Hej!
Jag skriver en roman där en av personerna öppnar en egen, mindre fotostudio där hon främst planerar att arbeta med porträttfotografering inomhus.
Tänkte höra om någon av er har tid och lust att tipsa mig om vilken typ av utrustning en sådan person skulle behöva skaffa sig, ex typ av kamera, dator, lampor etc. Kan följande vara en start:
* 300w studioblixtar med softboxar / paraply
* bakgrund
* vilken typ av kamera?
Väldigt tacksam för hjälp!
Stort tack
/Jenny.
Hej!
Att bygga upp en studio är som att skapa ett svart hål som kan sluka precis hur mycket pengar som helst ...
Men det går att göra mycket bra jobb med enkla medel, och någon som börjar jobba kan ju sällan köpa allt på en gång, det blir ju självklart en slags stegvis uppbyggnad där man skaffar sig mer och bättre utrustning vartefter inkomsterna (förhoppningsvis
trillar in och kraven från kunderna (antagligen
ökar.
Men en bra start är givetvis en lokal, gärna högt i tak. Ofta målar man ju väggarna vita eller grå för att de skall påverka så lite som möjligt (och fungera lite som reflexskärmar).
Sedan behöver man förstås en kamera, en enkel funkar ju bra även om någon som arbetar på heltid nog snart vill ha en med yttre reglage och så lite menypillande som möjligt. Plus att man vill ha en som håller, inte bara för att den skall hålla länge, utan för att minimera risken att kameran ger upp mitt i ett jobb (vilket kan bli oerhört dyrt). Så här är de helt upp till fotografens ambitioner, allt från entusiastkameror till mellanformatare för flera hundra tusen.
I studio kör man ofta tethered, med kabel direkt till datorn så man slipper ladda över bilderna sedan. Jobbar man dessutom med att fotografera människor som inte är modeller (med stor fotovana) är det inte ovanligt att ha en stor skärm, typ plasma eller lcd-tv där bilderna dyker upp vartefter man tar dem. Det kan underlätta när man jobbar med någon som är ovan att bli fotograferad och behöver regisseras lite.
Datorn är oftast en Mac, det är det dominerande märket bland fotografer. Man kan diskutera varför (och många gör det med stor och ofta svårförklarlig entusiasm), men det är så. Vanligaste bildskärmen bland mer avancerade fotografer är en Eizo av bättre modell. Tänk på att datorhörnan eller -rummet där fotografen redigerar sina bilder helst skall vara färgneutralt, målat grått, så färgseendet inte påverkas under redigering.
Många fotografer har förstås en skrivare, om inte annat för att kunna skriva ut arbetskopior så kunder kan se hur det ser ut. Ofta Epson, ofta större modeller som klarar A3-papper.
Sedan behöver man olika bakgrunder, svarta, vita, gråa och kanske en sådan där illgrön man har när man skall frilägga (vad kallas de?).
Till kameran vill man gärna ha ett stativ, allra helst ett pelarstativ eftersom det är så bekvämt (men dyrt!).
Det som många studiofotografer lägger mest pengar, tid och resurser på är belysning. Blixtar förstås, men även lampor och framför allt utrustning för att forma ljuset. Softboxar, paraplyer, snootar, raster och mer därtill. Det finns i princip hur mycket grejer som helst för att ge rätt karaktär på ljuset. Plus själva blixtarna då, där principen är enkel: man behöver alltid en till. Det spelar ingen roll hur många du har, du kan alltid ha nytta av en till ...
Skall du driva många blixtar och få bra kontroll på ljuskvaliteten vill du oftast ha ett eller ännu hellre flera blixtaggregat som är apdyra prylar, men ger ännu bättre kontroll över blixtarnas brinntider, styrka och ljuskaraktär.
Många porträttfotografer kör för övrigt med ringblixt utöver alla kringblixtar.
Har du många blixtar vill du ofta ha trådlös blixtstyrning, vissa blixttillverkare har egna system, eller så kör man Pocket Wizard eller något liknande.
Sedan skall man ha stativ för blixtarna och bakgrunderna ...
Ok, nu har vi seglat iväg ganska rejält ...
Givetvis blir väl början antagligen en trevlig entusiastkamera i 10000-25000-kronorsklassen, några Elinchromeblixtar, med softboxar och ett paraply plus några enkla reflexsskärmar. Plus bakgrunder, en rulle vitt, en rulle grått och en rulle svart. Plus ett par stolar av olika stilar ifall någon skall fotas sittande och stolen kommer med i bild. Sedan en dator och en lång usb-kabel så man kan fota direkt till datorn.
Sedan kan man som sagt köpa till nya och fler saker för många hundratusentals kronor vartefter ambitionerna stiger ...
En sista sak, det här med dyra prylar och i synnerhet stora imponerande prylar. Det går inte att bortse från att en del prylar (som stora softboxar eller paraplyer, stora bildskärmar osv) är bra att ha helt enkelt för att imponera på kunderna. Det låter tramsigt, upprör säkert somliga, men det är ett enkelt faktum. Det är enklare att ta betalt om det verkligen ser ut som du har en massa dyr utrustning ... Det kan vara begagnade grejer, bara det ser stort och dyrt ut. Vanlig mänsklig psykologi