Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Standard för arkivering av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jim: Men är det inte ett väldigt stort arbete att skanna indexkopior och sedan inte ha bilden med maximalt antal pixlar?

Att skanna tusentals index är ju ett otroligt arbete där du endast kan ha bilderna som någon slags sökfunktion?

Alfons2 skrev:
Att skanna tusentals index är ju ett otroligt arbete där du endast kan ha bilderna som någon slags sökfunktion?
Japp, det var mycket jobb men det var det absolut värt. Syftet var att få ett digitalt arkiv som funkar lika bra när jag nån gång i framtiden går över till stillvideokamera.

När jag framkallar en ny rulle så tillför indexeringen bara några minuters extra arbete som jag utför i samband med klippning eller ramning.

Jag har nu fått en otrolig överblick över mina bilder och återupptäckt sånt som låg och dammade. Sökmöjligheterna med ett komplett digitalt arkiv ger mig en kick. Man kan tagga upp idébilder för specifika motivområden och gå tillbaka till dem för att fräscha upp sina sinnen inför nya utflykter t ex. Eller snabbt hitta alla bilder på träd man har för att kontemplera över varför man blivit så enkelspårig.

Fullstorleksskanningarna lägger jag sen gärna ner tid på. Det är väldigt få bilder jag skannar "på riktigt" överhuvudtaget, möjligen undantaget de senaste dagarnas rusch vid Expertrean ;-)

Re: Re: Standard för arkivering av bilder?

jimh skrev:

Sen håller jag reda på alla dessa minibilder med programmet Thumbsplus. Där kompletterar jag med info om använd film, datum, motivgrupp och info om utförda fullstorleksskanningar.

Programmet enbart avsett för att hållar reda på "thumbs"?

Kostar?

Man "målar inte in sig i ett hörn"?
Kan du exportera bildid och sökord etc till andra format?

Inte för att vara en tråkig SOB, men borde inte ni ha er diskussion i en annan tråd? Har ju inte så mycket med denna tråden att göra!

Det är ju strålande väder, gå nu ut och fota med er :)

Äh, dom har bara blivit besatta av tekniken. Man kanske kan ringa Max von Sydow och höra om han gör extraknäck i exorcistbranchen. Driva ut det där onda digitala ur dom borde lösa problemet :)

Snälla, bli inte arg på mig nu för att jag ironiserar lite :)

mipert skrev:
DDigitala bilder rensar jag hårt innan jag lägger dem i mappar med datum och för över på CD. Vissa ligger kvar i RAW-format men de flesta har fått en grundjustering (ingen skärpa) och sparas i JPEG med högsta kvalitet.

Hittar du bilderna enbart baserade på datum och nummer? när det gått ett par år o jag vill ha mina bilder från en resa till Laxå så minns jag inte alltid om det var den 4:e eller 9:e september jag var där... o ibland missar jag på månaden också, tvärsäker på att det var på hösten o så småningom berättar hustrun att det var i maj... ja du förstår.

Jag plitar på mina CD/DVD lite om vad det är för bilder också, men i längden kommer det också att bli oöverskådligt...

Jag plåtar framförallt svartvitt och färg negativ. Därför har jag valt att ge de olika filmerna olika serienummer. Färg ligger i 10000-nummer och sv i 100 000. Så ett negativ kan få nummer 100653-25. Det sista numret är negativnumret. Negativen sätter jag i filmordning i pärmar. Har faktiskt inte rensat mina negativ. Har inte känt det behovet eller lider av platsbrist så det funkar ändå.
Egentligen har jag koll på bilderna i huvudet men eftersom jag plåtar mycket porträtt så försöker jag scanna alla dessa bilder. Lägger dem i ett program där jag kan söka på bilderna. Har ett par skivor med en översikt av alla bilder, i jpg. Sedan finns bilderna i TIFF också på andra skivor.

KGS skrev:
Hittar du bilderna enbart baserade på datum och nummer? när det gått ett par år o jag vill ha mina bilder från en resa till Laxå så minns jag inte alltid om det var den 4:e eller 9:e september jag var där... o ibland missar jag på månaden också, tvärsäker på att det var på hösten o så småningom berättar hustrun att det var i maj... ja du förstår...

Kontaktkartor är svaret.
Digitala kontakter, som jag skapar i Phshp, skriver jag ut på vanligt kontorspapper med laserskrivare.

Här ser jag nackdelen med digitala filer, mina negativ kan jag snabbt bläddra fram genom att minnas ungefär vilken månad/år de är tagna men digitala är lite jobbigare om man inte har dem på papper i form av tumnaglar.

ANNONS