpa ett nytt 055.
755MF3 blir nog lite dyrare med kulled osv men är det värd den extraslanten?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto