Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Startpaket - studioutrustning under 15-18.000

Produkter
(logga in för att koppla)

Romeon

Avslutat medlemskap
Hej allihopa!

Jag har precis (juli) köpt mig en canon 50d, 70-300 objektiv och ett 17-85mm också.

Min egentliga passion om man nu vill kalla den för det är faktiskt porträtt/modell bilder.

Två av personerna här på sidan som jag verkligen älskar bilderna av är Magnus Muhr och Tore Nilsson och det är precis såna porträtt/modell bilder jag vill ta.

Nu är det så att jag ska bygga ut min gäststuga till en studio och vill självfallet fixa lite utrustning. Jag har fått höra att det rekommenderas att jag köper utrustning med "s-bajonett" mm.

Frågan Vad behöver jag för startkit för att komma igång? Gärna med länk, får ej överstiga min budget.

Användning: Jag kommer att fotografera inomhus och har inga planer på att ta mig ut, i alla fall inte till en bra början, så jag lär mig fullt ut inomhus.

Tacksam för svar. Om jag glömt någonting så fyller jag gärna i om ni påpekar detta. (Har även sökt runt lite i forumet men inte riktigt hittat ett klart svar på just min fråga, relaterad till min budget)

Om du inte har brådis, leta begagnat. Det drygar ut din budget en del.

Jag skulle bry mig mycket om hur lågt ned i effekt jag skulle kunna gå med blixtarna. Många verkar titta på hur mycket maxeffekt blixtarna har. 500 eller 600 w/s är mycket kräm och beroende på om blixten kan regleras 1/1 - 1/4, 1/8 eller 1/32 så blir det jättestora skillnader i lägsta ljusmängd du kan få ut. En billig 500 w/s blixt som kanske bara kan strypas ned till 1/4 har 75 w/s som lägsta effekt medans en dyrare 600 w/s blixt som kan strypas ned till 1/32 lämnar 18 w/s som lägsta effekt vilket är tre hela steg mindre ljus än den billigare.

I sammanhanget är 18 w/s mycket ljus i vissa lägen, framförallt om du vill arbeta med korta skärpedjup och stor bländaröppning. Detta är framförallt väsentligt när det handlar om småbild/digitalfoto. Med mellanformat eller större är det mera sällan ett problem.

Vilken bajonett du köper är egentligen ganska oviktigt, det viktiga är att du hittar en uppsättning blixtar och framförallt tillbehör som du kommer ha användning för och växa med länge. Stora kända märken är Bowens, Elinchrom, Profoto, Multiblitz för att nämna några. Sedan finns lite smalare som Interfit, Visico med flera. Därutöver massor med billiga saker som blommat upp på marknaden.

Jag skulle undvika instegsmodellerna eftersom de är lite klenare och kanske inte klarar att plockas runt och köras lika hårt och mycket som de bättre prylarna. Men det kommer an på hur mycket du kommer plocka med prylarna. Kommer de mest stå på stativ i din studio och inte vara på resande fot eller användas för jätteplåtningar så att säga så är det nog inga problem.

Jag skulle också undvika de smalaste märken bara för att vara säker på att det finns service att tillgå om något brakar.

Kruxet med att köpa studioprylar är att det kan bli dyrt. Det är bra att du har hittat en budget. Ha inte för bråttom. Leta runt, läs och försök få dig en uppfattning om vilka tillbehör du tror att du kommer behöva direkt och på sikt. De olika märkena har sina i vissa fall unika lösningar som är fiffiga och eftertraktade beroende på användningsområde.

För att komma igång så räcker det med en blixtskalle och så hjälpmedel att rikta tillbaka ljuset på modellen. Med en eller flera vanliga kamerablixtar kan du få till hårljus, bakgrundsljus, accentljus och så vidare. Du kommer långt med vanliga kamerablixtar också. Om du inte har tittat i boken "hot shoe diaries" så är den ett tips på vägen.

Lycka till

/Johan

Tack Johan för ditt svar, jag blev lite visare, speciellt det där med 18w/s grejen. Men jag har ju fortfarande frågan, vad är det jag behöver och KAN köpa för min budget?

Om man skulle sätta upp ett så där litet startpaket. Jag har sett lite tutorials med vad man behöver, men märkena på dessa tutorials är svindyra , en blixt och min budget är redan rökt..

Så rekommendera gärna ett startpaket, för er som har tid att skriva ner. Väldigt tacksamt o ni kan göra det =)

Tack Johan för ditt svar, jag blev lite visare, speciellt det där med 18w/s grejen. Men jag har ju fortfarande frågan, vad är det jag behöver och KAN köpa för min budget?

Om man skulle sätta upp ett så där litet startpaket. Jag har sett lite tutorials med vad man behöver, men märkena på dessa tutorials är svindyra , en blixt och min budget är redan rökt..

Så rekommendera gärna ett startpaket, för er som har tid att skriva ner. Väldigt tacksamt o ni kan göra det =)

Ett Elinchrome D-Lite 4 kanske? 8199:- på Cyberfoto. Köp till en större softbox på 150x90 från kaffebrus för mjukare ljus..
Sen kan ett bakrundsstativ och en pappersbakrund vara bra att ha. Stativ finns för en 1195kr på kaffebrus och bakgrunder för en 800:- styck..
En Elinchrome skyport får du nog oxå plats med i din budget. Trådlös utlösare till blixtarna.
En reflexskärm och så har du bra och tillräckligt med grejer att börja med.

Sen finns det ju en mängd olika tillbehör som reflektorer, snootar och raster osv som man kan köpa till efteråt om man vill. men med dom här grejerna kommer man ganska långt.

Jag skriver det igen, titta på de olika produkterna som finns på markanden. Det mest kostnadseffektiva du kan göra är att köpa begagnat - så länge det inte är sönderkörda grejer. Men det finns alltid människor som köper saker som sedan inte används så mycket som det var tänkt.

Så är det i världen saker kan kosta multum. D-Lite som du fick tips om kan kanske vara något. Det är instegsgrejer men den serien har funnits några år nu och kommit i nya generationer. Annars har Elinchrom kommit med en serie so heter Bx 500 Ri eller något liknande. De har inbyggd trådlös styrning som jag förstått det och är inte instegsgrejer vilket är värt att beakta om du ska ha kvar grejerna ett tag. Elinchrom har ett stort utbud av tillbehör så det är ju vettigt det med. Vid en snabb titt ser jag att det finns några olika set med 250+250, 250+500 eller 500+500 blixtar. Lägsta effekten på en 500 är inte mycket att hurra över med sina 31 w/s med med 250 enheten kommer du ned i 16 w/s.

För att göra det svårare för dig så har ju Bowens fördelen att deras blixtskallar kan köras på nätström och batteri med ett batteripack från Bowens till dem. Elinchrom har inget sådant utan du måste skaffa deras Ranger om du vill komma bort från nätström.

Givetvis finns möjligheten att köpa batteripack från trejde part också.

Jag tjatar om detta med att lämna studion eftersom det ändå verkar som att de flesta fotografer förr eller senare vill ljussätta annanstans.

Men, jag tipsade om en bok tidigare. "the hot shoe diaries". Om du inte känner till den så googla eller köp den rakt av. Där får du en hel del konkret om vad vanliga små kamerablixtar kan användas till - om det nu skulle vara så att du redan har någon eller några blixtar liggandes.

Men oavsett ljusskällor kommer du behöva lite ditt och datt till din hemmastudio.

Bakgrunder. Finns som pappersrullar och de kostar typ 800 spänn som någon redan skrivit. För det får du 11 meter. Vitt, grått och svart kan vara bra standardfärger. Sedan hittar du övriga färger du gillar. Annars finns tygbakgrunder som antingen är färdiga eller som du målar själv.

Något att hänga upp bakgrunder på. Det finns antingen väggfasta eller stativlösningar.

Något att hönga upp lyset med, olika stativer. Luftdämpade är dyrare men bekvämnare att jobba med eftersom de inte dunkar i botten på samma sätt som de utan luftdämpning gör om man inte är försiktig.

Prylar för att styra ljuset. Skaffa vikväggar av kraftig papp. Se till att de är vita på ena sidan och svarta på andra. De bör vara ett par meter höga och någon halvannan meter bred. Med dessa skapar du ljus och skugga.

Tillbehör : Klädnypor, gaffatejp, hårsnoddar med mera för att tixa till kläder, hår etc eftersom det inte finns något fulare än kläder som sitter dåligt. Smålådor att ha prylar i. Skarvsladdar. Gelatinfilter att hänga framför blixtar för att leka med färger i ljussättningen.

/Johan

Om jag skulle köpa nytt idag till en liten studio typ hemma studio, garage eller källarstudio på ca 30m2 så skulle jag köpa Visico från www.photax.se Kolla efter Visico Intelligent 300 LR x 3 det är ett mycket modernt och prisvärt paket. Fjärrstyrning av blixtarnas effekt ingår liksom radiotrigger för att utlösa dem utan sladdar. Bakgrundsstativ eller upphängning direkt på väggen beror på hur permanent du vill ha i din studio. Ju mer man kan sätta fast ju mindre sliter det på grejorna. Lägg lite pengar på att ta kontroll över ljuset genom att måla med matt vit färg på väggar och tak samt ha ett slätt golv som underlag. Se till att du kan skärma av ljus med antingen svarta draperier eller skärmväggar. Frigolit skivor som man målar svarta på en sida är myckét nyttiga i studion. Med tre blixtar får du mycket ljus och då behöver du kunna skärma av och rikta ljuset dit där du vill ha det.

Elinchrom Dlight 2 eller BXri 250 kit är min rek. som du kan starta med.
Sedan behöver du ganska snart blixt nr tre för om två blixtar funkar så har du med tre blixtar helt andra kreativa möjligheter.
Flertalet bilder här;
http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=115
är gjorda med en-tre blixtar, några få med 4 eller fem blixtar.

Mvh.

/Janne

Hej allihopa!

Jag har precis (juli) köpt mig en canon 50d, 70-300 objektiv och ett 17-85mm också.

Min egentliga passion om man nu vill kalla den för det är faktiskt porträtt/modell bilder.

)

Ett Elinchrome D-Lite 4 kanske? 8199:- på Cyberfoto. Köp till en större softbox på 150x90 från kaffebrus för mjukare ljus..
Sen kan ett bakrundsstativ och en pappersbakrund vara bra att ha. Stativ finns för en 1195kr på kaffebrus och bakgrunder för en 800:- styck..
En Elinchrome skyport får du nog oxå plats med i din budget. Trådlös utlösare till blixtarna.
En reflexskärm och så har du bra och tillräckligt med grejer att börja med.

Sen finns det ju en mängd olika tillbehör som reflektorer, snootar och raster osv som man kan köpa till efteråt om man vill. men med dom här grejerna kommer man ganska långt.

Skyport ingår i det paketet, så den kostnaden slipper man. Det paketet är riktigt bra som startpaket.

Skyport ingår i det paketet, så den kostnaden slipper man. Det paketet är riktigt bra som startpaket.

Skyport ingår i BxRi-to Go paketen också. Lite dyrare, men stabilare grejer skulle jag säga om vi nu har riktat in tråden mot Elinchrom.

D-Lite 4 går från 25 w/s till 400 w/s. Bx250Ri går från 16 till 250 w/s.
I en liten studio med digital utrustning är det viktigt att kunna gå ned i effekt.

Min röst - om det kommer till Elinchrom ligger på ett BX 250 To Go eller ett BX 250/500 To Go.
Till det köper du en större ljusformare som t ex en Rotalux 100x100 som ger tillräckligt med ljus för porträtt. Till detta sedan bakgrundshållare på stativ och så några bakgrunder. En större reflexskärm i vitt och silver, köp en som är större än en meter. Till den behöver du en reflexskärmshållare från exvis Lastolite och så ett stativ att sätta den på.

På sikt köper du om du väljer Elinchrom till en 250 eller 500 blixt, ytterligare en ljusformare som t ex en Octa. Blir du fast i studioträsket kan du räkna med att du på sikt kommer ha tre till sex olika blixtar för att kunna köra dina ljussättningar.

Gå in på www.aifo.se och titta i deras webshop så får den bra överblick av Elinchrom. Aifo är jättetrevliga att ha och göra med.

Annars, titta på de andra märken också. Visico (som är ett smalt märke) kan vara värt att jämföra med. Bowens som är kända är värt att titta på också. De har ju ett annat upplägg med batteripack.

Men som jag skrivit tidigare - begagnat är billigare, småblixtar räcker långt.

/Johan

Tack så mycket för alla svar! Det jag funderar på mest är alla dessa saker man ska köpa till som softbox, octabox, rasters etc etc. Är det universiala eller måste jag köpa elinchrom som passar ihop med dom? Tänkte på fästet, hörde att s-bajonett var ett "passar alla" fäste eller dylikt?

Tack så mycket för alla svar! Det jag funderar på mest är alla dessa saker man ska köpa till som softbox, octabox, rasters etc etc. Är det universiala eller måste jag köpa elinchrom som passar ihop med dom? Tänkte på fästet, hörde att s-bajonett var ett "passar alla" fäste eller dylikt?

S-bajonett är ett fäste bland övriga. Elinchrom har sin bajonett, Profoto har sina fästen och så vidare. Jag har för mig att Bowens och flera märken har just S-bajonetten, men detta tar jag inte gift på.

Ljusformare är sådant som finns med bajonett till respektive system, men också universella som man använder adapterringar för att anpassa till vilken bajonett/fäste man vill.

S-baj är Bowens baj, men andra mindre märken använder den oxå, annars så har alla sin egen fattning.
När du köper softboxar måste du välja märke på fästet. Vissa softboxar levereras med andra utan fästring.

Hej Johan, du och många andra pratar om vikväggar i papp men jag har inte lyckats hitta någon som säljer dessa. Vet du var jag kan köpa dem.

mvh/Jonas

Toppen, nu har jag ju fått lite mer kött på benen.

Finns det inga paket med fler än 2 blixtar? Vad jag förstår får man ganska bra resultat med minst tre blixtar. Det verkar luta och Elinchrom då om det är bra kvalité.

Så fyll gärna i om jag missat något:

2-4 blixtar med softboxar.
Octabox / striplight?
Beauty dish
Reflexskärm
Transmitter till blixtarna
Ljusmätare
bakgrund + ngt att hänga det i.
En sån där grå/vit/svart sak för whitening?

Mvh
Romeo

Hej Johan, du och många andra pratar om vikväggar i papp men jag har inte lyckats hitta någon som säljer dessa. Vet du var jag kan köpa dem.

mvh/Jonas

Jag har faktiskt själv aldrig behövt införskaffa just dessa, de har liksom alltid funnits. =)

Jag tror inte man ska leta i fotoaffärer. Jag kan däremot tänka mig att leverantörer till mässhallar, kontor och annat kan tänkas ha dessa.

/Johan

Toppen, nu har jag ju fått lite mer kött på benen.

Finns det inga paket med fler än 2 blixtar? Vad jag förstår får man ganska bra resultat med minst tre blixtar. Det verkar luta och Elinchrom då om det är bra kvalité.

Så fyll gärna i om jag missat något:

2-4 blixtar med softboxar.
Octabox / striplight?
Beauty dish
Reflexskärm
Transmitter till blixtarna
Ljusmätare
bakgrund + ngt att hänga det i.
En sån där grå/vit/svart sak för whitening?

Mvh
Romeo

Stirra dig inte blind på boxar, tallrikar och annat direkt om du verkligen inte är säker på att du har pengarna. Paraplyer ger också ljusspridning, och följer med paketen oftast. Skaffa en allmän bra box med dubbla dukar. Rekommenderar Elinchroms 100x100 Rotalux som start för dig om du väljer Elinchrom.

Det du kanske vill ha är också lite raster för att kunna rikta ljuset. Kanske en kon med raster?

Sändare följer med paketet om du köper Elinchrom BxRi.

Bowens säljs i paket om tre. Däremot om du pratar med aifo kanske de kan bygga paket med tre blixtar till dig?

/Johan

Vikväggar

Det finns säkert guldförgyllda med något dyrt varumärke på i någon fotobutik. Eller så går du till byggmarknaden och köper frigolit. Det finns i många olika mått och densiteter.

Mina mäter 2400x1200x50mm dom har fått svart färg på ena sidan. Jag har limmat samman dem med en bit tyg så att dom funkar som "vikvägg", det gör att dom står stadigt. Jag har bara 2600mm i takhöjd så dom passar som hand i handske i min studio.

Hej Johan!

Alltså jag har ju råd med en 15-18.000 kronor. Om inte pengarna räcker till får jag självfallet rikta mig på mindre saker. Och begagnat letar jag också. Dock kommer jag köpa nya blixtar. Elektronik är inget jag riktigt vågar köpa begagnat.

Hade usa haft samma voltage som oss hade jag faktiskt rest dit och köpt en massa (Håller även på med magi, och vill köpa en hel del saker som inte finns här, så en resa dit planeras).

Jag ska kolla på det du rekommenderade och kolla upp sidan.

Koner med raster? Är det såna där snoots ? :S eller är jag ute och cyklar? Kollade runt lite på ebay och kan få det med lite olika färgfilter för en 50$, det är väl rätt okey?
Ljusmätare kommer jag även köpa därifrån, såg att det var 50% billigare än Sverige.

Det finns säkert guldförgyllda med något dyrt varumärke på i någon fotobutik. Eller så går du till byggmarknaden och köper frigolit. Det finns i många olika mått och densiteter.

Mina mäter 2400x1200x50mm dom har fått svart färg på ena sidan. Jag har limmat samman dem med en bit tyg så att dom funkar som "vikvägg", det gör att dom står stadigt. Jag har bara 2600mm i takhöjd så dom passar som hand i handske i min studio.

Kruxet med frigo är ju att den frasar sönder i kanterna och sprider vit snö i lokalen. Där vinner pappen alla gånger.
Men som snabblösning är frigo en möjlig väg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar