Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stabilitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Hej,

jag har startat någon annan tråd här om mitt val av kamera när jag tar steget ifrån digitalt till analogt. Jag har länge varit inne på att köpa en F80, men nu när köpet börjar närma sig så har jag fått kalla fötter. Jag vill ha en kamera med lite tyngd, stabilitet och som dessutom är relativt robust, är detta något som F80 kan svara upp till? Har ingen utrusting alls innan så det där med att gamla objektiv inte funkar spelar ingen större roll. Jag vill absolut inte bli sittande med någonting plastigt med känslan som finns i t.ex EOS 300..

Har ingen otroligt stor budget utan vill hålla mig under 9000kr och då gärna med ett objektiv. Hittills så jag har hittat F80 med ett Nikkor 28-105 inkl batterigrepp för 8550:- på bjornsfotovideo. Vilka är dom rimliga alternativen till detta paket? Vill helst hålla mig till Nikon och är inte helt främmande för att köpa begagnat.

Tacksam för alla svar

/Malm - en förvirrad digitalare :eek:

Brukar egentligen inte svara på såna här "Vad ska jag köpa för kamera?"-inlägg, men jag resonerade som dig. Jag sålde mina F4or efter att ha använt dem sedan början av 90-talet. Jättebra kameror, men jag var jäkligt trött på att släpa på tunga, otympliga grejor. Så jag sålde två hus och en 35-70/2.8 och skaffade en F-80 med 28-105. Den räcker långt och väl till de flesta jobb jag gör. Har funderat på att köpa en F-100, men jag kommer att fimpa filmen på kommersiella jobb framöver, så jag lägger inte mer pengar på det nu.

Har du kollat på F90X? Den är väl rätt ok?

F90X kan jag varmt rekomendera. Det är en kanonkamera som jag är otroligt nöjd med. Den kommer jag aldrig att göra mig av med.

MVH
Greve Nickon:cool:

Tyvärr så slutade Canon med att göra gedigna halv-billiga kameror runt 1990 i och med att EOS6xx serien försvann. Jag köpte en EOS650 1998 som jag sålde 1992 och bytte till en nyare EOS1000FN. Vilken miss. Allt i plast och 1.5 bilder/s. En mycket dålig affär. Då slocknade mitt fotointresse för ett antal år. Häromåre köpte jag en digitalkamera och vips var det kul att plåta igen, men började längta efter en riktig sökare igen... Jag skänkte bort min EOS1000 och köpte en beg. 650 igen för skamlöst billiga 1500:-. Lycka! Nu var jag hemma igen. Jag står inte ut med plastiga grejor och nu samlar jag på bra (fasta ) objektiv... :) Det blir en D60 snart.

Vill du köra Nikon och kan tänka dig BRA begagnade prylar skall du absolut kika på F90X! Jag köpte en för sådär en 4 år sen och är kanonnöjd! Tycker att du skall skaffa ett MB-10 vertikalhandtag till den oxå när du är på gång, för handtaget kan vara lite "grunt" annars.

Jättebra kamera som kan det mesta man behöver, om nått saknas finns det andra roliga bakstycken man kan köpa (villket väl blir nån gång när jag vinner på lotto, eller så). Kameran är också lagom tund -> lättare att hålla still vid onödigt långa exponeringstider!

Tänk bara på att det skall vara F90X och inte F90, som är äldre och bla har en segare autofokus och (tror jag) en något sämre ljusmätning.

/Anders,

som altid har sin F90X i ryggan, eller i näven...:)

Jag kan rekomendera EOS 50. Den har visserligen slutat tillverkas men det är en robust och bra kamera. Den har lite tyngd och köper du till ett extra batteripack får du ett ännu större och greppvänligare hus samt att du får ett vertikalt grepp... mycket användbart. Men det finns å andra sidan till EOS 30 och andra livärdiga kameror.

MVH
/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar