Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dizzy

Aktiv medlem
Hej, fick syn på den här fågeln som jag tror är en stare, men inte säker... de flesta bilder jag sett av stare så är dom mer brunaktiga, men det kanske skilljer mellan könen?

mvh
Roger

Bilagor

• stare.jpg
    stare.jpg
    48.2 KB · Visningar: 241
Hej Roger,

det är en stare i vårdräkt. De bruna stararna är säkert ungfåglar som Du sett på hösten?

Jag vet inte om jag nånsin sett en stare, kollade bara några bilder på nätet innan jag skrev här! :) Är som du märker ingen kung på fåglar precis, men sen jag skaffade kamera lär jag mig mer och mer, tack för hjälpen!

Snygg bild du tagit. Kul att se en stare. Nu låter jag väl som en gamling, men i min ungdom såg man ofta stora flockar med starar, grönskimrande och fina. Nu minns jag inte när jag sist såg en. Antingen är jag på fel platser eller har de minskat i antal. Tyvärr tror jag på det sistnämnda...

Jag har för mig att det inte ska vara alltför svårt att få syn på en stare, men den har undvikit mig alla fall, hittills :)
Kanske är som du säger, att den har funnit andra platser eller helt enkelt minskat i antal. Den här bilden är dagsfärsk och tagen i en skogsdunge i Stockholm.

//Roger

I Nordens Fågelbok så står det faktiskt så här:

"Av okänd anledning har stararna minskat mycket kraftigt i hela Norden under senare årtionden. På sina håll finns bara 10 % av det antal som fanns för några årtionden sedan och det finns gårdar där staren helt försvunnit som häckfågel. En orsak kan vara igenväxningen av det svanska landskapet men det kan inte vara hela sanningen"

mvh
Roger

ANNONS