Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Starta UF-företag, fotografera mm..

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
God kväll alla inbitna fotografer!

Om ni kollar igenom mina föregående trådar märker ni att min resa inom ämnet foto gått otroligt fort, nästan lite för fort. För er som vill kolla på bilder lägger jag upp dem på

www.typ-adde.bilddagboken.se

(ha dock överseende med vissa bilder då detta inte är avsett främst som portfolio, utan det finns även personliga bilder och texter. För att hitta bilder osv navigerar ni er fram via kalendern till vänster. Bilderna börjar från den 8 juli och framåt, med andra ord är det så länge jag haft kameran.)

Det om detta. Nu är det så att jag går sista året på ett IT-gymnasium där jag försökt inriktat mig så mycket som går på film och foto, därav går jag en grafisk inriktning. Vi i trean har som standard att genomföra ett projektarbete under hela läsåret, och jag+tre kompisar varav en är fotointresserad, de två andra kan photoshop, dreamweaver osv har bestämt oss för att starta ett UF företag. En av de två andra går även IT & företagande som inriktning, så företagsdelen har ju han lite också i sin utbildning, den andra går grafisk som jag och kan även han något om kameror, dock ej som jag och den andre, som även han går IT & företagande... Vi kommer att syssla med fotografering, både i studio och på fältet. Vi kommer även erbjuda utskrifter av olika slag, möjlighet till att göra kalendrar och fotoböcker, visitkort mm.

En idé vi fick var att kolla med nystartade företag om de behövde produktfotografering,personalfotografering osv.

Givetvis vill vi även tjäna pengar på detta, och framför allt jag, kanske även den andra fotointresserade, skulle tycka det vore skit kul att fortsätta med detta om det rullade på bra när skolan slutade. Jag ser detta som en start på karriären, och med ett UF företag får man all hjälp man behöver, det finns alltid någon tillhands.

Tillgång till studio har vi dels genom skolan, och dels genom den andre fotografen som känner Jesper Anhede (http://www.digitalfoto.nu/start , http://www.mediahuset.nu/ ) där vi även kan har tillgång till utrustning vi själva inte hunnit införskaffa. (snarare inte kunnat då ekonomin hos en studerande gymnasieelev inte är på topp efter en 14 000 kr investering av en systemkamera + tillbehör).

Nu när ni förmodligen har all information kommer mina frågor.

1. Hur ska vi komma fram till en prislista över vårt sortiment?

Då i alla fall jag kan kalla mig snabblärd (och självlärd) nybörjare kan jag inte LOVA högsta kvalité på varje bild jag tar, det kan hända att jag missar ett ögonblick jag inte borde ha fått missa. Jag antar att man får sätta pris efter egen erfarenhet. Att gå efter t.ex. SFF/BLF prislista och dra av en mindre summa kanske är en idé?

2. Skall man ta kontakt med ett tryckeri och komma överens med dem om ett samarbete, finns det möjlighet till en möjlig "sponsring" då de säljer sina tjänster till ett reducerat pris? Finns det överhuvudtaget chans till att tryckerier gör sånt?

3. Skall man kontakta ett tryckeri som t.ex. Crimson/Vistaprint eller dylikt eller ska man gå via ett lokalt tryckeri som inte inriktar sig så mycket på privatpersonshantering?

4. Hur fungerar den ekonomiska delen i ett företag som detta, måste man bokföra, momsa, skatta osv i ett UF företag?

(Ung företagsamhet för er som inte vet vad UF är, http://www.ungforetagsamhet.se/ )

Kanske hjälper dessa till med den ekonomiska delen?

Kommer inte på så mycket mer just nu, tack till den som orkar läsa allt svammel! Står förmodligen en hel del onödigt jag kunnat avstå ifrån att skriva, men jag är sådan tyvärr, fingrarna springer snabbt ifrån min vilja när jag pratar om sådant jag finner intressant.

Förmodligen går det även att få fram svar på de flesta av mina frågor om man söker på internet, men varför jag ändå väljer att lägga upp en tråd om detta är för att få kontakt med någon som kanske själv vart i min sits eller i alla fall driver ett eget fotoföretag som behövt svar på dessa frågor jag nu behöver. Inom kort kommer även en uppdatering om vilken utrustning vi själva har, vad skolan samt Jesper Anhede har kan jag dock inte svara på i dagsläget, möjligtvis i kommande vecka. Detta kanske även kan bidra till något jobb, vem vet, så tråden kanske inte är helt onödig ändå:) Det gäller att synas!

Jag får tacka för mig så länge, så får jag hoppas på svar inom kort! Tack på förhand!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.