Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stadigare på handen med batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Går i tankarna att komplettera min Canon 7D med ett batterigrepp plus handledsrem. Kommer detta att göra mig stadigare på handen? Oavsett vertikal- eller horisontalläge?

Går i tankarna att komplettera min Canon 7D med ett batterigrepp plus handledsrem. Kommer detta att göra mig stadigare på handen? Oavsett vertikal- eller horisontalläge?

På plussidan:
Den exta vikten (massan) gör att frekvensen i dina skakningar blir lägre. Jämför hur snabbt du kan skaka din mobiltelefon i handen mot hur långsamt du kan skaka din 7D. Skillnaden i massa blir ju inte lika stor bara för att du sätter på et baterigrepp, men så att du förstår principen.

På minussidan:
Den ökade vikten skulle dock kunna innebära att du får svårare att hålla stilla länge. Muskelspänningar i statiskt läge kan orsaka at musklerna börjar röra sig okontrollerat.

Men det ovan beskrivna är på teoretisk nivå. Om det har någon praktisk betydelse vet jag inte.

Om själva storleken på greppet skulle ha någon betydelse vet jag inte. Några trådar har jag läst där folk med 500/550D satt på ett batterigrepp för att få lite mer att hålla i. De kamerorna är ju lite mindre än 7D. Min fru har en 550D jag har en 7D. Jag upplever inte att det är någon skillnad på möjlighet att hålla dessa kameror stilla. Ingen av våra kameror har batterigrepp.

Om du söker argument för ett motivera en batterigrepps-investering så bör du kanske söka argument som väger tyngre, så att säga. Som exemplevis batteritiden.
Om du har problem med skakoskärpa i dina bilder bör du kanske se över ditt sätt att fotografera. Har du för långa slutartider, har du onödigt lågt ISO, borde du använda stativ, osv.

Petter ....

Själva principen har jag koll på, men hur fungar det i verkliga världen? Erfarenheter någon?

Har ett 7 d med batterigrepp. Var skeptisk mot att använda batterigrepp, men när jag väl köpte det så älskar jag det. Kameran tycker jag sitter bättre i handen, den känns stabilare även som beskrevs ovan att den givetvis blir tyngre och kan påverka att handen blir lite trött, men jag använder i huvudsak stativ så det är inget problem för min del. Perfekt när man byter från liggande till stående format. På minussidan så kan stativgängan upplevas som lite mindre stadig om man väljer att fästa kameran direkt i stativet. (jag fäster nästan alltid objektivet i stativet) och beroende på stativtyp så kan batterigreppet vara i vägen för låsningen.

Min rekommendation är dock att skaffa ett batterigrepp :)

När det gäller handlovsrem så har jag inte haft behov av det, men jag tror att det funkar rätt bra särskilt om man har mindre objektiv, iaf så bör handen bli mindre spänd då remmen håller kameran på plats, vilket talar för en stabilare fotning.

Nu har jag inte en 7D utan en 600D, men det kanske gör så mycket.

Jag skaffade ett batterigrepp i höstas, och min upplevelse stämmer rätt bra med teorin här. Det kändes mest som att batterigreppet balanserade upp objektivets vikt, det gav en stadigare känsla i handen redan där.
Den största vinsten (förutom det självklara: mer batteritid) var dock att det gjorde det mycket bekvämare att fota vertikalt. Det är en helt annan stadga om man slipper hela-armen-ovanför-huvudet-manövern.

Handledsremmen är rätt trevlig, jag har dock märkt att jag använder den mindre än jag trodde att jag skulle göra. Mest är den väldigt bekväm att ha om man gatufotar en längre session, det blir väldigt avslappnad att låta kameran hänga i handen med minimal ansträngning när man går omkring och tittar efter motiv. Jag har dock en tendens att fota rätt mycket i vertikalled, då ger handledsremmen mig ingenting (eftersom jag använder knapparna på batterigreppet i det läget).

Mvh,
Richard

Tack för svaren! Lutar åt ett köp. Har dock aldrig riktigt förstått den stora vinsten med längre batteritid då ett extra batteri i väskan fyller en snarlik funktion.

Har dock aldrig riktigt förstått den stora vinsten med längre batteritid då ett extra batteri i väskan fyller en snarlik funktion.

Det beror ju helt klart på vad man fotar... det kan vara lite retfullt om man tycker att man missar en bra bild under ett händelserikt tillfälle. Fummla, fummla, liksom...

Mvh,
Richard

Batterigreppet ger dej väl bara längre tid mellan gångerna du skall "fummla, fummla"

Micke.

Nu är jag ju inte Canonägare men det spelar nog ingen roll i sammanhanget. Jag har batterigrepp på både min D90 och min D7000. Gillar tyngden och, som Richard nämner, den bättre balansen. Allt känns stabilare på nåt sätt. Men så klart lite mer att bära på. Dock går det ju att ta av om lättare utrustning tillfälligt önskas.....;-).

För min del skulle nog en handen vara i vägen när jag fotar, eftersom jag växlar ganska ofta mellan stånde och liggande bilder. Batterigreppet ger mig möjlighet att bekvämt fota vertikala bilder.

Jag stör mig dock lite på att jag inte når den lilla styrspaken på min d7 när jag fotar vertikalt. Jag har nämligen fått för vana att använda den för att ändra fokuspunkt - innan jag skaffade ett batterigrepp.

Jag använder alltid batterigrepp när jag inbar, men ibland när jag ska på nån liten weekend semester eller dylikt händer det att jag monterar loss det.

/Jonas

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto