Annons

start av fotostudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarah83

Aktiv medlem
Hej, funderar på att öppna en fotostudio och jag skulle vilja ha tips på vad för dator, kamera, redigeringsprogram, blixtrar med mera som funkar bäst och som jag borde ha för att klara mig bra?
 
Hej, funderar på att öppna en fotostudio och jag skulle vilja ha tips på vad för dator, kamera, redigeringsprogram, blixtrar med mera som funkar bäst och som jag borde ha för att klara mig bra?

Och vad du har tänkt att fotografera, talar du om reklambilder eller porträtt, stilleben? det skiljer rätt mycket i utrustningsbehov beroende på vilket du tänkt dig.

Mvh

Nikolaj
 
Utrustning

Vad ska du fotografera Produkter människor .
Som du skriver så är du på första pinnen av stegen
Du bör skriva vad du ska fotografera
Halformat på människor helformat
Dödliga saker ..

Jag kan skriva listan lång bättre du skriver Vad du vill fotografera ?
 
Senast ändrad:
Vad ska du fotografera Produkter människor .
Som du skriver så är du på första pinnen av stegen
Du bör skriva vad du ska fotografera
Halformat på människor helformat
Dödliga saker ..

Jag kan skriva listan lång bättre du skriver Vad du vill fotografera ?

ok, det var kanske lite kortfattat, jag tänkte ta porträttfoto, både hel och halvformat. Jag tänkte börja med, passfoto och barnfotografferingar. lokal har jag nästan säkert ordnat med.angående pengafrågan så ska jag kolla runt lite med bidrag, så än vet jag inte hur mycket pengar jag har att röra mig med.
 
Passfoto sköter polisen numera.

Om du ska söka starta-eget-bidrag så antar jag att det krävs en ordentlig och realistisk affärsidé i botten. Tror inte man får bidrag bara på "men det skulle ju vara kul att starta en fotostudio liksom..."
 
Passfoto sköter polisen numera.

Om du ska söka starta-eget-bidrag så antar jag att det krävs en ordentlig och realistisk affärsidé i botten. Tror inte man får bidrag bara på "men det skulle ju vara kul att starta en fotostudio liksom..."

nej absolut måste man ha en riktig affärside, jag håller på att skriva ner min just nu
 
Passfoto sköter polisen numera.

Om du ska söka starta-eget-bidrag så antar jag att det krävs en ordentlig och realistisk affärsidé i botten. Tror inte man får bidrag bara på "men det skulle ju vara kul att starta en fotostudio liksom..."[/QUOTE
Ett grundkit för en porträttstudio som jag ser det skulle kunna vara:
2 blixt huvuden med paraply eller bouncer
stativ dito
2 stora frigolitskivor 2 x 1 m att använda som reflexskärmar

Canon Eos 5 D mkII eller motsvarande, med ett 24-105/4 zoom

Dator med hårdvarukalibrerbar skärm (absolut nödvändigt eftersom du kommer att arbeta med utskrifter av hudtoner)
Lightroom, Photoshop och gärna ett RIP program om du ska printa dina egna printar
och i så fall en skrivare typ Epson Stylus Pro 3800 A-2 skrivare (även om du bara tänker skriva ut A-3 så blir det billigare att använda denna något dyrare skrivaren då bläck kostnaderna är betydligt lägre än på en A-3 skrivare)

Jag har inte föreslagit några speciella blixtar, det skiljer inte så mycket på dom för detta ändamål men skulle rekommendera att undvika dom allra billigaste. Det brukar ofta finnas begagnade Elinchorme eller Pro ute på försäljning, båda bra och beprövade fabrikat.

Lycka till och hör gärna av dig om du har frågor.

Mvh

Nikolaj
 
Passfoto sköter polisen numera.

Om du ska söka starta-eget-bidrag så antar jag att det krävs en ordentlig och realistisk affärsidé i botten. Tror inte man får bidrag bara på "men det skulle ju vara kul att starta en fotostudio liksom..."[/QUOTE
Ett grundkit för en porträttstudio som jag ser det skulle kunna vara:
2 blixt huvuden med paraply eller bouncer
stativ dito
2 stora frigolitskivor 2 x 1 m att använda som reflexskärmar

Canon Eos 5 D mkII eller motsvarande, med ett 24-105/4 zoom

Dator med hårdvarukalibrerbar skärm (absolut nödvändigt eftersom du kommer att arbeta med utskrifter av hudtoner)
Lightroom, Photoshop och gärna ett RIP program om du ska printa dina egna printar
och i så fall en skrivare typ Epson Stylus Pro 3800 A-2 skrivare (även om du bara tänker skriva ut A-3 så blir det billigare att använda denna något dyrare skrivaren då bläck kostnaderna är betydligt lägre än på en A-3 skrivare)

Jag har inte föreslagit några speciella blixtar, det skiljer inte så mycket på dom för detta ändamål men skulle rekommendera att undvika dom allra billigaste. Det brukar ofta finnas begagnade Elinchorme eller Pro ute på försäljning, båda bra och beprövade fabrikat.

Lycka till och hör gärna av dig om du har frågor.

Mvh

Nikolaj

Tack för hjälpen nikolaj:-D
mvh zarah
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.