Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stativ än en gång

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var också in på Manfrottos hemsida och kunde inte hitta 190:an. Däremot tittade jag på 141RC och det ser ut som om den har den där lilla extra "piggen" bredvid kameraskruven. Någon sa att det var för video, är det så? Den borde repa kameran alldeles förskräckligt. Någon som vet?
Eva
 
Senast ändrad:
Re: Kombinationen 190Pro+308RC

Emen skrev:
väger 2.26kg, obs inte 190ProB den väger ca 150g mer. Allt enligt http://www.bogenphoto.com/

Funderar själv dock på köpa ett Velbon Maxi 343E
http://images.google.com/imgres?img...axi&svnum=10&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=G
Väljer det framförallt för att få ett lätt stativ (o.9kg) som man ska "orka" ta med sig på resor osv. Kommer inte sätta nå tyngre utrustning än ca 1kg på den så det borde funka bra.

Kan man gå ner i spagat med 343E?
 
Manfrotto 190/055 PRO och PROB skiljer sig enbart åt genom färgen. PROB för "Black", std PRO är aluminiumfärgad. Det är nog inte helt omöjligt att man får ett svart stativ även om det bara står PRO i beskrivningen.

Eva, den "lilla extra piggen" på Manfrottos kameraplattor kan skruvas upp eller ner (eller tas bort helt) och är till för att hindra att kameraplattan vrider sig under kameran. Jag antar att det finns (video-?) kameror med ett passande hål, annars borde den som sagt repa kameran rejält. Jag använder inte mina.

Kan man fortfarande hitta ett 190PRO+308RC paket så vore det väldigt prisvärt.

Manfrottos hemsida har för övrigt fått fnatt på sista tiden, majoriteten av deras produkter saknas. Man kan dock fortfarande hitta länkar till produktbeskrivningarna genom tex scandinavianphoto.se's prislista.

/Martin
 
Spagat

nej man kan inte gå ner i spagat och man kan inte vända mittpelaren upp och ner eller horisontellt. Men de funktionerna på ett stativ har jag ingen nytta av just nu iaf, skulle man nu få det behovet så får man väl köpa sig ett "riktigt" stativ.
 
martinl skrev:
Manfrotto 190/055 PRO och PROB skiljer sig enbart åt genom färgen. PROB för "Black", std PRO är aluminiumfärgad. Det är nog inte helt omöjligt att man får ett svart stativ även om det bara står PRO i beskrivningen.

Eva, den "lilla extra piggen" på Manfrottos kameraplattor kan skruvas upp eller ner (eller tas bort helt) och är till för att hindra att kameraplattan vrider sig under kameran. Jag antar att det finns (video-?) kameror med ett passande hål, annars borde den som sagt repa kameran rejält. Jag använder inte mina.

Kan man fortfarande hitta ett 190PRO+308RC paket så vore det väldigt prisvärt.

Manfrottos hemsida har för övrigt fått fnatt på sista tiden, majoriteten av deras produkter saknas. Man kan dock fortfarande hitta länkar till produktbeskrivningarna genom tex scandinavianphoto.se's prislista.

/Martin

Precis detta jag ville veta, blir detta jag väljer.
 
Re: Martin

Emen skrev:
vet du den svenska beteckningen på dessa två stativ?

http://www.bogenphoto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=88&itemid=798

och

http://www.bogenphoto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=88&itemid=799

Samma stativ va men på det ena kan man montera mittpelaren horisontellt oxå...

Tänka sig att jag vet det!

Manfrotto 190CLB respektive 190PROB. 190CLB är något lättare (~200g) och kortare hopfälld (~3cm)

Det finns även en version 190DB, men den använder vingmuttrar istället för snabblås på benen. Jag har det på mitt 144B (samma ben som 055) och jag tycker inte om det alls.

/Martin
 
308rc

Jag hade kulleden 308rc men när jag var ute i kylan (-15 grader) fick jag en spricka i kulan (kulledens alltså), vet inte om det var just detta ex, man kan väl alltid hoppas för annars var den jäkligt bra.
 
Nu mina vänner har jag beställt Manfrotto 190Pro + 308RC, hoppas jag blir nöjd.
Tack för alla tips jag fått.
MVH/Bengt-Arne
 
Re: 308rc

Per Flodberg skrev:
Jag hade kulleden 308rc men när jag var ute i kylan (-15 grader) fick jag en spricka i kulan (kulledens alltså), vet inte om det var just detta ex, man kan väl alltid hoppas för annars var den jäkligt bra.

Hoppas jag har bättre tur.
 
Jag kommer att köpa en 190PRO med 141RC fast jag väntar några veckor och ser om någon har förstånd att ge mig det när jag fyller år. Saknar alla förstånd ger jag det till mig själv. Dyker det upp ett bra extrapris kommer allt i ett annat läge förstås. Tack alla för er hjälp.
Eva
 
Nu har jag fått mitt stativ, Manfrotto 190Pro + kulled 308RC. Beställde det hos Hegethorns, mycket snabb leverans. Verkar helt okey, det jag inte visste var att man kan sätta bommen vertikalt, vilket gör att man kommer enda ner till marken vid behov. Snabbt och lätt att sätta upp, bättre med kulled än jag trodde.
 
jimh skrev:
308 har roterande bas, men man släpper den med samma engreppsblandare som man släpper kulan med. Det tycker jag är själva poängen med engreppare.

Vill du ha separata blandare för kula och bas finns det 168. Den tar jag inte i med tång ;-)

Bara ett litet tillägg,Jim..168 WOB är utan bas..alltså bara låsning för kula..rejäl och stabil kula till ett skamlöst lågt pris..
mvh/gunte..
 
Re: 308rc

Per Flodberg skrev:
Jag hade kulleden 308rc men när jag var ute i kylan (-15 grader) fick jag en spricka i kulan (kulledens alltså), vet inte om det var just detta ex, man kan väl alltid hoppas för annars var den jäkligt bra.

Jag har också varit ute i kylan med en 352RC, och det funkade inte alls! Snabbkopplingen på kulleden låser sig inte. Eller rättare sagt, den skruvar upp sig på ett par sekunder efter att man har dragit åt den.

Funkade bäst igen efter att den tinat upp. Jag har en teori om att den är någon del i låset som krymper i kylan och gör att delarna inte riktigt passar ihop längre.
 
Köldfelet med 352 finns beskrivet här i forumet sen förra vintern :)

I korthet måste man ta isär den och tvätta bort allt fett. Sen funkar den bra i minus 30 och lägre. Funktionen i varmgrader försämras inte.
 
jimh skrev:
Den skulle jag inte ta i med tjernobyldräkt och grävskopa :) Hur skall man komponera vertikalt med en sån? Släppa på stativpelaren?

Blir tungt med en grävskopa i ryggan,kanske gamla kockumskranen hade hjälpt..
Förstår inte problemet med vertikal komposition..
fast de klart,mitt WOB sitter ju på ett Benbo där hela pelaren är vridbar..
mvh/gunte..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.