Är det någon av er som rekommenderat Manfrotto 055 som makrostativ som har använt det till det, dvs ute på fältet? Visst kan man fota makro i trädgården och där kanske det fungerar, men det är ju inget jag skulle bära med mig.
När jag köpte mitt första stativ så blev det ett Manfrotto 190 pro som har samma funktionalitet som 055 fast lättare, bl.a köptes det för jag läst forum som detta. Det stativet har i princip legat i bilen sedan dess. Efter det köpet så har jag istället vänt på tankeordningen, till vilket stativ kan jag tänka mig att ta med mig, och mina krav har då blivit max ung 30mm långt ihopfällt och runt 1kg.
Har testat en del som kan bli fullhöjd men det är för rangligt, därför har jag nu tittat på lägre stativ. Eftersom jag tar ung 20000 maktobilder per år så är det där som behovet är störst, fast i huvudsak är det frihand, men i skogen kan det vara bra med stativ.
Man kan också ställa sig frågan, behöver jag stativ till makro, gäller det stackade bilder så är svaret ja, men annars så tycker jag att det är bättre att köpa en ringbelysing och fota på frihand. Jag har också skaffat typ blomsterpinnar som jag kan sätta externa blixtar på, och som jag styr trådlöst. Dessa går då på bara några sekunder att trycka ner runt objektet och jag kan fota snabbare än att rigga upp ett stativ.
Men om man nu vill ha ett stativ, för bl.a stackning så titta på något där benen kan gå ner i spagat och inga mellanstag som håller, dvs inte ett sådant som TS tittat på.
Jag skulle kunna tänka mig ett sådant, har dock inte testat det.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=UltraMaxiMiniD
Detta Cullman har jag provat och huvudet är kast, men sätter man benen i spagat så är stativet OK och med annat huvud så fungerar det till ett biligt pris. Storleken är superb, den ligger som en liten kulpåse och man kan stoppa ner hela stativet i kameraväskan. Tyckte dock efter ett tags användning att benen gick lite för lätt och man var tvungen att ha stativet i spagat för att använda det, så därför blev det ett Benro.
Produktlänk:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nanomax200t
Det Benro jag rekommenderade tidigare fungerar utmärkt och det är det jag använder nu, men se till att få ett vettigt huvud till det. Inga problem att ha ett Nikon D300 och 105/2,8 monterat. Har också använt det med 300/4