Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Stativ+huve
- Trådstartare RG
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
Tror det är en mycket stabil och bra kombination. Men upp till 70-200 2,8 plus proffshus så räcker lillerbror 190. Den är dessutom märkbart lättare. men om du sås måningom tänkt att skaffa dig tyngre grejer så är nog 055 att föredra.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Robin gör inte samma misstag som de flesta av oss,
Vi är många som har ett antal stativ i garderoben som aldrig används.
Jah köpte ett 055B med huvud eftersom många rekommenderade det men insåg efter ett tag att det var alldeles för tungt att släpa på när jag kanske behövde ett stativ. Det var också för tungt och långt för att få följa med på resor.
Så stativet stod i garderoben om jag inte hade bil och var ute efter nattfoto eller liknande.
Jag var ett tag inne på att köpa ett Velbon men efter att kollat på dem hos Scandinavian tyckte jag att det var för dålig kvalitet och att Velbon var för skrangliga.
Till sist blev det ett Gitzo Basalt med Gitzo kulled.Det är tillräckligt kort för att gå ner i en resväska och väger tillsammans drygt 2 kilo. Inte det mest stabila men räcker för mina behov.
Hade de vägt mer och tagit större plats hade det fått stanna hemma.
Så att välja stativ är värre och mer individuellt än att välja kamera eller objektiv.
Så om du kan så låna av kompisar och prova hur det passar dig annars är risken stor att du också fyller garderoben.
Det finns ett skäl till att många efter 10 olika stativ till sist slutar med ett Gitzo.
Vi är många som har ett antal stativ i garderoben som aldrig används.
Jah köpte ett 055B med huvud eftersom många rekommenderade det men insåg efter ett tag att det var alldeles för tungt att släpa på när jag kanske behövde ett stativ. Det var också för tungt och långt för att få följa med på resor.
Så stativet stod i garderoben om jag inte hade bil och var ute efter nattfoto eller liknande.
Jag var ett tag inne på att köpa ett Velbon men efter att kollat på dem hos Scandinavian tyckte jag att det var för dålig kvalitet och att Velbon var för skrangliga.
Till sist blev det ett Gitzo Basalt med Gitzo kulled.Det är tillräckligt kort för att gå ner i en resväska och väger tillsammans drygt 2 kilo. Inte det mest stabila men räcker för mina behov.
Hade de vägt mer och tagit större plats hade det fått stanna hemma.
Så att välja stativ är värre och mer individuellt än att välja kamera eller objektiv.
Så om du kan så låna av kompisar och prova hur det passar dig annars är risken stor att du också fyller garderoben.
Det finns ett skäl till att många efter 10 olika stativ till sist slutar med ett Gitzo.
NorthernLight
Aktiv medlem
Har haft det stativet men tyckte också det var för tungt. Nu har jag investerat i följande:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=92253
Kostade en del men OJ vilka prylar!
Rekommenderas!
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=92253
Kostade en del men OJ vilka prylar!
Palletheking
Aktiv medlem
Det skiljer ett halvt kg vilket är mycket i stativsammanhang. 190 XB pro väger 1,8 kg. Stativet är också rätt smäckert byggt. Du har också Velbons kolfibermodeller som är mycketlätta, för lätta tycker nog jag men de innehar en mycket stadig känsla. Framför allt vridstyvheten är imponerande på Velbons modeller. De har ett par Velbon modeller på Expert i Spiralen, samt ett par av Velbons tillhörande kulleder. Priserna på Expert i stan känns rätt fantastiska (dyra) men du kan alltid kolla in produkten.Robin Gyllander skrev:
Attans nu vart man förvirrad igen. Är det stor viktskillnad mellan dem?
För maximal kvalitet i förhållande till vikt så är det naturligtvis Gitzo som gäller men då snackar vi ca 5000 kr och uppåt plus priset för en kula.
nabbor
Aktiv medlem
Jag skaffade 190 pro b. Litet och smidigt men känns lite rangligt ibland. Dessutom var det väldigt osmidig lösning på mittpelaren men det kanske är fixat till den version som heter xpro?
Jag kompletterade sedan med ett 055 och tycker det är stor skillnad. Det känns som ett mycket rejälare stativ. Visst, det väger mer och är längre men det känns bättre.
Sen kan jag tipsa om manfrottos kulled 468MG. Kostar en del men oj vilken skön kulled att jobba med. Verkligen skön känsla i den.
Jag kompletterade sedan med ett 055 och tycker det är stor skillnad. Det känns som ett mycket rejälare stativ. Visst, det väger mer och är längre men det känns bättre.
Sen kan jag tipsa om manfrottos kulled 468MG. Kostar en del men oj vilken skön kulled att jobba med. Verkligen skön känsla i den.
Palletheking
Aktiv medlem
OK, då håller vi oss till mitt första förslag. Stativet (190 XB pro) kostar 1125 kr på Cyberphoto. Mycket prisvärt stativ med bra kvalitetskänsla. Litet och lätt men ändå stadigt. Ett tips är att skaffa en ordentlig kula på en gång. kostar lite mer, men en bra kula håller i stort sett livet ut. Manfrottos hydrostatiska kulor låser som berget, rekomenderas. Finns en del bra kulor att få tag på begagnat också. Nyligen var det en på fotosidan som sålde en 055 plus Arcas Z1 för strax över 2000 kr. Tror den gick samma dag som annonsen sattes ut.Robin Gyllander skrev:
MAX 2000 sek:-
Palletheking
Aktiv medlem
Skall också tillägga att du bör kolla in just Manfrottos XB-modeller de har en bätre benlåsning i metall än tidigare 190 och 055-modeller.
RG
Avslutat medlemskap
Zewrak skrev:
Huvud.
Resten av folket i denna tråd verkade förstå vad huve betyder utan att behöva anmärka det.
Zewrak
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Resten av folket i denna tråd verkade förstå vad huve betyder utan att behöva anmärka det.
Jag förstår vad du menar. Men jag förstår inte vad du tjänar på att stava det fel.
RG
Avslutat medlemskap
Zewrak skrev:
Jag förstår vad du menar. Men jag förstår inte vad du tjänar på att stava det fel.
Vet ej har alltid stavat det så.
the_chunk
Aktiv medlem
Jag köpte nyligen ett 190 XPROB med ett 488RC4 huvud. Nu är jag inte så lång så 190 passar mig rätt bra annars hade jag nog haft svårare att bestämma mig.
Jag är nöjd hittills, men hade jag köpt det idag så hade jag valt 488RC2 istället för RC4. Hade inte räknat med att snabbplattan skulle vara så in i h-e stor som den var utan jag tyckte mest att det lät bra med två vattenpass på plattan.
Jag är nöjd hittills, men hade jag köpt det idag så hade jag valt 488RC2 istället för RC4. Hade inte räknat med att snabbplattan skulle vara så in i h-e stor som den var utan jag tyckte mest att det lät bra med två vattenpass på plattan.
RG
Avslutat medlemskap
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700454
har införskaffat lite mellanringar och undrar hur man sätter fast en sådan släde på ett stativ. Någon som vet?
har införskaffat lite mellanringar och undrar hur man sätter fast en sådan släde på ett stativ. Någon som vet?