Advertisement

Annons

Standardformat på förstoringar!

Produkter
(logga in för att koppla)

tintin

Avslutat medlemskap
Hej hej

Jag undrar över om det finns några standardstorlekar på förstoringar som man ger till kunden.
Sett att många skriver på sina hemsidor och bloggar 13x18 och 30x40

villka format ger ni ut till kunder ni fotat??

Bilderna skall ju även passa standardramar, många köps te x in från Ikea

Undrar även på format till vanliga porträttbilder vad som är vanligast
Tackkort är regel 10x15 eller 11x15 eller??

Tacksam för hjälp
 
Det folk oftast ber mig om

Hej tintin,

Hej Tintin,

Det är så olika, en del vill ha 10-15, 11x15 13x18 och större porträtt på 20x30 30x40 osv.

Vanligast är att du hittar det formatet som passar ditt bildspråk och använder detta som standard du erbjuder kunderna.

Ibland kan man vara lite korkad och slå iväg bilderna lite för snabbt och ta en perfekt bild men som ej går att applicera lätt i dom olika storlekarna speciellt bra. Därför brukar jag alltid se till att ta bilder som jag tror folk vill beställa med en marginal så att du har utrymme att beskära både på höjden och breden beroende på förstoring.

// A

Hej hej

Jag undrar över om det finns några standardstorlekar på förstoringar som man ger till kunden.
Sett att många skriver på sina hemsidor och bloggar 13x18 och 30x40

villka format ger ni ut till kunder ni fotat??

Bilderna skall ju även passa standardramar, många köps te x in från Ikea

Undrar även på format till vanliga porträttbilder vad som är vanligast
Tackkort är regel 10x15 eller 11x15 eller??

Tacksam för hjälp
 
Tack anders för ditt svar...
ja det var ju så många som svarade så jag florerade runt på bloggar och hemsidor och 20x30 och 30x40 verkar vara normala förstoringar.
Har fått flera förfrågningar på förstoringar och vill ju leverera med kvalite och rätt känsla på bilderna :)

Annelie
 
Jag för min del kikade, för att jag ville ha svar på samma fråga som rubriken. Jag antar att det kan vara många andra som gjort likadant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.