Annons

Stabilt stativ för låga höjder (makro)

Produkter
(logga in för att koppla)

iatowk

Ny medlem
Har letat efter små stativ som klarar av en DSRL kamera med tungt objektiv utan att alltihop välter och har sig.

Finns ju mängder med små stativ för bara någon hundralapp men dom är inte tillräckligt starka.
Vill ju ha så billigt som möjligt, behöver inte vara något fancy.

Möjlighet att ändra kameravinkeln åt alla håll är en fördel. Dvs, att kameran sitter på en boll eller dylikt

Kan rekommendera Manfrotto 055XPROB. På detta stativ kan man fälla mittpelaren och på så sett komma ännu längre ner än om detta vore uppåt (kulled vinklas också då åt sidan).
Vill man komma ännu lägre så går mittpelaren att plocka ut och vändas upp och ner, kameran blir "felvänd" men du kommer så nära marken du kan komma utan att vända kameran.
Dock är det inte direkt ett litet stativ men stabilt, funktionellt och prisvärt.

Angående kulled så är detta minst lika viktigt som stativ då en dålig kulled inte kommer klara att hålla vridmomentet som uppstår när tyngdpunkten inte är centrerad över kulleden, med tyngre/större objektiv ökar detta problem och har du ingen montering för stativet på objektivet bör du se till att investera i en bra kulled (kanske minst 30Nm?).

Om du skriver vilken utrustning du tänkt använda så kanske det är lättare att hjälpa till med rekommendation för kulled.

Kan rekommendera Manfrotto 055XPROB. På detta stativ kan man fälla mittpelaren och på så sett komma ännu längre ner än om detta vore uppåt (kulled vinklas också då åt sidan).
Vill man komma ännu lägre så går mittpelaren att plocka ut och vändas upp och ner, kameran blir "felvänd" men du kommer så nära marken du kan komma utan att vända kameran.
Dock är det inte direkt ett litet stativ men stabilt, funktionellt och prisvärt.

Angående kulled så är detta minst lika viktigt som stativ då en dålig kulled inte kommer klara att hålla vridmomentet som uppstår när tyngdpunkten inte är centrerad över kulleden, med tyngre/större objektiv ökar detta problem och har du ingen montering för stativet på objektivet bör du se till att investera i en bra kulled (kanske minst 30Nm?).

Om du skriver vilken utrustning du tänkt använda så kanske det är lättare att hjälpa till med rekommendation för kulled.

Kan bara hålla med. Extremt stabilt och mycket flexibelt. Du kan ha kameran en bra bit under marknivå om det skulle behövas.

Båda stativen ser fina ut. Tyvärr går nog smärtgränsen redan vid 700 riksdaler känns det som.
Det sistnämnda stativet var ju juste, ser ut som att det skulle gå att ta bilder direkt ovanifrån motivet.

http://www.dustinhome.se/image/767831 för 340:- på dustin och det ser robust ut. Min. arbetshöjd är på 30cm, hade egentligen velat ha möjlighet till lite lägre..

Det finns bara ett alternativ om man vill ha ett macrostativ:

http://www.stabil.nu/3.html

Ta dig råd till det, så kommer du aldrig att ångra dig!

Jag har ett sådant som jag inte använt på många år nu. Det är väldigt bra just bara för låga höjder, men där är det å andra sidan mycket bra - att benen går att vika är synnerligen praktiskt när man vill få ner stativet på ojämn mark. Det är dock tämligen oanvändbart till allt annan typ av fotografering :)

Båda stativen ser fina ut. Tyvärr går nog smärtgränsen redan vid 700 riksdaler känns det som.
Det sistnämnda stativet var ju juste, ser ut som att det skulle gå att ta bilder direkt ovanifrån motivet.

http://www.dustinhome.se/image/767831 för 340:- på dustin och det ser robust ut. Min. arbetshöjd är på 30cm, hade egentligen velat ha möjlighet till lite lägre..
Jag skulle inte ta ett sådant stativ med benen ihopfästa på det sättet. Extremt klumpigt om du ska fota på vilket ojämnt underlag som helst. Om du sparar till åtminståne en tusing lär man kunne hitta något bra begagnat i alla fall.

Är det någon av er som rekommenderat Manfrotto 055 som makrostativ som har använt det till det, dvs ute på fältet? Visst kan man fota makro i trädgården och där kanske det fungerar, men det är ju inget jag skulle bära med mig.

När jag köpte mitt första stativ så blev det ett Manfrotto 190 pro som har samma funktionalitet som 055 fast lättare, bl.a köptes det för jag läst forum som detta. Det stativet har i princip legat i bilen sedan dess. Efter det köpet så har jag istället vänt på tankeordningen, till vilket stativ kan jag tänka mig att ta med mig, och mina krav har då blivit max ung 30mm långt ihopfällt och runt 1kg.

Har testat en del som kan bli fullhöjd men det är för rangligt, därför har jag nu tittat på lägre stativ. Eftersom jag tar ung 20000 maktobilder per år så är det där som behovet är störst, fast i huvudsak är det frihand, men i skogen kan det vara bra med stativ.

Man kan också ställa sig frågan, behöver jag stativ till makro, gäller det stackade bilder så är svaret ja, men annars så tycker jag att det är bättre att köpa en ringbelysing och fota på frihand. Jag har också skaffat typ blomsterpinnar som jag kan sätta externa blixtar på, och som jag styr trådlöst. Dessa går då på bara några sekunder att trycka ner runt objektet och jag kan fota snabbare än att rigga upp ett stativ.

Men om man nu vill ha ett stativ, för bl.a stackning så titta på något där benen kan gå ner i spagat och inga mellanstag som håller, dvs inte ett sådant som TS tittat på.

Jag skulle kunna tänka mig ett sådant, har dock inte testat det.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=UltraMaxiMiniD

Detta Cullman har jag provat och huvudet är kast, men sätter man benen i spagat så är stativet OK och med annat huvud så fungerar det till ett biligt pris. Storleken är superb, den ligger som en liten kulpåse och man kan stoppa ner hela stativet i kameraväskan. Tyckte dock efter ett tags användning att benen gick lite för lätt och man var tvungen att ha stativet i spagat för att använda det, så därför blev det ett Benro.

Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nanomax200t

Det Benro jag rekommenderade tidigare fungerar utmärkt och det är det jag använder nu, men se till att få ett vettigt huvud till det. Inga problem att ha ett Nikon D300 och 105/2,8 monterat. Har också använt det med 300/4

Senast ändrad:
Jag kör med detta: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18224

Jag tycker det är riktigt bra och stabilt, även för större objektiv. Dock ligger det från en tusenlapp.
Ja, jag tycker också det ser bra ut. Kanske något jag ska testa någon gång. Har enbart 4-5 stativ just nu :)

Ett annat jag kom att tänka på (dock över 1000:) var ett som MM säljer, vet inte namnet, kan vara något på F...Det var ett ganska vanligt fullhöjd, men benen gick att plocka av och man kunde istället skruva på tre små stubbar istället på en 1dm, ganska smart.

Egentligen så skulle jag vilja designa ett eget, det är väldigt dåligt utbud i något som är litet, lätt, stabilt. Cullmans stativ jag länkar till ovan är egenligen utmärkt om det hade varit av bättre kvalité.

Jag har ett sådant som jag inte använt på många år nu. Det är väldigt bra just bara för låga höjder, men där är det å andra sidan mycket bra - att benen går att vika är synnerligen praktiskt när man vill få ner stativet på ojämn mark. Det är dock tämligen oanvändbart till allt annan typ av fotografering :)

Är det till salu?

Min erfarenhet är att stativ som är bra för makro-fotografering INTE ser ut som konventionella stativ. Dessa är bökiga och ivägen överallt, och med de långa benen i spagat så blir de degiga.

Jag har Manfrotto 055 och en massa andra "konventionella" stativ, och de är mycket opraktiska för makrofoto i jämförelse med stativ som är designade för att användas på låga höjder.

Ska de vara stadiga så kan du inte få dem för några hundringar. När det gäller stativ i allmänhet så har vi nästan alla gjort misstaget att vi börjat med att köpa ett billigt stativ, som vi snart upptäcker inte är något att ha. Då lägger vi på lite och köper ett något bättre, osv. När vi till slut kommer fram till ett som är tillfyllest, så har det totalt kostat oss mycket mer än ifall vi hade köpt ett bra från första början (trots att vi då tyckte att det var alldeles för dyrt). Men köp inga billiga stativ annat än möjligen till lätta kompaktkameror, det är bortkastade pengar! Sådan är den hårda verkligheten.

Du kan inte få ett bra och stabilt makrostativ för under en tusenlapp, men tänk på att ifall du köper ett dugligt direkt så kan du ha det resten av livet sedan.

Stabils makrostativ är flexibelt och bra. Leits bordsstativ är MYCKET stabilt, liksom ErgoRest.

Själv har jag ErgoRest och två st Leits stativ. Får väl börja gallra lite...

PS 340-kronorsstativet på Dustin är definitivt inte tänkt för en systemkamera med tungt objektiv, som du vill använda.
.

En bönpåse är ett billigt alternativ till ett lågt stativ. Det är inte lika flexibelt, men det är väldigt stadigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar