Annons

Starta

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma..

Köp inte Sigma, håll dig till kvalité - det lönar sig definitivt i längden.. Andrahandsvärdet på Sigmas gluggar är dessutom lika med noll så om du hade tänkt uppgradera utrustning med tiden gör du bäst i att skaffa Canons originallinser. Så se till att lägga pengarna på gluggen som JIMH sa, hellre ett bra standardobjektiv än två dåliga!

Sen kvittar det helt vilken kamera du väljer, huvudsaken är att de är bra för dig!

Varför nytt ?
Varför inte försöka skaka fram ngn gammal F2:a istället. Ett sådant hus kan du få för under 2000:-, samt att gluggarna är ju relativt billiga.

F65 har nedbländnings funktion, men du kan inte ändra iso inställningar själv, och blixten ÄR otroligt jobbig när den åker upp helatiden, dock ej i manuellt läge. En fördel dock med F65 är att du får tillgång till ett stort antal gamla "billiga" nikkor gluggar och andra tillbehör.
Vad tråden gäller kommer jag ej ihåg!

nope, nope

F65 tar gamla Aigluggar men exponeringsmätningen funkar inte tyvärr.
En F2 är dyr, kostar nästan lika mycket som en ny F65. En F2 Photomic ligger på 2500-3000kr hos handlarna och husen med de dyraste sökarna (läs DP-11 och DP-12) ligger på 6-7000kr.

Det finns andra manuella Nikonhus som är billigare; Fm, Fe och allt vad de heter.

Om jag köper någon blir det nog Canon EOS300, har hört att den ska vara bra.

Fick ett tips om att kolla efter begagnad Nikon F100 men med ett nypris på 13000-15000 så ligger nog begagnatpriset en bra bit över de 3000:- som en EOS300 kostar ;).

Har för mej Nikon F65 saknar skärpedjupskontroll och efter att ha kollat upp vad det är så tror jag att jag nog vill ha det ganska mycket eftersom jag gillar den typen av bilder och säkert kommer ta många..

Autofokus är nog väldigt bra ifall jag bestämmer mej för att i sommar gå ut o ta kort på söta lättklädda flickor som susar förbi på inlines ;)

Då vill jag nog ha skarpa bilder *hrmm*..

GOTT NYTT ÅR!!!!

Faktum är att jag hade fel! F65:an har visst skärpdjupskontroll. Men jag skulle ändå råda dig att inte köpa den...

Ohfan, har den skärpedjupskontroll ändå?
Det borde ju ändå stå på dess produktsida..

Men men, varför avråder du mej från den?

Därför som jag tidigare har skrivit så saknar den utag för fjärrutlösare och manuell inställning av ISO. Sen tycker jag att den inte känns "bra," men det är bara lilla jag... Och minns jag rätt så känns 300:an mycket bättre.

Verkar som om de flesta är eniga om att både Nikon F65 och Canon EOS300 är bra nybörjar kameror.

Köper jag någon blir det nog Canon EOS300 som jag sagt innan ;).

Tack för all information, nu ska jag se om jag kan stänga diskussionen som jag anser vara avklarad!

Gott nytt år!!

Re: nope, nope

SinusLinus skrev:
F65 tar gamla Aigluggar men exponeringsmätningen funkar inte tyvärr.
En F2 är dyr, kostar nästan lika mycket som en ny F65. En F2 Photomic ligger på 2500-3000kr hos handlarna och husen med de dyraste sökarna (läs DP-11 och DP-12) ligger på 6-7000kr.

Det finns andra manuella Nikonhus som är billigare; Fm, Fe och allt vad de heter.

Goddag !
Om jag ej minns fel så fungerar expmätningen visst även med Ai gluggar, men dock så syns ej bländarinformationen i fönstret men mätningen fungerar. TTL

Re: Re: nope, nope

niklassthlm skrev:

Goddag !
Om jag ej minns fel så fungerar expmätningen visst även med Ai gluggar, men dock så syns ej bländarinformationen i fönstret men mätningen fungerar. TTL
Nix. F50/60/65/80 stänger av mätningen om den inte känner av att den är ansluten till en objektivprocessor.

Hej !

Jasså?! ja, det är säkert så. Konstigt......
Min F801s klarar iallafall ai o ais gluggar men Nikon har väl blivit snåla..........*ler*

Exakt, snålhet är nog rätta ordet. Det handlar nog om att sälja AF-rör till varje pris.

Men alla andra kameror utom de jag räknade upp kan mäta med AI och AIS. Personligen tycker jag att kameran bör mäta om man så stoppar en toarulle i bajonetten. Det finns ju massor av tillfällen när man inte vill använda elektroniska kopplingar, t ex när man använder bälgar, mellanringar eller bara hemgjorda grejer.

Re: Re: Re: nope, nope

jimh skrev:
Nix. F50/60/65/80 stänger av mätningen om den inte känner av att den är ansluten till en objektivprocessor.

Det låter ju helt sjukt! Vad håller Nikon på med?En stor fördel med Nikon (och Pentax) har ju alltid varit just kompatibiliteten med gamla gluggar.

Hur är det med moderna Pentax-hus, klarar de gamla K- och KA-objektiv med bibehållen ljusmätning och exponeringsautomatik?

Hmm.. Jag var nere i stan idag och kollade på kameror (Canon EOS300, Nikon F65 & En minolta)..

Alla kamerorna var "paket" med ett orginalobjektiv.. 28-80 (Canon hade 28-90) och man fick med en väska.

Canonen kostade 4000:- har jag för mej..
och Nikonen strax över..

Det som jag funderar över är varför i helvete canon har bestämt sej för att göra bajonetten i kompositmaterial, plast. Det kan väl aldrig vara bra?

Både Nikon & Minolta hade stål.

Plast kan väl aldrig vara lika hållbart som stål?

Det här rör till allting jättemycket eftersom jag nästintill hade bestämt mej för en Canon..
Men när jag såg att det är plast där så började jag fundera..

Nåja... Kompositmaterial kan ju vara nog så bra som stål..;)

Tror inte det skapar några problem...möjligen om du är ute och plåtar i -30 och springer in och eldar lite på bajonetten...:eek:

Skulle ändå tro att EOS 300an är ett helt OK köp..ska inte säga bättre än F65an, inte heller sämre...

Jag trivs som fisken i vattnet med mina EOS hus..

spiritus skrev:
Jag _tror_ att jag vill fota det mesta, i första hand arkitektur & objekt/produktbilder.. fast eftersom jag aldrig har fotat förut så har jag inte en aning...

Det får inte kosta allt för mycket med tanke på att jag ligger i lumpen nu och vi lumpare har inte alltför mycket pengar att röra oss med.

Jag letar efter en bra nybörjarkamera som funkar på det mesta.

/Calle

Hej
Jag köpte en beg Pentax Mz-7 med 28-80 ,80-200 gav 4000 kr för detta med lite mer tillbehör. .
Dessa grejer räkte långt för mig i början.
Men du borde nog fundera vad du vill fotoa.

HEHE :D

Jo, det är nog som du säger Jeppe.
Det är säkert bra, det används ju trots allt lite här o där :p

Men, men.

Just nu resonerar jag som så att om jag köper en kamera, vilken som helst.. så kommer jag säkert hitta något jag inte är nöjd med.

Då, ifall jag tycker det är kul, kan jag se mej runt efter en lite dyrare kamera som kanske motsvarar min isåfall högre förväntan :))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar