Annons

stativ än en gång

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Hej!
Jag ger inte upp utan har ytterligare några frågor om ni orkar med mig. Jag har hittat några olika stativpaket och undrar om ni kan förklara för- och nackdelarna med dem.
De är:
Manfrotto 055+141RC
055A+128RC
055NA2+128RC
190C+141RC
190CLB+141RC
190PRO+308RC

För övrigt, vad betyder RC? Jag läste någonstans att snabbfästena på åtminstone 190s ben kan nypas rejält. Är det ett stort problem? Gäller det alla Manfrottos stativ med den typen av fäste?
Jag hoppas ni orkar med mina frågor. Det finns bara mycket simpla stativ i affärerna här. Det mest avancerade är M390Junior, som de tar 1375:- för(!).
Eva
 
Ok, korta svar (bråttom)..

055-serien är stabilare, högre och tyngre än 190-serien. 190 är bekvämare att släpa runt i skog och mark, men når nog inte upp till ögonhöjd utan mittpelare.

RC betyder snabbkoppling, det vill du ha.

128RC är ett videohuvud. Det vill du inte ha, du kan tex inte fota vertikala bilder. Mitt 128RC ligger i en låda och har inte sett dagsljuset på ett par år...

141 är ett "stativhuvud", dvs du måste sjustera varje vinkel för sig. Bra om du har gott om tid och tycker om att vara riktigt noggrann. Sämre för action/djur etc.

308RC är en utmärkt kulled, tyvärr inte längre i produktion, köp en om du kan hitta den. Kulleder är snabba och bekväma att arbeta med, men ger kanske inte riktigt samma noggrannhet som traditionella stativhuvuden (de flesta proffs använder kulleder, så det är inget större problem)

Det är inget större problem med snabblåsen på benen om man är försiktig. Skruvlåsen som är alternativet är värre (jobbigare att arbeta med) i min mening.

Var noga med att de ben du köper har inställbara benvinklar, dvs att de kan gå ner i spagat, tex PRO-varianterna är ett säkert kort.

/Martin
 
välj huvud med rätt snabbfäste

RC-snabbfäste som du skruvar fast i kameran/objektivet och som sen snabbt kan sättas på plats på huvudet. Se upp för den typen av snabbfäste som sitter på 128:an. Denna är alltför klen och glappar om du använder längre teleobjektiv. Jag vet dock att Manfrotto har några snabbfäste som är riktigt bra men vet ej vilka modeller de sitter på! 128:an (utan snabbfäste) är ett bra val om du bara ska fota med teleobjektiv som har en vridbar stativgänga annars är det som sagt inte helt lyckat.
Ska du använda teleobjektiv och vill kunna panorera mjukt så suger verkligen kulleder. Har testat ganska många i (prisklass under 2500kr) och de funkar inte bra till detta. (Förmodligen kommer du ändå att uppskatta kulleden pga dess många fördelar)
 
Snabbkoppling ska du absolut ha! Mitt gamla stativ saknar detta. Fick låna ett stativ med snabbkoppling av en kompis...Guld värt!
Sedan det här med kulled eller video/kamerahuvud.
Många naturfotografer tycker bäst om videohuvud.
Fördelen med kulled är, det fins inte så många rattar och skruvar att hålla reda på.
Jag är själv inne på att köpa nytt stativ, men har inte bestämt mig för vilket stativ och huvud jag skall välja.
 
Tack! Jag lär mig mer och mer. Eftersom jag gärna vill ha möjligheten att följa ett föremål i rörelse borde jag antagligen satsa på ett panoramahuvud. Är 141:an vettig? Eller finns det bättre (till en rimlig kostnad)?
308RC fanns som paket tillsammans med 190PRO hos Hegethorn för 1145:-, så de påstår åtminstone att de har den kvar.
Tack än en gång
Eva
 
Eva R skrev:
Tack! Jag lär mig mer och mer. Eftersom jag gärna vill ha möjligheten att följa ett föremål i rörelse borde jag antagligen satsa på ett panoramahuvud. Är 141:an vettig? Eller finns det bättre (till en rimlig kostnad)?
308RC fanns som paket tillsammans med 190PRO hos Hegethorn för 1145:-, så de påstår åtminstone att de har den kvar.
Tack än en gång
Eva

Du bör satsa på 141RC om du skall kunna följa ett rörligt föremål.
308RC är en kulled, här kan du inte följa något rörligt, på grund av det finns bara en ratt som låser allt i hoppa.
 
Det finns två typer av 141RC, en som bara heter så och en som heter Trekker 141RC natur. Vad är skillnaden och vilken är bäst?
Eva
 
Vet inte vad det är för skillnad, ser likadana ut, skiljer på färgen. Kanske ett lättare material, därav något högre pris.
 
Bengt-Arne skrev:
Du bör satsa på 141RC om du skall kunna följa ett rörligt föremål.
308RC är en kulled, här kan du inte följa något rörligt, på grund av det finns bara en ratt som låser allt i hoppa.

Här är jag rädd att våra meningar skiljer sig åt tämligen radikalt. Det går utmärkt att följa rörliga föremål med kulled, det gäller bara att ställa friktionen rätt. Många naturfotografer använder kulleder för linser upp till 500mm-klassen och djurfoto. Jag har aldrig hört talas om någon som använt ett trevägshuvud som 141RC till djurfoto. Som sagts så har du tre kontroller på 141RC som vardera kontrollerar en vridaxel. Åtminstonde jag saknar de händer och den simultankapacitet som skulle behövas för att justera alla axlar samtidigt vid foto av rörligt motiv.

/Martin
 
Det var någon i en annan tråd som utalade sig om kamerahuvud och kulled, kommer inte ihåg vem det var. Han sysslade med naturfoto och menade att det inte funkade att följa ett rörligt mål med en kulled.
Jag har själv inte tittat närmare på en kulled, har för mig att om man lossar på kulleden rör sig kameran åt alla håll. Jag har kanske fel?
 
Har varit inne och tittat hos Hegethorns.
Dom hade en kulled som hette 468RC, tydligen sitter det en platta i botten av kulleden som är rörlig, 1990 spänn, Wow!
Frågan är om 308RC är rörlig här också, för i så fall skulle det gå.
 
308 har roterande bas, men man släpper den med samma engreppsblandare som man släpper kulan med. Det tycker jag är själva poängen med engreppare.

Vill du ha separata blandare för kula och bas finns det 168. Den tar jag inte i med tång ;-)
 
Bengt-Arne skrev:
Har varit inne och tittat hos Hegethorns.
Dom hade en kulled som hette 468RC, tydligen sitter det en platta i botten av kulleden som är rörlig, 1990 spänn, Wow!
Frågan är om 308RC är rörlig här också, för i så fall skulle det gå.

Du talar om panoramafunktionen. Den är inte till för att följa rörliga objekt, utan för att underlätta att skapa panoramafoton genom att ta flera bilder förskjutna i horisontalled och kombinera i PS. Vill du följa ett rörligt objekt med kameran måste du kunna ändra alla vinklar samtidigt, upp ner höger vänster allt eftersom objektet rör sig. Det kan man med kulled och videohuvud. Med videohuvud är man dock bunden till horisontellt fomat på bilderna, varför det enbart kan rekommenderas till långa linser med vridbart stativfäste.

/Martin
 
jimh skrev:
308 har roterande bas, men man släpper den med samma engreppsblandare som man släpper kulan med. Det tycker jag är själva poängen med engreppare.

Vill du ha separata blandare för kula och bas finns det 168. Den tar jag inte i med tång ;-)

Vad är det som gör att du tycker detta är kasst?
 
Jag är själv inne på att köpa stativ. Hegethons har Manfrotto 190pro + 308RC pris 1145 kr.

Ett 190pro kostar 1050kr
kulled 308RC kostar 550kr

Någon som vet vad som skiljer på 190pro och 190prob?
 
Bengt-Arne skrev:
Det var någon i en annan tråd som utalade sig om kamerahuvud och kulled, kommer inte ihåg vem det var. Han sysslade med naturfoto och menade att det inte funkade att följa ett rörligt mål med en kulled.

Jag har vid något tillfälle skrivit om detta. Naturligtvis går det att följa ett rörligt motiv med kulled, men fördelen med kamerahuvud / panoramahuvud är att du kan låsa en frihetsgrad och låta två frihetsgrader vara fria. Dvs du kan låsa ditt kamerahuvud så att du alltid får horisonten rak. Sedan kan du röra kameran fritt i horisont och vertikal led och behöver inte tänka kamerans vinkel mot horisonten.

Jag tycker att detta även är en fördel vid fotografering där man låser alla frihetsgrader. Jag låser då först den ratt som justerar vinkeln (Horisontlinjen) sedan kan man koncentrera sig enbart på horisont och vertikal inställningen. Jag har använt Manfrotto 308RC för att jag trodde att det skulle gå snabbare att gör inställningen med endast en ratt att skruva på. Har man gjort en inställning som är nästan korrekt - behövs endast en liten justering - nog kan man då ge sig den på att när man lossar ratten så ändrar sig även de andra inställningarna som redan var rätt. Eller så ser man inte detta förrän man har framkallat sin film att man fick horisonten sned trots att man en gång justerat den perfekt.

Jag har sålt mitt 308RC och tänker inte använda kulled igen.

Roine W
 
Bengt-Arne skrev:
Vad är det som gör att du tycker detta [flergreppsblandare] är kasst?
För horisontella bilder är det ingen skillnad. Men för vertikala bilder som förmodligen utgör merparten av mina är det knöligt. Jag vill ha ögat i sökaren, en hand på kameran för att styra och en hand på kulleden för att låsa när jag komponerar. För vertikala bilder måste man lossa bägge vreden och det låter sig inte göras med bara två händer.

Många tycker att två grepp ger större precision eftersom man kan justera en ledd i taget. T ex att ställa in kameravinkeln i höjdled först med rak horisont, sen låsa och ställa in i sidled. Men det argumentet förstår jag faktiskt inte eftersom det i så fall förutsätter att själva stativet skall stå rakt. Och det gör det ju i regel inte ute i naturen.

Jag försöker inte övertyga någon, alla får använda den teknik som funkar bäst för dem själva. Men för mig är inte tvågreppsblandare någon hit.
 
Jag har varit inne på Manfrottos hemsida, står ju nästan ingenting. Hittar inget om 190Pro och 190Prob.
Någon som vet bättre?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.