Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Starta egen fotostudio

Produkter
(logga in för att koppla)

fotox

Ny medlem
När framtiden kommer skulle jag vilja starta en egen fotostudio.
Men kan man satsa på de? Är det svårt att överleva i branschen? Vad måste man göra för att klara sig?
Vad kan man tänka sig att det kostar att starta?, med all utrustning och så.
Har stort fotointresse, går media gymnasieutbildning ( Läser foto A & B ) Tänkte utbilda mig lite mer innan också, skaffa mig lite erfarenheter och så.

det beror ju helt på hur duktig du är på att fotografera, och marknadsföra dig förståss. som med alla andra jobb måste folk ha en anledning att vända sig till dig istället för nån annan

Precis som Johan sa,, det beror helt på hur duktig man är på att fotografera och kunna marknadsföra den tjänsten man levererar.
Sen tillkommer andra saker förstås, t.ex. vilken typ av uppdrag studio/on-location. och vilken stad du ska ha studion i. Sthm och andra storstäder "om det finns några ;)" är att föredra med tanke på antalet människor/jobb möjligheter där:)

Till utrustningen, ett kamerahus, 3 gluggar (Canon L t.ex.), 3-4 blixtar, bakgrunder, och diverse tillbehör. tror att man landar på 50-70 tkr till en början (grovt räknat)

Jag gick runt med den idén tidigare och kom fram till att det var bäst att jag delar en studio med en eller flera andra fotografer för att dra ner på kostnaderna och kunna byta erfarenheter. Nu har jag utrustningen men ingenstans att ställa de :(

Marknadsföra sig

Precis som Johan sa,, det beror helt på hur duktig man är på att fotografera och kunna marknadsföra den tjänsten man levererar.
Sen tillkommer andra saker förstås, t.ex. vilken typ av uppdrag studio/on-location. och vilken stad du ska ha studion i. Sthm och andra storstäder "om det finns några ;)" är att föredra med tanke på antalet människor/jobb möjligheter där:)

Till utrustningen, ett kamerahus, 3 gluggar (Canon L t.ex.), 3-4 blixtar, bakgrunder, och diverse tillbehör. tror att man landar på 50-70 tkr till en början (grovt räknat)

Jag gick runt med den idén tidigare och kom fram till att det var bäst att jag delar en studio med en eller flera andra fotografer för att dra ner på kostnaderna och kunna byta erfarenheter. Nu har jag utrustningen men ingenstans att ställa de :(

Hur ska man bäst marknadsföra sig ?

Hur ska man bäst marknadsföra sig ?

Är inget proffs men vet att många använder sig att Facebook. Lite små tävlingar där man deltar genom att gilla. Sen lägger man in fina bilder i din portfolio på facebook sidan så hittar man mycket folk. Detta vet jag genom att själv följa fotografer på Facebook.

Dessa tävlingar på facebook där man ska gilla och dela för att vara med i nån utlottning är olaglig. Läs gärna på lotteriinspektionens hemsida vad som gäller.

Dessa tävlingar på facebook där man ska gilla och dela för att vara med i nån utlottning är olaglig. Läs gärna på lotteriinspektionens hemsida vad som gäller.

Hade jag ingen aning om, de är iallafall väldigt vedertagna på Facebook man får rensa allt gillade då och då för det blir lätt mycket reklam då man får info från den man gillat!

Om man sett på nyheterna och läst dagstidningarna och eller hört på radio borde man inte missat den nyheten. Det är inte många som vet om det. Varken privatpersoner eller företag kan få lotteritillstånd.
Finns dock alternativ som är lagliga.

...
Är det svårt att överleva i branschen? Vad måste man göra för att klara sig?
...

Den krassa verkligheten är att antalet studiofotografer ständigt sjunker.
Det finns fotografer med mångårig erfarenhet som tvingats lägga ner.
Så enkelt är det knappast.

Mitt tips till dig är att du, innan du bestämmer dig för om du vill, eller inte vill starta studio.
Ser till att jobba som skolfotograf först.

Har inte jobbat särskillt mycket med studiofoto.
Men en del med skol/lag-fotograferingar.

Förmågan att kunna jobba med människor är enormt viktig för porträttfotografering.
Vilket helt klart gäller även för skolfotografer.

Därför är skolfoto ett väldigt bra sätt att lära sig viktiga grunder för yrket som studiofotograf.

Många s.k. tävlingar på Facebook strider även mot facebooks egna användarvillkor. En tävling på en företagssida på Facebook ska göras på ett speciellt sätt via en godkänt app på sidan.
Bryter man mot detta kan man få Facebook på sig och sidan avstängd.
Tyvärr vet inte många om detta heller......
Läser man användarvillkoren finns allt beskrivet där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar