Annons

Stadigt stativ som inte tar hela stadskassan i anspråk.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte mitt triopo när de lanserades på cyberphoto. Jag har använt det i ur och skur, sommar som vinter, i snö och långt ner i/under vatten med benen och det håller ihop bra. Några saker som varit lite sämre är; vissa skruvar tenderar att skruva upp sig lite så lite loctite skadar inte. Gummiringarna på skruvlåsen slirar lätt när man arbetar i fuktiga miljöer, läs: i vattnet. Den korta mittpelaren saknar styrskåra vilket gör att det rör lite onödigt mycket på sig med den monterad. Då går heller inte stativet ner i den medföljande väskan. Sen gick fästet för kroken undertill (plasten) sönder. Det är inget jag saknar men en riktig plattform för kulan hade varit väldigt mycket trevligare IMO än den korta mittpelaren. Mitt triopo är ett 3230 och får 3.5 av 5 i betyg. ;)

Jag har (hade) två stativ. Ett som gjorde sitt jobb tills det välte och alla plastdetaljer förvandlades till plastspån. Det andra är rena skämtet i bemärkelsen stadigt. Tittar man då på stativ så kostar de som en hyfsad kamera. Ett tips om ett stadigt stativ som gör jobbet och inte kostar skjortan är vad jag är ute efter. Det skall kunna bära minst tre kilo och inte vara tillverkat i sprött plast.

Med vänlig hälsning Kent

Det finns ju även en ganska bra begagnatmarknad man kan titta på. Och om man vill ha något som är stadigt och bra på att släcka ut vibrationer tycker jag att trästativen ofta är riktigt bra. Jag har själv haft ett Stabil snabb mellan (ett likadant som finns på annons här på fs för 1000 kr) och det är riktigt bra på alla sätt och har outstanding fötter som fäster på i stort sett allt. Körde även med ett lite större Berlebach till storformatskameran och det var också riktigt bra. Enda nackdelen och det som fick mig att gå ifrån trästativen är att de är lite otympliga att bära runt på, de väger en del (vilket i och för sig ger stabilitet) och mina bestod dessutom bara av två sektioner så det blev lite otympligt att släpa runt på eftersom jag inte har bil.

Jag sökte länge och mycket efter ett stativ som är robust, lätt, litet nerpackat men samtidigt högt nog att använda utan att använda mittpelaren, då jag är 187cm lång. En omöjlig kombination om man ville landa på rätt sida om 10.000:- enligt många. Det slutade med ett Sirui M3204X med K30X. Jag kan använda det med Canon 1Ds III + 300/2.8 utan problem. Jag är hur nöjd som helst, minns inte exakt vad jag betalade för det men tror det var omkring 4000:- från Ali Express. Tror inte jag skulle blivit nöjdare med ett stativ för det dubbla priset. Rekommenderas!

Intressant

Det blev en Triopo till slut. Galet bra stativ om man ser till recentionerna.

Vore fortfarande intressant att veta vad du ska använda stativet till (och vilket objektiv som det kommer att användas till). Inte minst för att nybörjare kan få reda om det är ett bra val. Inte minst är stativhuvudet intressant eftersom vissa stativhuvud (t.ex kulhuvud) inte uppför sig så bra vid viss typ av fotografering.

Ett tips om ett stadigt stativ som gör jobbet och inte kostar skjortan är vad jag är ute efter. Det skall kunna bära minst tre kilo och inte vara tillverkat i sprött plast.
Jag tycker nog att du ska överväga att betala (minst) en skjorta för ett stativ. Ett bra stativ behöver aldrig någonsin bytas ut mot ett nytt. Kostnaden kan bli rätt låg per år, alltså. (Ju yngre du är desto lägre blir kostnaden. :)

Den som köper ett "billigt" stativ (dvs ett som inte riktigt är så bra som man egentligen behöver) riskerar att behöva köpa ett nytt och bättre stativ så småningom.

(Noterar att TS har hunnit köpa ett stativ innan jag skrev detta inlägg, men mitt råd tycker jag gäller ändå.)

Det är den uppfattning jag fått också, därför har jag dealat till mig ett bra paketpris på Triopo 3232 med Sirui K20. Men jag skulle gärna höra om fler Triopoägares erfarenheter. Rasar hela stativet efter två år? Eller är det alldeles utmärkt trots hård användning? Är det värt ett par tusen extra med ett Sirui?

Jag har Siruis K40 kula. Kulan och låsningen är bra. Men jag tror att kvalitetskontrollen är tveksam. På första kulan jag fick satt centrumhålet extremt snett. Kula nummer två hade samma fel men gick att använda om man brukade lite våld när man skruvade fast kulan.
Har haft ett Triopo 3232 med snäpplås som rasade i bitar efter någon månad. Benen var tröga att dra ut vilket nog bidrog till att jag lyckades ha sönder det så snabbt. Föredrar egentligen snäpplåsen men tog ut ett nytt med vridlås som har klarat sig med sparsam användning något år nu.
Känns som vridlås är att föredra på det här stativet då konstruktionen ser att klara sig längre än snäpplåsen.
Tveksamt om jag skulle rekommendera det stativet för hård användning. Jag har det mest för att kunna lägga i ryggsäcken på kortare turer runt huset.

Micke.

Vad är sparsam användning? Jag har haft min triopo 3230 sedan september 2012 och använt det ute, vinter som sommar, minst var tredje dag. Det ligger alltid i bilen. Det har varit med på både kortare och längre strapatser. Hela 2012-2013 med nikon D700 med batteripack och 24-70/2.8 eller sigma 100-300/4.
Enligt min definition är det inte sparsam användning iallafall. Så jag skulle absolut rekommendera det. Kula från triopo/sirui vet jag inte för jag kör en hybrid: cullman magnesit och rrs snabbplatta.

Egentligen har jag mer eller mindre slutat att ge några utrustningsråd då man ofta har väldigt olika krav och syn på vad som är bra eller dåligt. Och ofta är den pryl man själv har alltid bäst.
Jag kan ju bara tro och tycka efter att ha testat två exemplar. Det första exemplaret jag fick måste jag få tycka var skräp. Jag drar ut ena benet och får det i handen och på golvet ligger en massa lösa delar.

Vi får hoppas att kvaliteten är så bra som du säger då kommer mitt nya stativ att hålla länge för mig.

Micke.

Jo så är det, triopo är däremot långt från bäst. Men väldigt bra för pengarna om man nu inte har otur och får ett dåligt stativ som du verkar ha fått.

Egentligen har jag mer eller mindre slutat att ge några utrustningsråd då man ofta har väldigt olika krav och syn på vad som är bra eller dåligt.

Håller med att det är svårt att ge bra råd just pga högst varierade krav. Oavsett om det är kameror, objektiv, datorer, stativ, etc. Extremt svårt. Speciellt när det blir diskussion i tråden om vad som är tillräckligt bra (antingen för TS eller generellt sätt).

Och ofta är den pryl man själv har alltid bäst.

Jo, så är det nog (oftast). Lätt hänt att det blir så (man kanske ofta vill försvara sina egna köp, etc, eller att man faktiskt är nöjd med de - efter sin egen kravlista).

Jag kan ju bara tro och tycka efter att ha testat två exemplar. Det första exemplaret jag fick måste jag få tycka var skräp. Jag drar ut ena benet och får det i handen och på golvet ligger en massa lösa delar.

Vi får hoppas att kvaliteten är så bra som du säger då kommer mitt nya stativ att hålla länge för mig.

Enligt betyg på forum, inklusive Fotosidan (se mina länkar längre upp) så är det väldigt blandat emellan högt och lågt betyg.

Verkar som om kvaliteten är väldigt varierad ifrån exemplar till exemplar (eller om det är olika batcher/serier kanske). Sedan så verkar hållbarheten också variera för olika användare.

Så det verkar vara lite "gambling" med Triopo - men man kan ju hoppas på att man har tur och faktiskt blir jättenöjd (som många också verkar vara - väldigt tudelade betyg ibland köpare).

Jag tycker nog att du ska överväga att betala (minst) en skjorta för ett stativ. Ett bra stativ behöver aldrig någonsin bytas ut mot ett nytt. Kostnaden kan bli rätt låg per år, alltså. (Ju yngre du är desto lägre blir kostnaden. :)

Den som köper ett "billigt" stativ (dvs ett som inte riktigt är så bra som man egentligen behöver) riskerar att behöva köpa ett nytt och bättre stativ så småningom.

(Noterar att TS har hunnit köpa ett stativ innan jag skrev detta inlägg, men mitt råd tycker jag gäller ändå.)

Efter att själv inte gjort så (har tagit rundan och köpt "billigt" no-name först, och sedan allt dyrare Manfrotto) så ångrar jag helt klart att jag gjort denna "resan". Nu sitter jag med tre halv-OK stativ, istället för ett enda riktigt bra (tex ifrån Gitzo).

Så min rekommendation till alla som läser detta, och inte reda köpt, är att följa de i tråden som rekommenderar på att satsa direkt på bra saker ifrån start. Ångrar att jag inte själv gjorde det.

Jaa...åsikterna är många och tänkvärda. Jag fick mitt stativ idag och har väl inte hunnit testa det
ännu , mer än ett par bilder i hemmet.

Vid första mötet med stativet slås jag direkt av hur gediget det är jämfört med det krafs jag har sen tidigare. Inget plast på utsatta punkter och stadigt som attan. Jag köpte det tillsammans med en B-2 kulled (kampanj) till ett pris av 2069:- inkl frakt och allt. . Tidigt kanske att bedöma , men oj så nöjd jag är såhär långt. Dessutom får man ju ett inbyggt monopod på köpet. För glada amatörer bör dett räcka långt och lite till.

Tack Björn för ett mycket bra tips! :)

HiHi,

Jag har inget Triopo själv men har nära bekanta som köpt liknande kit ihop med kulled och de är nöjda! Sirui däremot har jag ett själv och valde en liten modell i carbon för resor och utomhusmakro. Det enda jag inte gillar är att stativet har mittpelare, en sådan fyller ingen funktion i mitt fotoliv! Det blev byte till den lilla mittpelaren omedelbart, den längre har jag lagt i ett skåp och den kommer förmodligen aldrig att användas! Stativet är ett par år nu och det går inte att skilja från ett nytt.

Ett bra stativ varar länge, mycket länge. Därför kan man lägga några spänn.
Ett begagnat gitzo, max tredelat, 200 eller 300 serie, kolfiber eller aluminium.

G luck!

Jag panikköpte ett Velbon på Netonnet för ett halvår sedan. Det är fortfarande intakt , men det går INTE att dra åt inställningarna så att de sitter utan att gängor och annat ger sig. Med kameran monterad så kan man inte ta bilder med avtryckaren , utan man är tvingad att använda trådlös avtryckare om det inte skall bli darrigt i hela stativet. Märkligt att man kan sälja så undermåliga produkter. Men...det finns ju idioter som köper krafset...däribland jag själv :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar