Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Starta tidning

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror så på vilka förkunskaper du har, om du kan redigera och lägga upp tidningsmallar själv, om du ska fota och skriva själv, om du ska ha en webbtidning eller papperstidning och vilka kunskaper du ev. har om tryck, format och annat. Ska du försöka bekosta tidningen via prenumerationer, lösnummerförsäljning och/eller annonser - det är jäkligt svårt att få ekonomi i en tidning. Själv driver jag och min ena bror en webbtidning om countrymusik (www.countrywood.se) helt gratis. Jag har också startat och drivit papperstidningar, där vi haft viss finansiering via stöd från lokala handlare alt. från viss annonsförsäljning. Så det är ingen enkel fråga att svara på så här. Hur som helst så är det jäkligt kul, så lycka till!

Det första du måste göra är att skaffa ett sk utgivningsbevis från Patent- och registreringsverket.
Nja, det första man måste göra är en ordentlig marknadsundersökning och en ekonomisk plan och skaffa kapital (ett antal miljoner, hur många beror på vilken typ av tidning).

Nja, det första man måste göra är en ordentlig marknadsundersökning och en ekonomisk plan och skaffa kapital (ett antal miljoner, hur många beror på vilken typ av tidning).

Om man vill starta en viss typ av tidning, ja.
Jag kan ju starta Salamanderbladet med utgivningsbevis, skrivklåda och en laserskrivare. Vad frågeställaren är ute efter framgår inte riktigt så det kan ju vara allt emellan rikstäckande dagstidning och en hobbytidning med i princip nollbudget.

Om man vill starta en viss typ av tidning, ja.
Jag kan ju starta Salamanderbladet med utgivningsbevis, skrivklåda och en laserskrivare.
Nja, ordet "tidning" är ju inte helt befriat från definition. De flesta vet nog vad "tidning" betyder. Att man skriver ut något på en laserskrivare innebär inte att man gör en "tidning".

Nja, ordet "tidning" är ju inte helt befriat från definition. De flesta vet nog vad "tidning" betyder. Att man skriver ut något på en laserskrivare innebär inte att man gör en "tidning".

Det är riktigt. I Tryckfrihetsförordningen står det periodisk skrift. Någon synpunkt metoden för mångfaldigande finns inte.

Enligt Bonniers svenska ordbok, som jag råkar ha tillgänglig, är en tidning "regelbundet utkommande skrift med aktuellt innehåll". Jag kan alltså ha aktuellt innehåll om salamandrar och om jag väljer att använda laserskrivare, kopieringsapparat eller tryckeri är inte relevant.

Du har nog börjat blanda in kvalitet och eventuell kommersiell ambition i definitionen. Vad frågeställaren avser tycker jag är minst sagt oklart.

Edit: Frågan har vissa likheter med "Vad krävs det för att starta företag?". Svaret på frågan blir väldigt olika beroende på vad det är för typ av företag och ambition det är frågan om.

Det är riktigt. I Tryckfrihetsförordningen står det periodisk skrift. Någon synpunkt metoden för mångfaldigande finns inte.
Jo, i tryckfrihetsförordningen finns det massor av synpunkter på metoden för mångfaldigande (t ex: "Med periodisk skrift förstås en tidning, tidskrift eller någon annan sådan tryckt skrift som..."). Å andra sidan ger lagtexten ingen direkt definition på vad begreppet tidning innebär, så jag vet inte riktigt varför du hänvisar till den.

Var saker som laserskrivare, eller tanken på att en enskild person skulle kunna skapa sin egen tidning, ens möjliga på den tid lagen formulerades?

Behöver "tryckt" verkligen nödvändigtvis innebära att man använder tryckteknik?

Senast ändrad:
Jo, i tryckfrihetsförordningen finns det massor av synpunkter på metoden för mångfaldigande (t ex: "Med periodisk skrift förstås en tidning, tidskrift eller någon annan sådan tryckt skrift som..."). Å andra sidan ger lagtexten ingen direkt definition på vad begreppet tidning innebär, så jag vet inte riktigt varför du hänvisar till den.

Tveksamt om lagstiftaren faktiskt avser att en tidning skall vara tryckt och inte bara massproducerad i någon form.

Du missade visst det här, under den lämpliga rubriken "4 kap. Om tryckta skrifters framställning":

"2 § Skrift, som i riket framställes genom tryckpress eller som här mångfaldigas genom stencilering, fotokopiering eller liknande tekniskt förfarande och för vilken gäller utgivningsbevis, skall innehålla tydliga uppgifter om vem som har tryckt eller eljest mångfaldigat skriften samt om ort och år för mångfaldigandet, om skriften är avsedd att utgivas i riket och ej är att hänföra till bild- eller tillfällighetstryck.
Om utsättande av uppgifter som avses i första stycket å skrift, som mångfaldigas genom stencilering, fotokopiering eller liknande tekniskt förfarande och för vilken ej gäller utgivningsbevis, är föreskrivet i 1 kap. 5 § första stycket. Lag (1976:955)."

Jag noterar också att du lämnar resten av inlägget utan kommentar.

Att jag tog upp lagen berodde givetvis på att du uppenbarligen ansåg att laserskrivare inte var ett lämpligt sätt att framställa en tidning på. Något sådant har åtminstone lagstiftaren inte synpunkter på.

Var saker som laserskrivare, eller tanken på att en enskild person skulle kunna skapa sin egen tidning, ens möjliga på den tid lagen formulerades?
Ja, precis som alla andra lagar ändras texten när det behövs. De senaste ändringarna gjordes 2010.

Behöver "tryckt" verkligen nödvändigtvis innebära att man använder tryckteknik?
Ja, iaf om det fortfarande är lagen vi diskuterar. (Å andra sidan har detta inget med saken att göra.)

Du missade visst det här...
Nej, jag missade ingenting. Det du citerar har inget med begreppet "tidning" att göra.

Att jag tog upp lagen berodde givetvis på att du uppenbarligen ansåg att laserskrivare inte var ett lämpligt sätt att framställa en tidning på. Något sådant har åtminstone lagstiftaren inte synpunkter på.
Som sagt: tryckfrihetslagen gör inget försök att definiera begreppet "tidning". Jag förstår alltså inte varför du envisas med att hänvisa till den.

För övrigt vet jag inte varför du påstår att jag "uppenbarligen ansåg att laserskrivare inte var ett lämpligt sätt att framställa en tidning på". Något sådant har jag aldrig sagt och anser jag inte.

Just nu är det väl exakt ordet "tryckt" som vi diskuterar?

Det verkar så men borde vi inte istället diskutera frågan som TS ställde, "Jag undrar hur man går till väga om man vill starta en tidning, några som vet?". Alldeles för många trådar på FS som spårar ur och hamnar långt från trådskaparnas funderingar/frågor.

Det verkar så men borde vi inte istället diskutera frågan som TS ställde, "Jag undrar hur man går till väga om man vill starta en tidning, några som vet?". Alldeles för många trådar på FS som spårar ur och hamnar långt från trådskaparnas funderingar/frågor.

Det skulle gå bättre om frågeställaren faktiskt talade om vad som är hennes tolkning av tidning. Som synes har somliga betydligt högre krav än andra på vad som kan betecknas som tidning.

Det verkar som om vissa vill diskutera det, men jag förstår fortfarande inte varför. Alla är väl överens om att en tidning inte behöver vara tryckt, i ordets egentliga mening?

Då är det ju märkligt att du gör inlägg som:

Uppenbarligen var just det här med laserskrivare någon slags springande punkt för dig.

I övrigt blir den här diskussionen inte särskilt konstruktiv eftersom du verkar ha anlagt strategin att bortse från delar av andras inlägg, trots att de är väsentliga för den åsikt som framförs. Hela det citerade inlägg ovan kanske också var ett utslag av just det där med att bortse från innebörden av hela det inlägg du besvarade. Då är det ju inte konstigt att diskussionen hamnar på just framställningstekniken, även om det inte var det du avsåg.

Hursomhelst så leder det här ingen vart. Vi kan konstatera att vi inte är överens och att utsikten att vi ska bli det är liten. Det är bättre att invänta någon kommentar från frågeställaren istället för att fortsätta det här tjafset.

Ok, om du är ute efter att märka ord så får du nog vässa pennan lite först.
Innan man gör marknadsundersökningen och skaffar miljonerna så ska man väl ha en idé om vad tidningen ska handla om? Eller tycker du att man gör marknadsundersökningen och skaffar kapital och sedan ska fundera över vilken typ av tidning man ska ge ut och vad den ska innehålla? ;-)

En "ekonomisk plan" kan ju vara att skaffa ett utgivningsbevis för drygt 2000 kronor och skaffa ett webhotell inkl. domännamn för 500 spänn.
Och sedan skriva och plåta av bara sjutton.

Uppenbarligen var just det här med laserskrivare någon slags springande punkt för dig.

Vi kan konstatera att vi inte är överens...
Nej, laserskrivare är ingen "springande punkt". Det var nån helt annan som tog upp laserskrivare. Jag har inte haft nån synpunkt på vilken framställningsmetod TS ska använda.

Vad är det vi inte är överens om?

Innan man gör marknadsundersökningen och skaffar miljonerna så ska man väl ha en idé om vad tidningen ska handla om?
Ja, fast det förutsatte jag att TS har eftersom hon ställde trådens fråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar