Annons

Startande av låneverksamhet

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimm

Aktiv medlem
Jag startade tidigare i veckan en tråd där jag frågade om någon visste vart man kan hyra Pentaxgluggar.

Första svaret jag fick kom från Fredrik Eliasson, han skrev

"Ingen aning och aldrig hört talas om ett ställe som renodlat hyr ut Pentaxgluggar.

Bästa är väl om alla vi hängivna Pentaxianer organiserar oss och upprättar ett register på vilka som kan tänka sig hyra ut vilka gluggar."

Detta tycker jag är en utmärkt idé! Några personer har redan visat intresse för detta i den gamla tråden "Hyra utrustning".

Vore kul om folk engagerade sig i detta så att vi tillsammans kan starta upp någon form av verksamhet.

För tidigare förslag och idéer, se "den gamla tråden".

/ Jocke

Anmäler mig som intresserad!

En idé är att man utifrån den här tråden upprättar en mejllista med intresserade, sedan kan någon (ex. jag själv, i brist på annan), sammanställa adresser och utrustning.

vi behöver 2 saker,

1. En lista över intresserade(vilket denna tråd resulterar i, förhoppningsvis)

2. Ett "protokoll" över hur vi går till väga rent praktiskt, exempelvis kan det vara vettigt att den som tar initiativet till uthyrning/lånbyte står för frakten av aktuell pryl. Att man tar det som praxis, menar jag.

Jocke´s gamla tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=96156

Jag anmäler mig självfallet som intresserad och bifogar min mailadress:

[email protected]

Objektiv till förfogande:

Pentax 18-55 3,5-5,6 (om nån nu skulle vilja låna det, haha)

Tamron 90 2,8 Macro 1:1

Intressant idé, men hur ska man hantera saker som:

- onormalt slitage
- saker som går sönder
- saker som försvinner

Genom att sätta ihop någon form av kontrakt som vid uthyrning först skickas till personen som man hyr av, jag är dock inte insatt i hur ett sådant kontrakt skall utformas.

Finns det någon som kan och vill ta på sig denna uppgift, om ett sådant kontrakt finns är vi en bra bit på vägen!

Sen är det ju alltid en fördel om man har kontakt med personen i fråga under en tid, sen är det bara att hoppas på att människor har samvete och sunt förnuft.

Vid ett lånbyte, d.v.s. att man byter objektiv under en period (inte frågan om att hyra här alltså) så kan man vid stora prisskillnader objektiven emellan lägga en depositionsavgift.

Detta bör även gälla när man hyr objektiv, så om personen som äger objektivet man vill låna inte är intresserad av att lånbyta så blir depositionsavgiften helt enkelt större.

Blev lite grötigt där, hoppas att det går att förstå ändå.

Jag anmäler mig också.

Jag har den vanliga kitgluggen till k10d
Samsung 50-200
Tamron 90 macro

Bor i Malmö.

Uppgifter som jag tycker man ska lämna förutom gluggarna tycker jag är vart man bor, dvs stad.

Att den som vill låna/hyra ska betala frakt fram och tillbaka är en självklarhet. Ev en snickers lr nått vid tillbakasändandet :)

Någon slags utvärdering av hur man tycker gluggen var att fota med tycker jag också kan vara bra. Vad man har fotat, visa lite biler.

Ev så kunde man ju tänka sig att den som lånar ut gluggen även delar ut ett uppdrag. Eller talar om när hon/han tycker gluggen fungerar bra.
På så sätt kan det bli ett rätt ordentligt register av tester. En del gluggar hittar man ju inte några recensioner av alls.

Erro:
Lämnar man ut en grej som sen försvinner ska den ersättas till inköpspris vid inköp. INTE dagens prissättning. Dessutom straffavgift med säg 10 %?
Inköpspris ska bevisas med kvitto!!! Kan man inte det får vi komma på ett annat sätt att lösa just det problemet.

Kan man sätta ett tak på 1-2 veckors "låne/byt tid" för att komma runt det där med onormalt slitage på nått sätt?

Går det sönder betalar den som lånar reparation och frakt.
Svårt här är ju om man är ett svin o skickar ett trasigt från början och sedan kräver reparation...
Hur löser man det?

Chewbacca skrev:
Svårt här är ju om man är ett svin o skickar ett trasigt från början och sedan kräver reparation...
Hur löser man det?

Det är ett tänkbart problem ja, vet för tillfället inte hur man ska komma runt det men det borde gå, jag ska fundera på saken.

Nån form av kontrakt behöver vi iaf, någon som är hajj på det?

Överför ett förslag från den gamla tråden.

"Bofoto2" skrev:

"Det går att starta en objektivpol oxå, som en bilpol ungefär. Där medlemmarna tex lägger in ett tusen kronor var, med 10 medlemmar blir det 10.000:- och med 100 medlemmar blir det 100.000:- att köpa objektiv för. mycket möjligheter och mycket som kan diskuteras om hur man ska göra...

Om man räknar ut vad alla Pentax objektiv över 2000:- kostar som finns listade på Cyber hamnar man på ca 145.000:-"

Jag personligen tycker att det låter som en väldigt intressant idé, för att genomföra denna så behöver vi dock någon/några personer som tar på sig att förvara objektiven i fråga. Vi behöver även upprätta ett kösystem för objektivlån samt få alla medlemmar att skriva under ett kontrakt.

Enklaste sättet att genomföra detta vore antagligen att alla intresserade träffas under en dag för att få ordning på saker och ting samt utse någon som har hand om pengarna. Skulle vi få denna idé att fungera så har vi sannerligen nått att se fram emot, tänk er själva!!

Spännande idéer ni har. Väldigt kul tråd att läsa. :D

Så fint att ni kan komma överens så bra också. Fast det kanske blir bättre sammanhållning när ni är så "få".

Robin Gyllander skrev:
Spännande idéer ni har. Väldigt kul tråd att läsa. :D

Så fint att ni kan komma överens så bra också. Fast det kanske blir bättre sammanhållning när ni är så "få".

Självklart är det fritt fram för vem som helst att gå med och hjälpa till i uppstartandet av detta projekt. Ju fler desto bättre!

Ska vi få detta att fungera behövs folk som engagerar sig!

Det krävs nog att någon annan driver detta, har mailat lite olika personer angående denna tråd. Alla har kollat in min profil och antagligen avskräckts av att personen som driver projektet är en yngling, för några svar har inte infunnit sig i denna tråd. Kom igen nu :)

Problem att tänka på
1 slitage och skador som sagts
2 endast i större städer skicka och greja blir för dyrt och omständligt
3 bör vara mycket udda objektiv som Peleng 8mm. Då varge fotograf bör ha en grund utrustning
4 tiden det tar innan man kan få objektivet ofta så hinner tillfället passera

För att hyra/låna objektiv till ett visst tillfälle så måste man självfallet vara ute i god tid. För min del var det dock mer tänkt som att få en möjlighet att pröva olika objektiv då man sällan har råd att köpa alla olika sorters objektiv. Då kunde man istället hyra/byta objektiv med en annan person under en kortare period.

Chewbacca skrev:
Någon slags utvärdering av hur man tycker gluggen var att fota med tycker jag också kan vara bra. Vad man har fotat, visa lite biler.

Ev så kunde man ju tänka sig att den som lånar ut gluggen även delar ut ett uppdrag. Eller talar om när hon/han tycker gluggen fungerar bra.
På så sätt kan det bli ett rätt ordentligt register av tester. En del gluggar hittar man ju inte några recensioner av alls.
På FS finns det kanske en handsull personer som KAN recensera objektiv. Resten är bara ett tyckande.

ckghagen skrev:
Problem att tänka på
1 slitage och skador som sagts
2 endast i större städer skicka och greja blir för dyrt och omständligt
3 bör vara mycket udda objektiv som Peleng 8mm. Då varge fotograf bör ha en grund utrustning
4 tiden det tar innan man kan få objektivet ofta så hinner tillfället passera
1 slitage ingår i en hyrkostnad.

Skador måste ersättas av den som hyr.

2 är ju upp till var & en. Det är bara att sätta upp ett villkor för uthyraren, tex: endast mot hämtning.

5 Vad händer vid dödsfall?
6 Vad händer vid stöld, alltså icke återlämnat objektiv?
7 Deposition kan uthyraren ange.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar