MalinRosen
Medlem
Hej allihopa!
Jag undrar hur man går till väga om man vill starta en tidning, några som vet?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej allihopa!
Nja, det första man måste göra är en ordentlig marknadsundersökning och en ekonomisk plan och skaffa kapital (ett antal miljoner, hur många beror på vilken typ av tidning).Det första du måste göra är att skaffa ett sk utgivningsbevis från Patent- och registreringsverket.
Nja, det första man måste göra är en ordentlig marknadsundersökning och en ekonomisk plan och skaffa kapital (ett antal miljoner, hur många beror på vilken typ av tidning).
Nja, ordet "tidning" är ju inte helt befriat från definition. De flesta vet nog vad "tidning" betyder. Att man skriver ut något på en laserskrivare innebär inte att man gör en "tidning".Om man vill starta en viss typ av tidning, ja.
Jag kan ju starta Salamanderbladet med utgivningsbevis, skrivklåda och en laserskrivare.
Nja, ordet "tidning" är ju inte helt befriat från definition. De flesta vet nog vad "tidning" betyder. Att man skriver ut något på en laserskrivare innebär inte att man gör en "tidning".
Jo, i tryckfrihetsförordningen finns det massor av synpunkter på metoden för mångfaldigande (t ex: "Med periodisk skrift förstås en tidning, tidskrift eller någon annan sådan tryckt skrift som..."). Å andra sidan ger lagtexten ingen direkt definition på vad begreppet tidning innebär, så jag vet inte riktigt varför du hänvisar till den.Det är riktigt. I Tryckfrihetsförordningen står det periodisk skrift. Någon synpunkt metoden för mångfaldigande finns inte.
Jo, i tryckfrihetsförordningen finns det massor av synpunkter på metoden för mångfaldigande (t ex: "Med periodisk skrift förstås en tidning, tidskrift eller någon annan sådan tryckt skrift som..."). Å andra sidan ger lagtexten ingen direkt definition på vad begreppet tidning innebär, så jag vet inte riktigt varför du hänvisar till den.
Jo, i tryckfrihetsförordningen finns det massor av synpunkter på metoden för mångfaldigande (t ex: "Med periodisk skrift förstås en tidning, tidskrift eller någon annan sådan tryckt skrift som..."). Å andra sidan ger lagtexten ingen direkt definition på vad begreppet tidning innebär, så jag vet inte riktigt varför du hänvisar till den.
Ja, precis som alla andra lagar ändras texten när det behövs. De senaste ändringarna gjordes 2010.Var saker som laserskrivare, eller tanken på att en enskild person skulle kunna skapa sin egen tidning, ens möjliga på den tid lagen formulerades?
Ja, iaf om det fortfarande är lagen vi diskuterar. (Å andra sidan har detta inget med saken att göra.)Behöver "tryckt" verkligen nödvändigtvis innebära att man använder tryckteknik?
Nej, jag missade ingenting. Det du citerar har inget med begreppet "tidning" att göra.Du missade visst det här...
Som sagt: tryckfrihetslagen gör inget försök att definiera begreppet "tidning". Jag förstår alltså inte varför du envisas med att hänvisa till den.Att jag tog upp lagen berodde givetvis på att du uppenbarligen ansåg att laserskrivare inte var ett lämpligt sätt att framställa en tidning på. Något sådant har åtminstone lagstiftaren inte synpunkter på.
Just nu är det väl exakt ordet "tryckt" som vi diskuterar?
Det verkar som om vissa vill diskutera det, men jag förstår fortfarande inte varför. Alla är väl överens om att en tidning inte behöver vara tryckt, i ordets egentliga mening?Just nu är det väl exakt ordet "tryckt" som vi diskuterar?
Det verkar så men borde vi inte istället diskutera frågan som TS ställde, "Jag undrar hur man går till väga om man vill starta en tidning, några som vet?". Alldeles för många trådar på FS som spårar ur och hamnar långt från trådskaparnas funderingar/frågor.
Det verkar som om vissa vill diskutera det, men jag förstår fortfarande inte varför. Alla är väl överens om att en tidning inte behöver vara tryckt, i ordets egentliga mening?
Nja, ordet "tidning" är ju inte helt befriat från definition. De flesta vet nog vad "tidning" betyder. Att man skriver ut något på en laserskrivare innebär inte att man gör en "tidning".
Nja, det första man måste göra är en ordentlig marknadsundersökning och en ekonomisk plan och skaffa kapital (ett antal miljoner, hur många beror på vilken typ av tidning).
Nej, laserskrivare är ingen "springande punkt". Det var nån helt annan som tog upp laserskrivare. Jag har inte haft nån synpunkt på vilken framställningsmetod TS ska använda.Uppenbarligen var just det här med laserskrivare någon slags springande punkt för dig.
Vi kan konstatera att vi inte är överens...
Ja, fast det förutsatte jag att TS har eftersom hon ställde trådens fråga.Innan man gör marknadsundersökningen och skaffar miljonerna så ska man väl ha en idé om vad tidningen ska handla om?