Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Starta ACR från utforskaren i Windows

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har Photoshop CS5 och använder Windows.

Vet någon hur man startar Adobe Camera Raw utan att köra Bridge?
Alltså, jag vill kunna högerklicka på en bild när jag bläddrar bland filerna i utforskaren och öppna den i ACR, oavsett om det är en Raw-fil eller jpeg.

/Mats
 
Nu är jag ingen windows-expert. Men om du förknippar filändelsen med Photoshop så kommer ju ett dubbelklick att starta just det. Och sen kickar ju Camera Raw igång när Photoshop upptäcker att det är en rawfil.

Och därmed så funkar det inte med Jpegs på det sättet.

Du kan aldrig köra Camera Raw utan att starta det inifrån Bridge eller Photoshop, därav lösningen ovan.
 
Nu är jag ingen windows-expert. Men om du förknippar filändelsen med Photoshop så kommer ju ett dubbelklick att starta just det. Och sen kickar ju Camera Raw igång när Photoshop upptäcker att det är en rawfil.

Och därmed så funkar det inte med Jpegs på det sättet.

Du kan aldrig köra Camera Raw utan att starta det inifrån Bridge eller Photoshop, därav lösningen ovan.

Ok, tack mattias.
Jag har bra koll på Windows, men vet inte riktigt vilken EXE som ACR är. Tänkte associera det i högerklicksmenyn under öppna med.

Inga problem med RAW-filer. Jag har iofs Sonys RAW-driver associerat med det så jag kan snabbkolla bilderna med dubbelklick, men sen släpar jag raw-filen till photoshop så drar ACR igång.

Nu har jag emellertid inhandlat en Canon kompakt-kamera som inte har raw-möjlighet (har inte orkat sätta mig in i hacket som finns) och vill alltid börja min bildbehandling i ACR, därav frågan. Nu får jag dra igång Bridge och det är inget jag normalt använder, så det känns klumpigt.

Får klura vidare på egen hand. postar tillbaka här om jag kommer på en bra lösning.

/Mats
 
Ok, tack mattias.
Jag har bra koll på Windows, men vet inte riktigt vilken EXE som ACR är. Tänkte associera det i högerklicksmenyn under öppna med.

Jag tror du missade poängen.

ACR är inget fristående program som du kan associera till. Genom att koppla RAW-filen till Photoshop så blir det PS som dras i gång och som i sin tur kallar på ACR.

Om du kopplar JPG till Photoshop så kommer PS att startas men inte ACR.

Så har i alla fall jag fattat det.

Dags att byta till Lightroom kanske!? :)
 
Nu kör jag elements från windows, men gör jag högerklick starta med PS i utförskaren så startar den ACR om det är raw fil och PS E om det är en jpg
 
Annars kan du ju bara gå in i PS och kryssa för att du vill att även JPG ska öppnas med ACR. Ett kryss där och sen öppnas alla JPG med ACR.

Jag sitter just nu framför CS3 men antagligen är inställningen på ungefär samma ställe i CS5.
 

Bilagor

  • acr.jpg
    acr.jpg
    12.9 KB · Visningar: 206
Jag tror du missade poängen.

ACR är inget fristående program som du kan associera till. Genom att koppla RAW-filen till Photoshop så blir det PS som dras i gång och som i sin tur kallar på ACR.

Om du kopplar JPG till Photoshop så kommer PS att startas men inte ACR.

Så har i alla fall jag fattat det.

Dags att byta till Lightroom kanske!? :)

Jo, men om Bridge kan starta ACR med en jpeg utan att öppna PS så går det bevisligen. Bara att ta reda på hur anropet går till. Även om ACR inte har en EXE med sin egen starting point så går det ändå att dra igång med t.ex. rundll32 osv. Får plocka in PSTOOLS och leka detektiv. tänkte bara att någon redan listat ut det eller att det var publicerat nånstans.

Tar till mig Anders_S råd att kryssa i att Photoshop ska öppna även jpeg med ACR precis som raw-filer.


/Mats
 
Mats, jag frågade samma sak för något halvår sedan och fick liknande svar att ACR är ett insticksprogram och kan inte startas för sig själv. Jag googlade lite men fann aldrig någon lösning. Att starta Bridge och sedan ACR är nog det snabbaste. Men visst vore det skönt att bara dubbelklicka eller högerklicka istället.
 
Jo, men om Bridge kan starta ACR med en jpeg utan att öppna PS så går det bevisligen. Bara att ta reda på hur anropet går till. Även om ACR inte har en EXE med sin egen starting point så går det ändå att dra igång med t.ex. rundll32 osv. Får plocka in PSTOOLS och leka detektiv. tänkte bara att någon redan listat ut det eller att det var publicerat nånstans.

Tar till mig Anders_S råd att kryssa i att Photoshop ska öppna även jpeg med ACR precis som raw-filer.


/Mats

Visst går det säkert på något vis att klura ut hur man anropar ACR men det går sannolikt inte att enkelt associera en filändelse till det.

Jag tror Anders_S lösning bör fungera. Jag har inte PS själv så jag kan inte prova, men det borde ju vara en enkel lösning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.