Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ eller huvud för Astrotrac och liknande?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du något exempel på 3 min/300 mm att visa? Vore intressant att se.

Här är en testbild med 300mm, 3 minuter, f/4 på ISO 1600.

Dels en förminskad där hela bilden syns, dels en 100% crop. Som synes blåste det lite så de ljusstarka stjärnorna har lite "svirr" kring sig. Kolla dock på de svagare stjärnorna så ser du att det inte är några större problem med trackingen i alla fall. Jag var inte extremt noga med polinställningen här heller, hade gått att finputsa lite. Jag är hittills väldigt imponerad av AstroTracen.

Bilagor

• IMG_2312-Edit.jpg
    IMG_2312-Edit.jpg
    141.3 KB · Visningar: 97
  • IMG_2312-crop.jpg
    IMG_2312-crop.jpg
    184.8 KB · Visningar: 59
På grund av det risiga vädret har jag knappt hunnit prova den men här är i alla fall ett test med Andromedagalaxen, 24 exponeringar á 90 sekunder.

Bilagor

• Andromeda-300mm-1600ISO-90s-f4-24subs-v2.jpg
    Andromeda-300mm-1600ISO-90s-f4-24subs-v2.jpg
    267.6 KB · Visningar: 71
Är det 300mm med APS-C kamera?
*Jag måste bygga drivning på min barn door tracker*

Nix, 300 mm på fullformat (5D mkII) :)
Bilden är lite grann beskuren, men inte så mycket att det motsvarar APS-C.

Bilden går också att få mycket bättre. Detta var ett första försök med 90-sekundersexponeringar. Dessutom relativt få. Sedan ska man inte glömma att det är mycket redigering inblandat i astrofoto. Det tar sin tid att lura fram de ljussvaga rackarna ur sitt data :)

Är det 300mm med APS-C kamera?
*Jag måste bygga drivning på min barn door tracker*

Ingen bild på 300 mm med APS-C kamera, Astrotrac och 30 sekunder, men väl med en hembyggd och handvriden(!) barn door tracker och 300 mm på APS-C, 300 mm och 5 minuter. En exponering, ingen stackning. Kan bara dra slutsatsen att en Astrotrac inte borde ha några som helst problem med 300 mm på APS-C, det kommer att handla om noggrann polinställning och någorlunda vindstilla, kanske max 3 m/s i snitt (vilket är vad som funkar med min handjagare).

Men nu har jag motoriserat min barn door :) och hoppas på nya höjder bara molnen försvinner innan vinterns mörkersäsong är slut och astrofotolusten faller på.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/287388/2133257.htm

Edit: Om någon är intresserad finns mer om min barn door här: http://romantiskljusfangst.weebly.com/1/post/2013/08/teknik.html

Edit 2: En stackad bild med 300 mm, 30 sek på APS-C, handvriden barn door. Kommer inte ihåg antalet stackade bilder, kanske runt 5 stycken. Natten då kometen PanStarrs mötte Andromedagalaxen: http://romantiskljusfangst.weebly.com/uploads/1/7/6/9/17690627/1658979_orig.jpg

Senast ändrad:
#27 och #28
Intressant, jag har köpt ett Tair-3 300/4,5 med tanke på astrofotografering och byggt en barndoor tracker. Det ska bli riktigt roligt när jag får igång drivningen på den. Jag har motor och kugghjul men jag behöver bygga en voltregulator för motorn går 4,25 varv per minut istället för 4.

#28 På den tracker syns ett vanligt vp-rör, räcker det för polinställning?

#28 På den tracker syns ett vanligt vp-rör, räcker det för polinställning?

Jadå, vad jag funnit hittills så. Funderade först på mer avancerade lösningar, men började med att prova detta och det förefaller mig tillräckligt bra och dessutom mycket enkelt. Dessutom lätt att "skottställa" genom att bara lägga röret dikt mot de båda gångjärnen och fästa med en skruv på mitten (borra ett litet hål i ena rörväggen och skruva sedan in en liten fästskruv genom motsatta väggen in i träet).

Men man måste sikta bra, det blir typ ett dioptersikte genom röret, jämför Ak 4:ans sikte. Mitt rör är 20 cm långt och diametern 20 mm. Men det duger inte att sikta in polstjärnan centrerad i röret, man måste bestämma var polstjärnan skall befinna sig i röret i förhållande till himmelspolen, vilken är den som skall centrera i röret. Polstjärnan ligger ju inte riktigt mitt på himmelspolen.

För att möjliggöra siktandet i mörkret får man belysa röret svagt med en ficklampa in genom långsidan (väggarna släpper ju igenom ljus) för att kunna se att centrera. Tycker det hela underlättas om man håller ögat en bit ifrån röret, kanske 20 cm eller så. Detta gör att stativet inte bör vara alltför lågt - då får man hukligga ner på marken och sikta i en hopplös ställning att se ordentligt.

Barndooren monterad på ett växelhuvud skulle avgjort underlätta fininställningen, men jag hankar mig fram med en vanlig kulled (vilken egentligen är tämligen hopplös för uppgiften, även fast den har ställbart friktionsmotstånd som underlättar det hela). Sista finjusteringen brukar jag därför göra genom att justera höjden på stativbenen, vilket ger bättre precision.

Mycket med det astronomiska :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar