Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stabilt program för justering av vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)
nu offentlig

detta är film nr 2 som jag läger ut på youtube. ettan kom för 5-10 år sedan. Så jag har ingen större erfarenhet i alla justeringar som skall göras....

https://youtu.be/Mtmlia5K-PY

om inte länken är samma som förut

/Jan

tack för kommentaren att den inte var offentlig.

online offline online

Din video fungerar inte (markerad som privat). Adobe har traditionellt haft en del strul med aktiveringen, men att ge upp efter typ ett försök känns lite fånigt :)

fånigt eller inte. Programet har inte givit något intryck att vara "standalone"

När jag chatade med supporten så vart svaret "gå till forumet". Dom tyckte mest att det var konstigt att jag ville vara offline när det fungerade online.

Att det inte är standalone framgår om man läser på olika sidor.

Det som retar mig mest är att om jag köper en onlineversion då kan man vara offline i 30 dagar.
Köper man standalone så måste man vara online!

Att sedan behöva ange de 24 siffrorna i serinummret var gång man loggar på är ju inte riktigt vad man önskar av ett program. Men är man snäll och lydig och aldrig loggar av så fungerar det säkert bra.

Innan jag loggar av står det "evig" i licensen. Men tydligen bara evig tills man loggar av!

Men nu har jag installerat det 3 gånger med samma resultat, när slutar det att bli fånigt?

/Jan

system

tog ett foto av systemrutan.
Det som jag reagerar över är att det står "mobilanvändare". Jag har inte aktiverat någon mobilanvändning. Iallafall inte frivilligt eftersom jag inte har några som helst intressen att köra mobilt. Sen tror jag inte att det inger i Lightroom utan bara i CC.

Bilagor

• lr61.PNG
    lr61.PNG
    19.2 KB · Visningar: 255
detta blir det när man loggar ur

Du ska inte logga ut, logga ut gör du om du vill köra på en annan dator.

Förstår inte riktigt ditt motstånd till att vara online, du skriver ju online här?

Att aktivera ska inte kräva något speciellt av brandväggen, alla vanliga brandväggar jag sett har låtit bli att blocka den här typen av trafik.

Vad är det för mystisk brandvägg och varför är den konfigurerad så att utgående trafik blockas?

Förstår inte riktigt ditt motstånd till att vara online, du skriver ju online här?

Jag har haft en liknande upplevelse som Jan. Jag köpte standalone-versionen av LR6 när den var helt ny och försökte installera den enligt konstens alla regler. Men standalone eller inte, installationen drog igång en hel rad processer (småprogram) som låg och kommunicerade (krypterat) med vad som antagligen är licensservrar (eller nåt) hos Adobe.

Saken för mig är att jag har en stor företagskund där jag sitter inkopplad via vpn till deras nätverk, och där sparkade säkerhetsmekanismerna bakut och jag blev utloggad från deras nätverk. Och nej, det är inte bara när LR är igång, de här processerna körs bara LR6 över huvud taget är installerat i systemet. Så efter flera timmars frustrerat mekande (jag installerade och avinstallerade och provade olika sätt) under en kväll avinstallerade jag slutligen LR6 och har sedan fortsatt köra LR 5.7 (som inte kräver en massa krypterad kommunikation hem till husse).

Jag vet inte varför Jan inte vill ha program som ligger och kommunicerar, men ärligt talat spelar det ingen roll. Vill man inte ha det så, så vill man inte. För min del upplever jag Adobe som lite oärliga: Jag köpte vad de påstod var ett standalone-program som visade sig inte vara det.

..........................Jag köpte vad de påstod var ett standalone-program som visade sig inte vara det.
Jag har LR 6.4 Standalone som jag regelbundet använder utan uppkoppling mot nätet. Inga problem. Men jag har rensat bort alla program i "Autostart" och bland "Tjänster" som kommer från Adobe (och de flesta andra externa program som också lusar ner datorn, t ex Dropbox, allt skit från Google etc). Endast virusprogram och skärmprofilprogrammet finns kvar i "Autostart".

Jag har LR 6.4 Standalone som jag regelbundet använder utan uppkoppling mot nätet. Inga problem. Men jag har rensat bort alla program i "Autostart" och bland "Tjänster" som kommer från Adobe (och de flesta andra externa program som också lusar ner datorn, t ex Dropbox, allt skit från Google etc). Endast virusprogram och skärmprofilprogrammet finns kvar i "Autostart".

Nu var det några månader sedan jag gjorde det här, men ... Autostart-grejerna var ju enkla att få bort, men när jag avaktiverade tjänsterna fastnade jag på att programmet behövde aktiveras (igen, det var redan gjort) och dessutom misslyckades aktiveringen så länge jag inte lät ett antal tjänster ligga och snurra.

Dropbox och Google-tjänster är no-no i min dator ... :)

Som jag tolkar det jag har hittade på nätet då när jag höll på med installationen så går det att köra LR standalone när datorn inte är uppkopplad. Men är den uppkopplad, då vill LR ha igång en massa skräp.

Har inte checkat, men har hört att en av fördelarna med nya Capture One Pro 9 är ett admin/företagsläge för att enklare autentisera licenserna offline och bakom brandmurar.

Adobe får nog akta sig, både med att pusha prenumerationsmodellen för hårt, och med för krångliga autentiseringsprogram, så att det på sikt inte börjar att tappa lite marknadsandelar till Phase One.

ständig uppkoppling

Om jag använder excel och vill trycka på <Arkiv> så kan jag göra det utan att vara uppkopplad. När det gäller LR6 så går det inte.För har jag ingen uppkoppling (tillfälligt) men LAN internt i huset då kan jag inte trycka på <Arkiv> för LR6 vill meddela servern vad jag gör och kan den inte det så får jag inte göra något!
Det är iallafall så jag uppfattar att programet håller på.
Om jag släcker ner nätverket helt kanske den uppför sig anorlunda.

/Jan

Att ha ett program som i praktiken kräver ständig uppkoppling är inte vad jag har köpt.
Man kan välja att "dela med sig" av adobe programen och det har jag nekat till.

Om jag använder excel och vill trycka på <Arkiv> så kan jag göra det utan att vara uppkopplad. När det gäller LR6 så går det inte.För har jag ingen uppkoppling (tillfälligt) men LAN internt i huset då kan jag inte trycka på <Arkiv> för LR6 vill meddela servern vad jag gör och kan den inte det så får jag inte göra något!
Det är iallafall så jag uppfattar att programet håller på.
Om jag släcker ner nätverket helt kanske den uppför sig anorlunda.

/Jan

Att ha ett program som i praktiken kräver ständig uppkoppling är inte vad jag har köpt.
Man kan välja att "dela med sig" av adobe programen och det har jag nekat till.

Tror något gått fel för det går definitivt använda LR6 standalone /offline när det väl är aktiverat och du inte loggat ut.

Tror något gått fel för det går definitivt använda LR6 standalone /offline när det väl är aktiverat och du inte loggat ut.
Håller med. Det går också bra att köra LR inloggad på hemmanätverket men utan internetuppkoppling som tydligen också är ett problem för TS..
Till TS: När man köper LR 6 standalone får man med en "gratisperiod" på 30 dagar (tror jag att det är) av "LR mobile" som normalt bara ingår i LR CC. Då vill naturligtvis LR synkronisera med Adobes moln för att det ska fungera. Inställningarna för detta finns under "Redigera > Inställningar > Lightroom mobile". Kolla hur det ser ut där.

fungerar

Efter att ha varit i samtal med supportchat i någon dryg timme kom svaret att detta måste en expert kolla på... återkom på måndagen.

Så jag avinstallerade allt från ADOBE
raderade alla filler jag hittade på systemdisken (och som gick att radera) med ett namn som innehöll adobe
Stängde ner LAN
installerade om LR6
slapp den dära "konsol" som fanns innan
Programet startar så fint och fungerar
Gjorde ordning mina 4 bilder till kunden
provade att göra en offline verifiering med +24 tecken i hopplösa kombo. Det vart inte godkännt efter 2 försök. 0OIl noll O i och L är rätt lika varandra liksom B8 så jag gjorde säkert något fel någonstan i de 2 x +24 teken som skall matas in....

Nåväl gjode den förhatliga onlineregistreringen på det idiotiska ADOBE id (ni förstår att jag inte gillar detta va)

Nu fungerar iallfall produkten bättre.
Om man startar utan LAN så är det inget bekymmer
Om man startar utan WAN så får man vänta i 1 minut innan programet går att använda. Då har den gett upp att försöka få tag på GUD (adobe alltså)

Om LAN eller WAN försvinner under pågående jobb så fungerar programet fortfarande.

Så vi får se hur det fungerar efter att man har återinstallerat reader.

Jag har iallfall bestämt mig att Adobe ALDRIG mera skall få mina pengar någonsin (och jag kan vara långsint i principmål) Skulle jag behöva jobba med produkterna (som normalt är helt OK) så kommer jag bara använda 30 dagars provperiod. Att köpa en till dator för att rensa bort allt för en ny prövoperiod är bara en kul utgift för att förhindra att pengar går till Adobe.
Dom har förlorat mig!

Lightroom6 tillför ingen glädje i livet, mera en känsla av att det är inget roligt och 1290 av bortkastade pengar.
Fyllde föresten i deras "survay". Sågade vid fotknölen :) det var lite roligt iallfall.
Annars är det mera ont i magen av sånt skit man inte vill hålla på med när man köper en "standalone".

Hur är då programvaran...
Jag fixade till vitbalansen på 4 foton på 20 minuter bara man kom på hur man fick programet att inte ta in alla bilder den hittar. Hela uppbyggnaden är som ett svart hål för bilder. ALLT skall in i enligt det svarta hålet och där håller jag inte med trots I7, 16gig och SSD.

/Jan

Efter att ha varit i samtal med supportchat i någon dryg timme kom svaret att detta måste en expert kolla på... återkom på måndagen.

Så jag avinstallerade allt från ADOBE
raderade alla filler jag hittade på systemdisken (och som gick att radera) med ett namn som innehöll adobe
Stängde ner LAN
installerade om LR6
slapp den dära "konsol" som fanns innan
Programet startar så fint och fungerar
Gjorde ordning mina 4 bilder till kunden
provade att göra en offline verifiering med +24 tecken i hopplösa kombo. Det vart inte godkännt efter 2 försök. 0OIl noll O i och L är rätt lika varandra liksom B8 så jag gjorde säkert något fel någonstan i de 2 x +24 teken som skall matas in....

Nåväl gjode den förhatliga onlineregistreringen på det idiotiska ADOBE id (ni förstår att jag inte gillar detta va)

Nu fungerar iallfall produkten bättre.
Om man startar utan LAN så är det inget bekymmer
Om man startar utan WAN så får man vänta i 1 minut innan programet går att använda. Då har den gett upp att försöka få tag på GUD (adobe alltså)

Om LAN eller WAN försvinner under pågående jobb så fungerar programet fortfarande.

Så vi får se hur det fungerar efter att man har återinstallerat reader.

Jag har iallfall bestämt mig att Adobe ALDRIG mera skall få mina pengar någonsin (och jag kan vara långsint i principmål) Skulle jag behöva jobba med produkterna (som normalt är helt OK) så kommer jag bara använda 30 dagars provperiod. Att köpa en till dator för att rensa bort allt för en ny prövoperiod är bara en kul utgift för att förhindra att pengar går till Adobe.
Dom har förlorat mig!

Lightroom6 tillför ingen glädje i livet, mera en känsla av att det är inget roligt och 1290 av bortkastade pengar.
Fyllde föresten i deras "survay". Sågade vid fotknölen :) det var lite roligt iallfall.
Annars är det mera ont i magen av sånt skit man inte vill hålla på med när man köper en "standalone".

Hur är då programvaran...
Jag fixade till vitbalansen på 4 foton på 20 minuter bara man kom på hur man fick programet att inte ta in alla bilder den hittar. Hela uppbyggnaden är som ett svart hål för bilder. ALLT skall in i enligt det svarta hålet och där håller jag inte med trots I7, 16gig och SSD.

/Jan

Tråkigt med strulet. Tyvärr är detta med program som kopplar upp sig mot någon tjänst mer eller mindre standard nuförtiden. Microsoft och Apple gör det. Tror inte jag installerat ett enda program sista året som inte gör det på ett eller annat sätt.

För din sinnesfrid...kämpa inte emot. Adobe må vara lite knepigt i registreringen men de är inte elaka.

Undrar om du inte har något strul i ditt LAN. Har kört alla versioner av LR och har ett LAN som inte alltid varit online och kan inte minnas att jag någonsin fått vänta den där minuten du råkat ut för. Inte min business men varför kan du förresten inte vara online jämt?

Om LR...jag gillar inte heller LRs svarta hål. Jag har så otroligt många bilder och att hålla filstrukturen uppdaterad gör sig inte. Jag slänger katalogen då och då, lagrar ändå inget viktigt där. Har efter många år fortfarande inte kommit på ett bra arbetsflöde där jag fritt kan hoppa mellan bildbläddraren/väljaren, mina två raw-konverterare LR och PS.

Ett sista tips om den där minuten kvarstår. Kolla vilka adresser som programmet anropar och lägg in dessa i din hosts-fil med ipadressen 127.0.0.1. Då kommer du få svar utan timeout inom 1 millisekund istället för 90 sekunders timeout.

Äga eller snika, man skall rösta med fötterna

Är online hela tiden men just när jag installerade detta så fick min branvägg (som skall bytas) för sig att släcka ner den trådlösa engeten (som min dator är uppkopplad emot).

Då när progrmet inte svarde på menyklick! då var dagen förstörd.
Att de är intresserade av att inga piratprogram får det lätt det förstår jag och kan ta hänsyn till men när alla klick man gör skall dit till deras server då har det gått för långt och då blir jag obstinat.
Deras skepp är brända. Man måste rösta med fötterna!
Så ja jag kommer nog att använda deras produkter iframtiden men eftersom jag inte har något behov med att använda dom var dag så kommer jag inte att köpa dom längre.

Detta program för 1290 kommer att användas en 3-4 gånger per år som det käns just nu. Behovet att köpa är igentligen inte så stort men jag tycker att det är bättre att äga än att låna. Men just nu käns det som ett felaktigt beslut. Jag kan lika gärna snika istället. Då gör det inget om de vill ha mina klick för jag har inget betalt.

/Jan

Är online hela tiden men just när jag installerade detta så fick min branvägg (som skall bytas) för sig att släcka ner den trådlösa engeten (som min dator är uppkopplad emot).

Då när progrmet inte svarde på menyklick! då var dagen förstörd.
Att de är intresserade av att inga piratprogram får det lätt det förstår jag och kan ta hänsyn till men när alla klick man gör skall dit till deras server då har det gått för långt och då blir jag obstinat.
Deras skepp är brända. Man måste rösta med fötterna!
Så ja jag kommer nog att använda deras produkter iframtiden men eftersom jag inte har något behov med att använda dom var dag så kommer jag inte att köpa dom längre.

Detta program för 1290 kommer att användas en 3-4 gånger per år som det käns just nu. Behovet att köpa är igentligen inte så stort men jag tycker att det är bättre att äga än att låna. Men just nu käns det som ett felaktigt beslut. Jag kan lika gärna snika istället. Då gör det inget om de vill ha mina klick för jag har inget betalt.

/Jan

Tycker ändå du ska göra ett nytt försök när du fixat nätvärken, så där ska inte programmet uppföra sig. Jag kan skriva under på att programmet går alldeles utmärkt går att köra offline. Ett tips för denna och många andra stora produkter, installera enbart det du behöver och hoppa över moln och alla andra tilläggsprogram.

Under tiden kan du väl använda distansköpslagen och få tillbaka dina pengar.

Om du bara ska ändra vitbalansen räcker dessutom din tillverkares raw-konverterare bra, tom bättre än LR så slipper du också biblioteksfunktionen. Att köpa LR för så få tillfällen...nej det låter inte rätt.

Vilket program

Jag har inget emot att betala för program.
Att använda ett "vanligt" program tycker jag är bättre än ett "udda"
Nu är inte Canons program ett "udda" men jag tycker det är ett mervärde att använda ett program som många (som är bättre än mig) använder. I de fall jag vill göra något (för mig udda) så kommer hjälpen lättare via forum om man kör något "vanligt".

Fast man har ju gjort några felaktiga beslut.
Min Synology NAS och jag är ju inte helt såta vänner.
Den gör jobbet men det är lite tungrott eftersom jag inte får upp den på skrivbordet... men det är bara ett praktiskt bekymmer. Skall bara hitta en branvägg som fungerar mot den (eller någon som kan progamera dessa eländen). Och nej jag har inte aktiverat deras molntjänster. Jag betalar även för DDNS service för jag gillar inte "gratis".

Men man kanske skulle ha kört en provperiod innan man köpte programet.

/Jan

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto