ANNONS
Annons

Stationär vs laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

xlunja

Aktiv medlem
Sitter och konfigurerar en ny PS dator. Har dock börjat fundera på en laptop i stället.

Tappar man mycket prestanda med en laptop typ denna
http://www.inet.se/produkt/1969576/asus-zenbook-ux31a-i7-4gb-256gb-ssd-touch
som är i samma prisklass som den tänkta stationära.

Har en ASUS UX31A-R4004V - INTEL I7-3517U 4GB 128GB SSD och den duger till enstaka bilder när man är på resa men inte mer.

Tänkta stationära:
1 x Fractal Design Define R4 Black Pearl 0 kr
Nätaggregat
1 x Be-Quiet System Power 7 500W - OEM 0 kr
Processor
1 x Intel® Core i7 4790 3.6GHZ 1 297 kr
Processorkylare
1 x Cooler Master Hyper 212 EVO CPU cooler AMD/Intel 236 kr
Minne
1 x Corsair V Pro 16GB DDR3 Black 2x240, 1600MHz 524 kr
Grafikkort
1 x Intel Integrated Graphics (Standard) 0 kr
Primär Hårddisk
1 x Samsung SSD 840Evo 250GB Basic 400 kr
Sekundär Hårddisk
1 x Seagate Barracuda 7200 2TB HDD 7200rpm SATA serial ATA 6Gb/s 615 kr
Ljudkort
1 x Integrerat Ljudkort 0 kr
Nätverk
1 x Endast trådbundet Nätverk (Standard) 0 kr
Optisk Enhet
1 x Asus Internal DVD write Black, Bulk, SATA 0 kr
Operativsystem
1 x Microsoft® Windows® 8.1 64-bit OEM DVD Svensk OEM 716 kr
 
Det som är viktigast vad det gäller bildbehandling är processor och intärnminnet. Så två kärnor och 12GB minne är skillnaden till den stationära datorns fördel. Här är en jämförelse mellan processorerna

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4790-vs-Intel-Core-i7-3517U

Själv har jag nog tänkt att köpa en Mac. Efter mina egna erfarenheter av PC och när jag hör om allt strul som folk har med sina PC blir jag mer och mer övertygad om att köpa en Mac för varje dag som går. Jag har aldrig träffat på någon som är missnöjd med sin Mac. Enligt rykten kommer Apple att lansera uppgraderingar av Macbook till hösten, och jag hoppas på bra prestanda!
 
Tappar man mycket prestanda med en laptop typ denna
http://www.inet.se/produkt/1969576/asus-zenbook-ux31a-i7-4gb-256gb-ssd-touch
som är i samma prisklass som den tänkta stationära.

Har en ASUS UX31A-R4004V - INTEL I7-3517U 4GB 128GB SSD och den duger till enstaka bilder när man är på resa men inte mer.

Jag förstår inte riktigt - den du länkar är ju närmast identisk med den du redan har? Det enda jag ser som skiljer är petskärm och hårddiskstorlek - hur skulle de kunna påverka det du är missnöjd med på den du redan har?

Har själv en ux32vd och tycker den funkar hyfsat att köra LR på, men om du inte klarar dig med zenböckerna känns det som det är stationär eller "släpbar" du bör inrikta dig på, så hemskt mycket mer kraft i ett smidigt paket än zenbook blir det inte just nu.
 
Jag förstår inte riktigt - den du länkar är ju närmast identisk med den du redan har? Det enda jag ser som skiljer är petskärm och hårddiskstorlek - hur skulle de kunna påverka det du är missnöjd med på den du redan har?

Har själv en ux32vd och tycker den funkar hyfsat att köra LR på, men om du inte klarar dig med zenböckerna känns det som det är stationär eller "släpbar" du bör inrikta dig på, så hemskt mycket mer kraft i ett smidigt paket än zenbook blir det inte just nu.

Länkade till fel :)
Den här funderade jag på:
http://www.inet.se/produkt/1971797/asus-n550jk-i7-12gb-256gb-ssd-gtx850m-watch-dogs?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Ang Pc så är min erfarenhet att de måste formateras om lite då och då eftersom man får in så mycket skit i dem
 
Ang Pc så är min erfarenhet att de måste formateras om lite då och då eftersom man får in så mycket skit i dem

Det behovet har jag aldrig haft. När jag installerar någon ny mjukvara så kollar jag alltid så att inget medföljande extraprogram installeras (som testversioner av antivirusprogram, sökrader eller webläsare) som jag inte vill ha. Sedan kör jag Malwarebytes Antimalware då och då.

Bara genom att avbocka det man inte behöver när man installerar något gör att man slipper mycket skit.
 
Största flaskhalsen jag ser med den laptopen du har och med den nya är 4 gig ram. Sikta på något med minst det dubbla. Eller varför inte kolla om du kan uppgradera ramen i den du redan har?
 
Länkade till fel :)
Den här funderade jag på:
http://www.inet.se/produkt/1971797/asus-n550jk-i7-12gb-256gb-ssd-gtx850m-watch-dogs?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Ang Pc så är min erfarenhet att de måste formateras om lite då och då eftersom man får in så mycket skit i dem

Skit bakom spakarna kan man kalla det, eller ett 04-fel. Trycker man Next, Yes, OK, I agree etc. på allting så ber man om problem. Det är dock inte Windows fel.
 
Skit bakom spakarna kan man kalla det, eller ett 04-fel. Trycker man Next, Yes, OK, I agree etc. på allting så ber man om problem. Det är dock inte Windows fel.

Eftersom uppskattningsvis 95 % av alla drabbas så är "väl skit bakom spakarna" normalanvändaren
 
Eftersom uppskattningsvis 95 % av alla drabbas så är "väl skit bakom spakarna" normalanvändaren

Jag tror knappast 95% av användarna måste fomatera om sin PC ibland för att den "blir seg". Om man måste det så bör man absolut ta sig en funderare på vad man tar hem från nätet.
 
Det som är viktigast vad det gäller bildbehandling är processor och intärnminnet. Så två kärnor och 12GB minne är skillnaden till den stationära datorns fördel. Här är en jämförelse mellan processorerna

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4790-vs-Intel-Core-i7-3517U

Själv har jag nog tänkt att köpa en Mac. Efter mina egna erfarenheter av PC och när jag hör om allt strul som folk har med sina PC blir jag mer och mer övertygad om att köpa en Mac för varje dag som går. Jag har aldrig träffat på någon som är missnöjd med sin Mac. Enligt rykten kommer Apple att lansera uppgraderingar av Macbook till hösten, och jag hoppas på bra prestanda!

Att tänka på om du väljer Mac är att Apples skärmar oavsett om det är stationärt eller bärbart
bara stödjer sRGB, så det kan vara ide att skaffa bättre extern skärm. Ä andra sidan gäller nog
detsamma de flesta andra laptops också. Så det kan vara ide att använda extern skärm om
du kör laptop oavsett märke.

I övrigt välj mycket minne och snabb processor. Kör själv mac men kan nog inte säga att det är mer eller mindre problem med den än något annat.

Skulle möjligtvis vara Apples support. Har nog aldrig ringt till Apple med ett supportärende utan att följande har utspelat sig:

1) Man ringer till Apple
2) En artig och trevlig supportperson som inte kan något svarar
3) Du förklarar ditt problem länge och väl
4) Apple personen säger att hen inte vet men ska fråga en kollega
5) Apple personen pratar med kollegan om problemet,
6) Apple personen kommer tillbaka, och ger en rad förslag om åtgärder man redan provat när man ringde
7) Man blir kopplad till supportpersonen kunnigare kollega, som fortfarande efter att man dragit datorns lidandes historia en gång till lyckas förstå vad som är fel. Efter ens stund inser den "kunnige" kollegan att han inte heller har skuggan av en aning och kopplar en vidare till USA
8) Väl i USA talar man med någon som verkar förstå vad det handlar om, men som tycks prioritera att tala om att det inte är Apples fel snarare än att lösa problemet.
9) Installera om

När det väl fungera är dock Apple trevligt att arbeta med, och med undantag för supporten så är jag inete heller direkt missnöjd.
 
Tänkta stationära:
1 x Fractal Design Define R4 Black Pearl 0 kr
Nätaggregat
1 x Be-Quiet System Power 7 500W - OEM 0 kr
Processor
1 x Intel® Core i7 4790 3.6GHZ 1 297 kr
Processorkylare
1 x Cooler Master Hyper 212 EVO CPU cooler AMD/Intel 236 kr
Minne
1 x Corsair V Pro 16GB DDR3 Black 2x240, 1600MHz 524 kr
Grafikkort
1 x Intel Integrated Graphics (Standard) 0 kr
Primär Hårddisk
1 x Samsung SSD 840Evo 250GB Basic 400 kr
Sekundär Hårddisk
1 x Seagate Barracuda 7200 2TB HDD 7200rpm SATA serial ATA 6Gb/s 615 kr
Ljudkort
1 x Integrerat Ljudkort 0 kr
Nätverk
1 x Endast trådbundet Nätverk (Standard) 0 kr
Optisk Enhet
1 x Asus Internal DVD write Black, Bulk, SATA 0 kr
Operativsystem
1 x Microsoft® Windows® 8.1 64-bit OEM DVD Svensk OEM 716 kr

Vad för moderkort tänker du använda? En high-end laptop med SSD är nästintill lika snabb, men inte lika mångsidig som en desktop.
 
Vad för moderkort tänker du använda? En high-end laptop med SSD är nästintill lika snabb, men inte lika mångsidig som en desktop.

Minns inte modellen på moderkortet men det var en asus av hyfsad standard med optiskt ljud ut (som var ett krav).

Vad är high-end? Som det är nu har jag en laptop för 12 kkr och desktop för 12 kkr. Att skippa två med bra presanda och köpa en ger ju en försvarbar budget på 24 kkr.

Kör dock rätt tung bildbehandling så är lite orolig om det räcker med en laptop även om budgeten blir ca 20 kkr.

Den enda mångsidigheten jag vill ha förutom bildbehandling är att ha en dator fast kopplad till tv:n, vilket gamla burken duger bra till.

Krav på laptopskärm är att den kan visa srgb bra. Som fast skärm har jag en Eizo Flexscan SX2462W som är rätt ok.
 
Senast ändrad:
Det blev stora basmodellen MacBook Pro 15" Retina i7 2.3 GHz/16 GB/512 GB flash/GT750 2 GB.

Var på väg att beställa lilla basmodellen med 16 GB för samma pengar men då släppte Apple en liten uppdatering i går med 200 GHz snabbare processor och priserna gick ned 2 000 kr på den gamla
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.