Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ/annat för liggande fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

d-one

Aktiv medlem
Tänkte börja fotografera sport (fotboll, bandy, cross) liggandes på mage för att få till en lite häftigare vinkel.

Har någon här ett tips på typ ett stativ eller liknande för att underlätta fotografering i den ställningen (liggande på mage)?

En bönpåse kanske kan vara nåt?

Beror ju lite på hur högt stöd du behöver ha förstås.. dvs hur nära det du ska fota du kommer vara.

Glömde säga att jag använder en Canon eos 20d med batterigrepp och en Sigma 120-300 = ca 3,5 kg som måste kunna hållas upp!

Hur mycket tror du Soligor DT-125 klarar av?

Gör ett stativ.

Leta upp tjock järnplatta, be någon att svetsa fast skruven eller vad det nu heter. Perffa

Hej,
Stabil( företag) gör makro stativ som är mycket bra.Sedan tillkommer kulled.

Det blir väl 1200 kr för stativ och 1500 för kulled och snabbplattor.

Begagnad kulled är ju ett alternativ.
Jag själv fixade ihop med begagnat rubbet för 1400 kr.

Skall du riktigt lågt är det bönpåse som gäller.
Hälsningar
Stefan

Är lite inne på att göra ett eget. Kapa pinnarna på en enbenare eller nåt...

tack för svaren iaf!

Går att skjuta upp huvudet underifrån på stativet. Åtminstone på många. Lite pyssel kanske..och kameran hamnar upp och ner. Men det går.
Mvh/-Anders

Tror jag har hittat en bra lösning ändå...

Jag tog ett 3-delat enbensstativ med "fötter" och kapade alla bitarna till ca 7 cm, ihopfälld blir den då endast 14,5 cm.

tack för så många svar :)

d-one skrev:
Jag tog ett 3-delat enbensstativ med "fötter" och kapade alla bitarna till ca 7 cm, ihopfälld blir den då endast 14,5 cm.
Smart idé! :eek:) Tyvärr har jag inte verktyg för att kunna göra så, men ska definitivt ha det i minnet.

Här kommer en bild på skapelsen, jag lade ett R6 batteri brevid så att man får en aning om storleken.

Ganska gullig va ;-)

Bilagor

• ministativ.jpg
    ministativ.jpg
    44.1 KB · Visningar: 113
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar