Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Start-kit

Produkter
(logga in för att koppla)

pergardebrink

Aktiv medlem
Jag har funderat på ett D-lite2 paket från Elinchrome

Nu undrar jag vad jag kommer behöva utöver detta kit redan från start. Dels vad jag minst måste ha för att överhuvudtaget kunna ta ett kort.. ex. adaptrar/kablar, och dels vad som "rekommenderas" som ex. ljusmätare/trådlös sändare/paraply/osv

Utrustning idag:
Canon EOS 300D + 3st varierande objektiv + Speedlite 430EX

Ingen som vet?.. ;)

Ok, jag finjusterar min fråga lite:

Vilken typ av ljusmätare behöver man (om man inte har allt för höga krav)? Måste man ha en "megabrakvärstingmackapär" för 15 000:- eller räcker det med en enkel för 800:- ?... Klarar man sig utan en ljusmätare eller "måste" man ha en sådan från dag 1?

Hur är det med kablar? Seriekopplar man det hela eller hur kopplar man från kamera till blixtarna? Måste man ha adaptrar för en 300D osv?

Hej

Du klarar dig utan ljusmätare om du kör digitalt kan du ju testa dig fram o se, men det är ju enklare och bättre om man har en ljusmätare. Har ingen bra koll på olika märken o vad som är bra, kör själv en sekonic L-358 som funkar utmärkt och kostar runt 4 000.

Blixtarna styr du endast med synksladd från kameran till blixten eller trådlöst ir/radio båda sätten har sina för/nackdelar. Vet ej hur det är med synkuttag på canon, men om det inte finns brukar man kunna köpa adaptrar som man sätter i blixtskon för en ganska billig penning

Du behöver inte seriekoppla, utan kamera till blixt 1 sen sätter du resterande blixtar som slavar, dvs de triggas av blixt 1.

Sen är det ju alltid bra med stativ, paraplyer och softbox till blixtarna.

IR sändare som sätts i blixtskon är billiga och kan vara vä'rt att testa för trådlös kontroll. De kostar ca 300 kr. Köpes tex från www.kaffebrus.com

Fungerar utmärkt inomhus. Utomhus är det bättre med radiosändare.

Själv har jag inte testat med ljusmätare. Fungerar aldeles utmärkt ändå, då man snabbt ser vad dom ev blir fel på kameran.

Sen behöver du som Jonas säger nånting att diffusera ljuset med. Paraplyer är billigast. Finns flera typer, dels transparenta vita där ljuset ska gå igenom paraplyet och sen finns paraplyer med reflektiv yta, silver eller guld där man studsar blixtljuset i. Kaffebrus har billiga sådana och just nu även rea på softboxar. Softboxar riktar ljuset mer, paraplyer sprider mer.

Bakgrundspapper kostar ca 700 för en rulle på 11 meter ( 270 bred ). Till det behöver du nåt att hänga upp rullen i, finns stativset för sånt.

Grunder i ljussättning finns det artiklar här om och tex http://www.studiolighting.net/

hi folks

Vet inte hur det är med D-lite2 men mina Multiblitz blixtar har slavtändare. Tycker det är rätt skönt att slippa sladdar och använder därför en blixt på kameran som utlösare. Har den på manuellt läge och med lägsta effekt. Räcker med råge till att utlösa studioblixtarna.

Ljusmätare har jag och använder den initinalt för att göra en grovjustering av effekten på blixtarna och inställning av kameran. Sedan tar jag en provbild med ett gråkort (för vitbalansen). Använder därefter histogrammet till finjusteringarna.

Du behöver någon form av diffuser. Paraply är väl att rekommendera i första hand för en nybörjare. Har själv sådana. Visst är en ljusbox bättre men prislappen är oxå en helt annan. Jag använder 2 st transparenta (halvgenomskinliga) och en guld/silver paraplyreflektor. Funkar kanon

Mankan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar