Annons

Standarduppsättning för halvkroppsfoto med två blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Hej!

Har två stycken 300Ws blixtar med 60x90cm softboxar.
Hur ser en standard ljusuppsättning ut med dessa två ljuskällor?
Det som ska plåtas är en modell i halvfigur.

Har också en hotshoe SB-900 blixt utan softbox, kan man använda den på något sätt också? (isåfall har jag tre blixtar).
 
Antag att ditt rum i har vitt tak och vita/ljusa väggar. Då hade jag gjort följande uppställning.

SB-900 på kameran inställd på manuell. Denna blixt riktar jag uppåt och bakåt för att få ett allmänljus. Detta ljus kallar jag upplättningsljus och är till för att justera hur mörka skuggorna ska bli på modellen.

Blixt med softbox snett framför modellen för att skapa ett snygg modellerande ljus. Detta ljus är det s.k. karaktärsljuset.

Den andra studioblixten hade jag använt till att ljussätta bakgrunden eller att för att belysa modellen bakifrån.

Karaktärsljuset är det som är starkast. Ställ in detta ljus först. Sedan justerar du upplättningsljuset tills skuggorna är som du vill ha dem. Till sist ställer du in effektljuset så att din bakgrund blir lagom.
 
Hej, tack för bra svar!

Blixt1. Softbox: Om jag förstått dig rätt så ska karaktärsljuset vara ca 45grader framifrån på modellen. Vilken höjd ska detta ljuset komma ifrån? Mina stativ är 2m höga.

Blixt2 hotshoe: Jag har ingen möjlighet till att studsa SB900an i tak eller liknande (svarta väggar och tak och samt hög takhöjd)
Vad finns för alternativ då? Ska jag då köra den "rakt på" från kameran eller ska jag sätta den på stativ också, isåfall från vilken vinkel och höjd?

Vilka blixtar är lämpligast att köra som slavar, i princip skulle jag ju kunna köra antingen karaktärsljuset ELLER hotshoe blixten som utlösare?

Vad tror ni om denna modell på ljussättning?
http://img197.imageshack.us/i/securedownloadv.png/
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog använda en av softboxarna som huvudljus, sen lätta upp skuggorna med någon slags reflexskärm (kan ju vara något så enkelt som en stor vit skiva av något slag). Använd sedan de andra två som bakgrundsljus resp. kantljus/hårljus för att modellen inte ska smälta ihop med bakgrunden.

Typ något i denna stil:
http://www.stefantell.se/blogg/2009/06/ljussattning-for-foretagsportratt/

Ang. höjd beror det såklart på vilken typ av bild du vill ta, men lite skuggor under ögon/näsa/haka kan ju hjälpa till för att få ansiktet att kännas mer tredimensionellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.