Annons

Startande av låneverksamhet

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick ett mail om tråden.

Hursomhelst, jag har bara objektiv som lika gärna kan köpas som att hyras. Det dyraste objektivet jag har kostar i runda slängor 1200.- på Ebay ;).

Men idén är trevlig. Och det är ju inte omöjligt att jag införskaffar något dyrare senare. :)

Så, vem lånar ut en Pentax 67 och en Pentax 645? :p

Folk är väldigt olika, en del (som jag) är försiktiga med sina prylar, andra är mindre försiktiga, milt uttryckt.

Tror det blir svårt att ersätta småskador som egentligen bara är kosmetika, typ repor och skav på utsidan. Hur ska en lång repa på utsidan av mitt fina objektiv ersättas? "vadå det funkar ju?" eller "ojdå här får du lite pengar"

Nope, jag passar.

Erik Schalin skrev:
På FS finns det kanske en handsull personer som KAN recensera objektiv. Resten är bara ett tyckande.

Ändå kul att veta vad folk tycker. En del kan ge mer nyanserad bild än andra kanske men utöver en personlig reflektion kan det kanske finnas några tips om vad man kollar efter.
Tex om kanterna är mjuka på olika bländare, tyngd, vinjettering osv.
Fälttest är också en bra grej för vi vet ju alla att även om en glugg är bra i labbet så kan det ju faktiskt bete sig annorlunda ute.

Hur brännvidden fungerar tex.

Jag som tex fotar mycket blommor kan ju säga vad jag tycker om att använda sigmas 70 macro jämfört med tamrons 90 och pentax 35 macro ? Det är väl intressant?

Exakt. Det hör ju knappast till diskussionen vilka som egentligen "KAN" recensera och bedöma ett objektiv, allt är ju synnerligen inviduellt. Klart man vill lämna ett omdöme som kan vara andra behjälpligt efter ett hyr/lånbyte.

Förslag till protokollpunkter,

1. Den som vill hyra/låna står alltid för tur samt returfrakt.

2. Den som vill hyra/låna förbinder sig till att ersätta skadad utrustning.

3. Uthyraren/Utlånaren har rätt att kräva en deposition till maxbelopp av utrustningens marknadsvärde vid aktuellt datum.

Fyll gärna på med punkter Ni tycker borde finnas med så kan vi sammanställa det hela så småningom.

F.Eliasson skrev:
Exakt. Det hör ju knappast till diskussionen vilka som egentligen "KAN" recensera och bedöma ett objektiv, allt är ju synnerligen inviduellt. Klart man vill lämna ett omdöme som kan vara andra behjälpligt efter ett hyr/lånbyte.

Förslag till protokollpunkter,

1. Den som vill hyra/låna står alltid för tur samt returfrakt.

2. Den som vill hyra/låna förbinder sig till att ersätta skadad utrustning.

3. Uthyraren/Utlånaren har rätt att kräva en deposition till maxbelopp av utrustningens marknadsvärde vid aktuellt datum.

Fyll gärna på med punkter Ni tycker borde finnas med så kan vi sammanställa det hela så småningom.

Punkt 3 låter lite orimlig. Har jag tex 4000 kan jag lika gärna köpa gluggen eller?
Men det borde kanske vara en fråga mellan de två inblandade istället?
Däremot ska man ju bli ersättningsskyldig vad det kostade att köpa gluggen när den köptes, inte som försäkringsbolagen gör när dom räknar ut slitage osv.

Nått annat som måste lösas är ju återbetalningen av depositionen.

Men det viktigaste är att ett kontrakt är bindande och att alla vet vad dom ger sig in i.

Chewbacca skrev:
Punkt 3 låter lite orimlig. Har jag tex 4000 kan jag lika gärna köpa gluggen eller?
Men det borde kanske vara en fråga mellan de två inblandade istället?
Däremot ska man ju bli ersättningsskyldig vad det kostade att köpa gluggen när den köptes, inte som försäkringsbolagen gör när dom räknar ut slitage osv.

Nått annat som måste lösas är ju återbetalningen av depositionen.

Men det viktigaste är att ett kontrakt är bindande och att alla vet vad dom ger sig in i.
3 är inte alls orimlig utan högst rimligt.
Och det är inte alls samma sak som att köpa en glugg och sedan sälja den.

Depositionen bestäms rimligtvis av den som hyr ut gluggen där gluggens värde bör vara max.

Självklart ersätts skadad utrustning fullt ut.

Om det inte är ett lånbyte av objektiv som gäller så är punkt ett också något att ta fasta på.

Vid lånbyte så betalar man helt enkelt frakten för sitt objektiv till den andra personen och tvärt om tillbaka, samma villkor för båda individerna.

Bofoto2 skrev:
Mullsjö, då känner du Örjan Henriksson på folkhögskolan?
Känner & känner.
Jag vet vem det är och känner igen honom, kanske känner han igen mig.
Han har visat bilder ett par ggr på fotoklubben i Bankeryd. Väldigt roliga visningar.
Vi har haft en kopieringsworkshop en lördag med Örjan. Tyvärr var det länge sedan och det hade varit roligt att göra om det.

Jävlar vilket intresse det var för detta! :D

Vi kanske ska försöka hitta vart vi som är intresserade av att låna ut/ låta nån prova en glugg är lokaliserade i Svea Rike.

Eller finns det en funktion här redan där man kan söka på medlemmar efter kameramärke?

Så kanske det blir lite större intresse?

Jag bor i Malmö och vill prova de flesta utom de jag har :D

Jag bor i borlänge och vill testa de flesta förutom de jag har. Eftersom detta verkar gå åt skogen kanske man skulle försöka ordna en träff eller nått där vi Pentaxianer kan prova andras objektiv, kameror och sist men inte minst kunskap och erfarenheter :)

joakimm skrev:
Jag bor i borlänge och vill testa de flesta förutom de jag har. Eftersom detta verkar gå åt skogen kanske man skulle försöka ordna en träff eller nått där vi Pentaxianer kan prova andras objektiv, kameror och sist men inte minst kunskap och erfarenheter :)

Har du vägarna förbi Rättvik är det bara att höra av sig för att prova M42 ;)

Söker

Om man söker efter medlemmar och fyller i Pentax under "ord i beskrivning" får man 471 medlemmar. Men jag är inte med, men kanske andra som har haft Pentax...

När jag kollade fanns det 106.000 medlemmar(i Sverige och andra länder), vilket innebär 0,45% pentax. Jag gissar på ca 5% Pentax användare, vilket innebär ca 5000 varav troligen merparten har systemkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar