ANNONS
Annons

Stacka makro, delar av bild ur fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

PerL2

Aktiv medlem
Hej!


Jag har ett enklare makro objektiv som fungerar fint. Däremot helt manuellt och utan möjlighet att justera fokus. Man får alltså flytta objektivet framåt/bakåt för att fokusera. Jag har bifogat ett bildexempel. Det är taget med 2st exponeringar där jag flyttat objektivet (fokus) framåt en bit och stackat bilderna. Båda i F8 med 4,5 gånger makro förstoring i objektivet.

Problemet som uppkommer är att i ena bilden är perspektivet lite annorlunda än i andra pga att hela objektivet flyttats framåt när fokus blir längre bak. Man kan se det rätt tydligt i nedre delen av bilden runtom ena "hårstråt" ovanför munnen där det blir suddigt.

Går det komma runt på något okej sätt eller måste man byta objektiv? Att justera i maskerna i Photoshop/liknande vid stackningen kan förstås hjälpa delvis, men är hela objektivet närmare vid ena bilden blir perspektivet annorlunda. Här endast 2st bilder stackat. Det blir större problem när jag testat stacka många bilder.
 

Bilagor

  • 2 pic.jpg
    2 pic.jpg
    3 MB · Visningar: 71
Vad menar du med att du inte kan justera fokus på ett manuellt objektiv? Jag har vridit avståndsringen manuellt i små steg och sedan stackat i PS
 
Jag vet inte hur man ska förklara riktigt. Men i PS kör jag auto align/auto blend och med stack som alternativ. Inga problem där. Problemet är att pga att objektivet rört sig framåt mellan bilderna när jag fokuserar mer framåt blir att perspektivet ändrats. Man ser inte längre exakt samma saker från objektivet/kameran nästa bild och nästa bild osv. Ju närmare flugans mun jag kommer desto längre bakåt blir fokus på bakdelen av ögonen och sen saker bakom ögonen. Men när objektivet är riktigt nära munnen täcker ögonen det som är bakom och mindre av det som är bakom syns pga att objektivet är så nära.

Problemet är alltså att fokus är helt fast så jag kan inte vrida ett vred på objektivet och ändra fokus. Jag måste flytta objektivet framåt för att fokusera på saker längre bort. Frågan är, går det att lösa på något sätt med att ta flera bilder och stacka? Antingen i hur hanteringen sker eller i Photoshop? Saker som inte finns i bild går inte helt att få dit, men det finns rätt bra funktioner i PS som content-aware osv, så det kanske är möjligt på något sätt?
 
Det är väl i princip samma som att använda en makrosläde, det ska ju gå det också. De gånger jag använt släde så har jag sett att det är viktigt att man har en rät linje mot motivet, dvs att man rör sig i samma linje, du bör kunna se detta när du förflyttar dig.
 
Mig veterligt går det inte att komma runt detta problem, det verkar vara en fundamental begränsning vid fokus stacking.. Kan någon bevisa motsatsen så blir jag bara gladare 😛 Drabbar förstås bara motiv med antenner, hårstrån, borst och liknande. En maskrosboll är en mardröm medan "släta" motiv går utmärkt att stacka!

Fotar man t.ex. en insekt med antenner så kommer dessa att flyta ut till en "suddblaffa" på de bilder de är ur fokus och skymma den skarpa bakgrunden dvs insekten

Kan eventuellt bli lite bättre om man justerar fokus (om det nu går) i stället för att flytta objektivet men det är inte självklart.. Det verkar finnas två olika skolor där.
Sudd-blaffan kommer att hamna på lite olika ställen beroende på hur objektivet ändrar perspektiv vid förflyttning eller fokusjustering men blaffan blir ändå alltid större än när just den detaljen är i fokus. Alltså kommer den ofrånkomligen att skugga bakgrunden mer eller mindre.
Man skulle behöva ta just den bilden från två lite olika riktningar eller möjligen med två olika perspektiv för att kunna lappa ihop "skuggan" men det kommer sannolikt att få "auto-align" algoritmen att löpa amok.. :rolleyes: Med manuell editering och oändligt mycket möda kanske :p

Suddblaffe-problemet blir förstås mindre ju mindre bländare man fotar med. Men det blir hela tiden en kompromiss med försämrad skärpa pga diffraktion, fotar rätt ofta på f/13-f/15 när jag ska stacka.. Jag är för övrigt en Zerene-stackare :D
 
Senast ändrad:
Har du testat heliocon focus, finns trial. Denna kommer fixa till sådana problem, så länge inget flyttar sig under tiden, dvs se till att ha ett stadigt stativ och underlag. Har du tillgång till en folie focus kan det vara värt för att slippa rörelse av kamera .


Hemsidan ser ut att vara gjort för 20 år sedan men programmet är bra
 
Har du testat heliocon focus, finns trial. Denna kommer fixa till sådana problem, så länge inget flyttar sig under tiden, dvs se till att ha ett stadigt stativ och underlag. Har du tillgång till en folie focus kan det vara värt för att slippa rörelse av kamera .


Hemsidan ser ut att vara gjort för 20 år sedan men programmet är bra

Bra tips, jag testade lite snabbt här med en bildserie och programmet är otroligt snabbt samt att det blir märkbart bättre än i Photoshop. Jag har en manuell sak jag vrider på för att flytta kameran framåt och gör jag nog små justeringar och tar fler bilder kan det säkert bli ändå lite bättre. Testar jag ta med hela bakkroppen med allt hår osv (ca 15 bilder) blir det inte så lyckat däremot:
Ska testa lite mer och det blir nog ett köp :) Första testet var i alla fall bättre än PS direkt.

När jag fotat nu och testat lite har jag oftast kört på f8 vilket motsvarar f36 vid de 4,5 gånger förstoring objektivet har om jag förstått det rätt. Går jag på max (f16) blir det märkbart sämre kvalité pga diffraktion antar jag. Redan på f8 är det otroligt kort skärpedjup så utan att stacka går nästan inget att fota och se vettigt ut.
 
Ett annat program, som jag köpte, för makrostacking är Zerene, nackdelen är att den inte kan hantera rawfiler

Här kanske man också kan få några tips
 
Bra tips, jag testade lite snabbt här med en bildserie och programmet är otroligt snabbt samt att det blir märkbart bättre än i Photoshop. Jag har en manuell sak jag vrider på för att flytta kameran framåt och gör jag nog små justeringar och tar fler bilder kan det säkert bli ändå lite bättre. Testar jag ta med hela bakkroppen med allt hår osv (ca 15 bilder) blir det inte så lyckat däremot:
Ska testa lite mer och det blir nog ett köp :) Första testet var i alla fall bättre än PS direkt.

När jag fotat nu och testat lite har jag oftast kört på f8 vilket motsvarar f36 vid de 4,5 gånger förstoring objektivet har om jag förstått det rätt. Går jag på max (f16) blir det märkbart sämre kvalité pga diffraktion antar jag. Redan på f8 är det otroligt kort skärpedjup så utan att stacka går nästan inget att fota och se vettigt ut.
Ja, det är mycket bättre än PS sen finns det också olika metoder hur den stackar så går att experimentera med det.

Grunden är att få till många bilder och samma justering varje gång. Jag använder mig av sony med ett 90macro men då har jag ett skript som steppar mellan närgräns och oändligt och tar bild mellan varje. Jag slänger bort bilderna sominte har någon fokus innan jag tar in de till helicon men det hjälper inte dig så mycket. Men får i alla fall extremt små övergångar och jämna, då kanske jag har20-30 bilder

Där ser du lite med de olika algoritmerna
 
Undrar om man skulle kunna lösa skugg-problemet genom att fota två stackar, en på f/10 och en på f/22. Blir det skuggeffekter efter stackning av f/10 bilderna så tar man resultatfilen och stackar en andra gång mot utvalda f/22 bilder för att fixa suddblaffe-skuggorna.
Eller skulle Zerene (eller Helicon) rentav acceptera att man skickar in båda stackarna samtidigt? De borde ju rimligen rata f/22 bilderna pga sämre skärpa utom just i skuggorna? Tror jag måste testa lite:p
 
Hur går det till? Har du någon sorts stegmotor kopplad till fokusringen som ställer skärpan successivt?
Generellt finns det många sätt att lösa stegningen. Många nya kameror har fokusstackning i kameran. Använder detta flitigt med min Z6 både till typ makro men oftast till landskapsbilder, väldigt smidigt.

Helicon säljer en programvara där man styr stackningen från tex mobilen eller platta.

Jag gillade controlmynikon (finns också controlmycanon), den hade jag på en 10” miniPC bra programvara, behöver köpa ny programvara om jag ska ha den till mina senaste kameror.

Det finns också flera olika dongel till kameror, för 2000-3000 där man kan styra exponeringen från surfplatta samt utför stackning.

Alla exempel ovan kräver AF objektiv, om man inte har detta så finns det också styrning av makrosläde, där det finns en stegmotor till släden, så man förflyttar hela kameran istället.
 
Makrosläde med stegmotor har jag redan. Det som jag blev nyfiken på var just styrningen av makroobjektivet och att få objektivet att stegvis ställa in fokusavståndet. Jag kände inte till att det skulle finnas någon sorts styrning av AF-motorn i Sony 90mm makro (annat än den vanliga autofokusen med fokuspunkt(er)). Jag skall dock erkänna att jag inte funderat på möjligheten så därav min okunskap.
 
Makrosläde med stegmotor har jag redan. Det som jag blev nyfiken på var just styrningen av makroobjektivet och att få objektivet att stegvis ställa in fokusavståndet. Jag kände inte till att det skulle finnas någon sorts styrning av AF-motorn i Sony 90mm makro (annat än den vanliga autofokusen med fokuspunkt(er)). Jag skall dock erkänna att jag inte funderat på möjligheten så därav min okunskap.
Jag vet inte vad Sony har eller hur den isf fungerar, men för Nikon så används inga fokuspunkter utan man ställer in ett startavstånd oftast manuellt, från denna punkt så stegas sedan i lämpliga steg, Nikon kallar sina 1-10 och så anger man hur många bilder som ska tas, så sker resten automatiskt. För finare makro brukar jag köra steg 1 och 30-40 bilder, det brukar gå på några sekunder

I Control my Nikon så satte man en startpunkt och en slutpunkt och hur många bilder man ville ha däremellan så fixade programmet resten. Tyckte egentligen det var bättre än att uppskatta antal steg, men det fungerar med steg också. Man kan ju tex se på den sista bilden om man kommit fram dit man vill, om inte så kan man lägga till en serie till och bara fortsätta
 
Senast ändrad:
Som framgår av inlägg #12 så var det just Sony 90mm makro som gjorde mig intresserad eftersom jag råkar ha ett sådant. Hur Nikon gör faller lite utanför mitt intresse således. Men tack för visat intresse i alla fall. Jag har inga planer på att byta system men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden.
 
Jag använder till sony en beta version av helicon Remote ( fungerar extremt kasst) eller så har jag ett powershellskrip som använder sony Remote mjukvaran och inprickat trycker på step knappen på focusen och tar en bild i en loop.
 
Det går alldeles utmärkt att stacka för hand, låt kameran tugga på i serietagning och vrid fokusringen sakta för hand (eller slädens justering..) Men det kanske var en alldeles för simpel metod?:)
Glöm inte att aktivera AE-lås först. Om exponeringen varierar det minsta så blir bilden fläckig där stackning-programmet inte entydigt ser vilken bild som är skarpast. I bakgrunden t.ex..
 
Det går alldeles utmärkt att stacka för hand, låt kameran tugga på i serietagning och vrid fokusringen sakta för hand (eller slädens justering..) Men det kanske var en alldeles för simpel metod?:)
Glöm inte att aktivera AE-lås först. Om exponeringen varierar det minsta så blir bilden fläckig där stackning-programmet inte entydigt ser vilken bild som är skarpast. I bakgrunden t.ex..

jag skulle säga exponeringen är inte problemet utan problemet är om du rör objektivet är det stor risk att du rör kameran. Skulle också säga att det är ganska svårt att göra små rörelse jämt med fokus vid extrema makron. Gör du dessutom det med mjukvara kan du ta 60 bilder snabbare än manuellt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar