Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Startpaket - studioutrustning under 15-18.000

Produkter
(logga in för att koppla)
Toppen, nu har jag ju fått lite mer kött på benen.

Finns det inga paket med fler än 2 blixtar? Vad jag förstår får man ganska bra resultat med minst tre blixtar. Det verkar luta och Elinchrom då om det är bra kvalité.

Så fyll gärna i om jag missat något:

2-4 blixtar med softboxar.
Octabox / striplight?
Beauty dish
Reflexskärm
Transmitter till blixtarna
Ljusmätare
bakgrund + ngt att hänga det i.
En sån där grå/vit/svart sak för whitening?

Mvh
Romeo

Du får bra resultat även med en blixt och reflektorer och avskärmare.

Med två blixtar kan du göra ännu mer.

Visst kan tre blixtar vara användbart, men börja med två och lär dig vad du kan göra med dem. Det är min rekommendation.

Alltså jag har ju råd med en 15-18.000 kronor. Om inte pengarna räcker till får jag självfallet rikta mig på mindre saker. Och begagnat letar jag också. Dock kommer jag köpa nya blixtar. Elektronik är inget jag riktigt vågar köpa begagnat.

Alltså, begagnat och begagnat. Det skiljer ju oerhört mycket att köpa relativt nya saker som gått snällt och lite hos någon som förköpt sig mot att köpa 25 år gamla rackliga multiblitzaggregat som gått hårt och länge. Däremot förstår jag vad du menar med att vilja köpa nytt.

Så fort paketet kommer ut från affären minskar värdet med 30-40%. Det innebär en extra blixtskalle rakt av om du tänker så. Köper du beg exvis via aifo så är det ju från agenturen och då bör det även vara med garanti på sakerna.

Jag antar att det är samma sak med alla moderna blixtar, men jag vet att man på Elinchroms blixtar kan se exakt hur många aktiveringar de gått.

Hade usa haft samma voltage som oss hade jag faktiskt rest dit och köpt en massa .

Många blixtar är idag multivoltage, vilket innebär att du kan plugga in dem globalt och de lirar.

Koner med raster? Är det såna där snoots ? :S eller är jag ute och cyklar?

Exakt, kon = snoot.

/Johan

Kruxet med frigo är ju att den frasar sönder i kanterna och sprider vit snö i lokalen. Där vinner pappen alla gånger.
Men som snabblösning är frigo en möjlig väg.

Mina frigolitväggar har hålli i två år nu och när dom ev. går sönder är det bara att åka till byggmarknaden och köpa nya. t.o.m på en söndag!

Alltså, begagnat och begagnat. Det skiljer ju oerhört mycket att köpa relativt nya saker som gått snällt och lite hos någon som förköpt sig mot att köpa 25 år gamla rackliga multiblitzaggregat som gått hårt och länge. Däremot förstår jag vad du menar med att vilja köpa nytt.

Så fort paketet kommer ut från affären minskar värdet med 30-40%. Det innebär en extra blixtskalle rakt av om du tänker så. Köper du beg exvis via aifo så är det ju från agenturen och då bör det även vara med garanti på sakerna.

Jag antar att det är samma sak med alla moderna blixtar, men jag vet att man på Elinchroms blixtar kan se exakt hur många aktiveringar de gått.
Många blixtar är idag multivoltage, vilket innebär att du kan plugga in dem globalt och de lirar.
Exakt, kon = snoot.
/Johan

Jobbar du på Aifo Johan, eller har du någon släkting som jobbar där???

Nee, jag är helt fristående och handlar där jag får rätt kvalitet i förhållande till priset jag skall betala.
Jag känner inte för att stötta eller hålla andra under armarna.

Vad bra. Då är vi överens. Jag trodde du kanske möjligen var på väg åt något personligt håll i diskussionen nämligen - och sånt är ju bara tramsigt.

Däremot är det ju svårt att kunna diskutera köp av en uppsättning prylar utan att komma in på varumärken. Du nämner ju själv Visico med viss emfas när det kommer till köp av produkter för studiofoto. Jag har nämnt Bowens, Interfit, Visico, Elinchrom och möjligen också ProFoto och att det finns olika för- och nackdelar med alla system.

Nu började ju trådstartaren själv rikta in sig mot Elinchrom varför jag tipsade vidare om att aifo kunde vara ett bra ställe att undersöka sakerna vidare.

Jag vet inte om det är det du menade med att hålla under armarna?

/Johan

Toppen, nu har jag ju fått lite mer kött på benen.

Finns det inga paket med fler än 2 blixtar? Vad jag förstår får man ganska bra resultat med minst tre blixtar. Det verkar luta och Elinchrom då om det är bra kvalité.

Så fyll gärna i om jag missat något:

2-4 blixtar med softboxar.
Octabox / striplight?
Beauty dish
Reflexskärm
Transmitter till blixtarna
Ljusmätare
bakgrund + ngt att hänga det i.
En sån där grå/vit/svart sak för whitening?

Mvh
Romeo

Exponeringsmätare har jag inte använt sedan jag började plåta digitalt -96.
Försök lära dig använda histogram o kameradisplayen att bedöma exponeringen med.

En rektangulär softbox typ 90x120 är bättre än rund eller kvadratisk tycker jag personligen.

Reflexskärmar i frigolit är mycket bra i studio. På utejobb är Lastolite smidigare.

Hälsn.

/Janne

Reflexskärmar i frigolit är mycket bra i studio. På utejobb är Lastolite smidigare.

Ni som rekommenderar frigolit, kör ni med någon superfrigolit? Min erfarenhet av frigolit är ju att den frasar sönder i hörn och kanter och det ger statisk snö som dyker upp här och där där det inte ska finnas.

Eller förstärker ni kanterna med något?

/Johan

Ni som rekommenderar frigolit, kör ni med någon superfrigolit? Min erfarenhet av frigolit är ju att den frasar sönder i hörn och kanter och det ger statisk snö som dyker upp här och där där det inte ska finnas.

Eller förstärker ni kanterna med något?

/Johan

Inte för att jag köra med frigolit men jag skulle dra ett varv med silvertejp om jag gjorde det.

Om du inte har alltför bråttom, så gå en kurs i "ljussättning i studio".
Gjorde det själv och fick lära mig massor, även vilka tillbehör man bör ha.
(Scandinavian Photo, John Hagby).
Vi jobbade med en blixt samt reflexskärm, på slutet lade vi till ytterligare en blixt samt snoot och en kon. (För belysning av bakgrund eller hårljus). Du får fantastiskt ljus med en blixt och reflexskärm oavsett märke. Ytterligare blixt höjer det en nivå till.
Vi använde också en ljusmätare samt skyport för trådlös avfyrning.
På detta område liksom många andra blir man aldrig fullärd, vilket är kul.
Bifogar en länk där du kan se en bild med EN blixt samt reflexskärm.

Lycka till med ditt köp!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2080189.htm

Tack för alla svar, ja en ljussättningskurs hade varit guld, men tror inte det finns någon här i Skara/skövde området, iaf inte vad jag lyckats hitta tyvärr.

Jag har hittat detta:
Elinchrom Style RX 600/600 To Go

Är det någonting att ha eller är jag ute och cyklar?

Tack för alla svar, ja en ljussättningskurs hade varit guld, men tror inte det finns någon här i Skara/skövde området, iaf inte vad jag lyckats hitta tyvärr.

Jag har hittat detta:
Elinchrom Style RX 600/600 To Go

Är det någonting att ha eller är jag ute och cyklar?

Ett kanonbra paket. Komplettera bara med skyport RX kit och en ljusmätare så är du riktigt bra bit på vägen. Lycka till med ditt studioljus. (btw... inte så långt från skövde till Göteborg, jag har platser kvar)

Hey John!

Jag följde ditt råd och tänkte mig en Bx-ri, eller var style rx att föredra? Jag har fått dock höra att jag kanske inte behöver 500w vilket jag ville ha, 250 räcker? för en nybörjare dessutom?

Ah, ska kolla upp detaljerna kring kurserna och så. Jag dyker säkert upp! :)

Hey John!

Jag följde ditt råd och tänkte mig en Bx-ri, eller var style rx att föredra? Jag har fått dock höra att jag kanske inte behöver 500w vilket jag ville ha, 250 räcker? för en nybörjare dessutom?

Ah, ska kolla upp detaljerna kring kurserna och så. Jag dyker säkert upp! :)

Leta upp nåt som ger ett större inställningsområde.
Mina 1000Ws går att ställa ner till 1/64 dvs 15Ws och mina 400Ws går att få ner till 6,3Ws Det gör stor skillnad när du kommer till det läget, att det fysiskt inte går att flytta blixtarna längre bak från din modell. OM du har en stor lokal på 60-70kvadratmeter så är ju inte detta ett problem.
www.fomex.com har jäkligt bra grejor till konkurrenskraftiga priser om du inte behöver den korta brinntiden som Elinchroms blixtar ger. Ett tips kan ju vara att kolla på annonsen på MB som poppade upp idag... Visico300LR som nästan bortskänkes!

Hej!

Jag är ute efter ett "budgetpaket" när det gäller studioblixtar. Jag är "väl inläst på ämnet" och vet att jag borde investera i lite "bättre grejer", men då ekonomin inte tillåter det för ögonblicket och jag har ett behov av studiobelysning tänkte jag kompromissa...

Vad tror ni om detta paket från kaffebrus?
Vet ingenting om detta märke, men det skall ha Bowen-fattning så det låter ju bra.
Någon som kan upplysa mig om det är värt att lägga pengarna på detta kit? =)

http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-400ws-1018.html

Eller är det kanske så att man borde tänka "less is more" och betala lite mer för detta
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-640.html trots att det är lägre effekt och högre pris...
Dock brukar väl Visico vara en garant för att det är bra grejer?

Vad säger ni?

Mvh
Johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar