Annons

Starta eget foto som hobby

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenpen

Medlem
Hej

Har just börjat p en fem årig utb och börjar redan tvivla då jag känner att jag skulle vilja göra ngt kreativt ist. Dock så vet jag emd mig att det är jätte svårt att komma in på fotoskolor och jg brinner nog itne lika mycket som andra gör. Därför skulle jag vilja starta ngt eget, eller bara publicera mina bilder någonstans..hur gör jag? Jag är helt fast..

Du kan väl börja med att visa oss dina bilder, så kan du få kritik på dem och få ett ännu bättre självförtroende. ;)

Nyfiken i en strut

Alltid i början känns det jobbigt att börja med ngt nytt. Du skall inte titta framåt om fem år utan ta en dag i sänder. Du kommer absolut säkert att behöva en utbildning och den är värdefull. Du har hela ditt liv tid på dig att göra kreativt. Stå ut med din utbildning är mitt råd, fastän det inte var det du ville höra.

Du kan ju alltid starta något vid sidan om och låta det växa med sin egen mognadsprocess. Blir det så att du får ofantligt mycket med fotojobb så kan du ju alltid avsluta utbildningen, och för att uttrycka sig kreativt behöver du inte genomgå utbildningar. Skaffa en hemsida, så har du ett publikationsmedium som räcker långt för att exponera dina arbeten. Som Risto säger, utbildning är bra att ha med sig, och kan t o m utöka dina kreativa möjligheter.

Jenpen skrev:
Hej

Har just börjat p en fem årig utb och börjar redan tvivla då jag känner att jag skulle vilja göra ngt kreativt ist. Dock så vet jag emd mig att det är jätte svårt att komma in på fotoskolor och jg brinner nog itne lika mycket som andra gör. Därför skulle jag vilja starta ngt eget, eller bara publicera mina bilder någonstans..hur gör jag? Jag är helt fast..

tex Håkan Hjort... en av sveriges bästa naturfotografer har ingen officiell utbildning så... det går utan men då ska du vara bra...

Man måste alltid vara bra även med utbildning, såklart:)

Att fota mycket och varierande bilder under varierande förhållanden är det som ger utveckling.

Är man nyfiken och hängivet intresserad så kan man akumulera kunskap och erfarenheter i en rasande fart.

En kreativ miljö kan vara bra att stödja sig på och att söka inspiration i när det inte är lika roligt och/eller inspirerande.. (Skola är ju bra just här,,)

En avgörande detalj som jag ser det är att studera klassisk visuell konst på egen hand. Detta hjälper den kreativa att förstå traditioner och varför man själv gör som man gör. En fotograf som inte förstår sig själv avslöjar sig direkt när det är brister där.. Menar jag, och många med mig.

Det var ngr tips, vill inte låta besserwisser men jag har konsulterat många med sådant utan att vara på ngt sätt proff själv. Har till nu valt bort det helt enkelt.

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar