Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Standardskruv för stativhuvud?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eugene Tooms

Aktiv medlem
Hej!
Har ett mycket bra Velbonstativ i kolfiber till min tubkikare. Tänkte att jag skulle kunna använda det till kameran också och då funkar inte mitt nuvarande stativhuvud (eftersom det inte går att vinkla upp till stående).
Är skruven som man fäster huvudet med standardiserad eller har olika tillverkare olika dimensioner eller gängor?
Kort sagt, kan jag köpa ett begagnat hövve från en annan tillverkare utan att få obehagliga överaskningar?

Mvh Henning

Vad är det fär dimension på skruven? Finns 3/8" och 1/4" till kamerastativ. Den mindre, 1/4" är den som oftast sitter på kamerorna.

/Stefan

Stefan, Jag menar alltså skruven som fäster huvudet i stativet,
inte skruven som fäster kameran i huvudet. Lät som att det var den du tänkte på. Eller?

På Hasselblad, kanske. Annars är det 1/4".

Skruven som sitter i mitt stativ är 3/8".
Mitt kulhuvud är 3/8" gänga med en 1/4" adapter om man vill kränga den på ett mindre stativ.
Skruven på kulhuvudet (snabbplattan) som fäster kameran är standardiserad till 1/4"

Den kända Manfrotton 055 har 3/8" skruv.
Snabbkoll, Gitzo kan vändas och bli antingen 1/4" och 3/8", Cullman likaså, Dörr också, Exakt som Velbon.

/Stefan

Jag fattade fel. På mitt gamla Linhof är det också 3/8" ner i stativpelaren, men sen finns det en vändbar platta upp mot kameran, där man kan få vilket man vill av de två.

Jag har för mig jag sett någon Hasselblad som hade den större gängan på kameran, men det var ju inte det frågan gällde, inser jag nu. Ursäkta en förvirrad gammal man!

Tack för era svar!
Får gå hem och skruva av mitt nuvarande huvud och se hur det ser ut under. Har inte haft loss det sedan jag monterade ihop det för snart tre år sedan så jag minns inte riktigt...

/Henning

Tack för era svar!
Får gå hem och skruva av mitt nuvarande huvud och se hur det ser ut under. Har inte haft loss det sedan jag monterade ihop det för snart tre år sedan så jag minns inte riktigt...

/Henning

Varför inte ta stativet i handen och knalla iväg till en välutrustad fotobutik och kolla upp vilka lösningar som är aktuella

Varför inte ta stativet i handen och knalla iväg till en välutrustad fotobutik och kolla upp vilka lösningar som är aktuella

Det är naturligtvis den snabbaste lösningen. Nu hade jag ursprungligen planen att köpa ett begagnat huvud och jag är inte helt förtjust i konceptet att utnyttja personalens tid och kunskap i en butik när jag inte har tänkt handla där.
Eftersom det verkar finnas lite olika varianter och eftersom det kanske inte är så vansinnigt mycket pengar att spara på att handla begagnat blir det kanske ett nytt huvud iallafall. Tar nog en vända förbi Mattsons.

@apersson850: 5-56 löser bokstavligt talat de flesta problem.

/Henning

Det finns både 1/4" och 3/8" UNC i bultbaren på verktygsboden...skulle gissa att det finns på motsvarande "gubbadagis" där du bor...

Mvh Ricard

Det finns både 1/4" och 3/8" UNC i bultbaren på verktygsboden...skulle gissa att det finns på motsvarande "gubbadagis" där du bor...

Mvh Ricard

Mmm, nu finns det ju inget gubbdagis i Lund som är i klass med Verktygsboden, om vi talar om VB i Borås...
Kollade min skruv och den är vändbar med möjlighet att använda två olika dimensioner på gängan så jag borde vara safe.
Stort tack för hjälpen allihop!

/Henning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar