Annons

STABIL vs Berlebach

Produkter
(logga in för att koppla)

Suggles

Medlem
Jag har kamera + teleobjektiv ~3kg
Tänkte köpa en Manfrotto 468rc2 kula + stativ.
Frågan är bara vilket stativ jag bör välja.
Jag vill köpa ett "livstids"-stativ som ska kunna användas såväl inomhus som ute i naturen.
Valet står mellan STABIL Tredel 75/169 och Berlebach 9003 el 9013.

Båda ska vara bra mot vibrationer och är inte svinkalla att hålla i på vintern. Kvalitetsskillnad?

Stabil:
+ Bra grepp med fötterna utomhus (150kr X-tra för gummifot inomhus)
+ Aluminium längst ner gör den okänslig för fukt.
- Klena skruvar?

Berlebach:
+ Verkar vara kraftigare i kamerafästet?
+ 500kr billigare än STABIL

Ni som har testat dessa stativ, vad tycker ni? Skriv gärna om delar som gick sönder eller som slits. OBS! Inga inlägg som försöker kränga ett Manfrotto 055 ;-)

/Tack

Av de två hade jag valt Berlach eftersom dem visuellt inger ett fint (större) förtroende, tänker då på de större stabilare modellerna! De tunnare ser INte så lockande ut i mina ögon, då väljer jag hellre ett Stabil...

Jag väntar själv på rätt läge att investera i ett Gitzo Classic (ev kolfiber) själv.
Eftersom inget stativ är bekvämt att bära i vinterkyla så anser jag att det kvittar om det är trä eller alu, kallt Är det hur som helst. Trä tycker jag ser mindre bra ut, men det skall väl inte spela den största rollen förståss!

Har du värderat kolfiber,, många menar att det är bättre i kyla än alustativ.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Av de två hade jag valt Berlach eftersom dem visuellt inger ett fint (större) förtroende, tänker då på de större stabilare modellerna! De tunnare ser INte så lockande ut i mina ögon
Syftar du på UNI-serien när du skriver om de "större" modellerna? De väger 5-9kg och verkar helt omöjliga att ta ut även på en mindre utflykt i naturen.

Har du värderat kolfiber,, många menar att det är bättre i kyla än alustativ.
Nej det har jag inte. Har mest hört att de är dyra och kan bli ömtåliga på vintern. Är väldigt tacksam för förslag till bra kolfiberstativ som håller i längden. Ska kika lite på Gitzo's sidor.

Niclasfoto skrev:
....Eftersom inget stativ är bekvämt att bära i vinterkyla så anser jag att det kvittar om det är trä eller alu, kallt Är det hur som helst. Trä tycker jag ser mindre bra ut, men det skall väl inte spela den största rollen förståss!
Jo, ett trästativ känns betydligt trevligare att hålla i än ett aluminiumstativ när det är kallt. Visst finns det ju bra handskar men kylan letar sig in lättare med ett aluminiumstativ.

Har själv ett Stabil-snabb och tycker det är suveränt att jobba med. Nackdelen är att ibland så kan benen kärva när man ska dra ut dem.

Jag har ett aluminumstativ. Skar ut en liten bit liggunderlag och virade runt ett ben. Strappade fast biten.

Nu är det varmare att bära än ett trästativ....
(har iofs ett trästativ för macro också...)

Har själv ett velbon carmagne (630 har jag för mig att det heter). Är helt suveränt och har inte haft ngt problem hittills.
Det enda man kan uppleva är om man inte utnyttjar den medföljande "stenpåsen" under stativet är att det välter ganska lätt om man stöter till det (hög tyngdpunkt).
kostade ca 2900:- (har jag för mig)

/PG

Suggles skrev:
Berlebach:
+ Verkar vara kraftigare i kamerafästet?
Kamerafästet? Sabil har inget kamerafäste.

Stativhuvudet fästs (som vanligt) med en 3/8" skruv i stativplattan (90 mm i diameter och 30 mm tjock aluminium). Det blir inte mycket kraftigare än så om du ska ha ett portabelt stativ. Jag har haft ett Stabil 2 sedan 1993 och det är fortfarande i skick som nytt, vad funktionen beträffar.

Suggles skrev:
Syftar du på UNI-serien när du skriver om de "större" modellerna? De väger 5-9kg och verkar helt omöjliga att ta ut även på en mindre utflykt i naturen.

Nej det har jag inte. Har mest hört att de är dyra och kan bli ömtåliga på vintern. Är väldigt tacksam för förslag till bra kolfiberstativ som håller i längden. Ska kika lite på Gitzo's sidor.

Syfftar nog på UNI-serien,, De övriga ser i mina ögon lite spinkiga ut.

Ja,, kolfibern är ju ömtligare än "motvsarande" Alu,stativ och frågan är väl hur mycket man får för alla de extra pengarna. Direkt över 10tusen inkl ett matchande huvud, i lite kraftigare storlek.

När det gäller vinterfotande så menar jag fortfarande att om det är kallt så Är det kallt även med trä och kolfiber i stativet. Så länge inte stativet värmer mina fingrar så betalar jag inget extra för ett som upplevs som lite varmare,,,

Mvh Niclas,

Det blev ett Berlebach REPORTER 9023.
Avgörande var:
1. Priset - Berlebach ~1.900kr inkl. frakt
Stabil ~2.500kr inkl. frakt och då bör man dessutom köpa till gummifötter för 150kr för att kunna använda stativet hemma på golvet.
2. Mittpelare - Kom på att mittpelare kan vara bra att ha då det blir lättare att finlira höjden när stativet väl står stadigt på plats ute i skogen. Min första tanke var att skippa mittpelaren för att kunna använda stativet till makro men kommer nog senare att köpa Stabil's makrostativ eller liknande till det. Vet att mittpelare ger mindre stabilitet men jag kommer nog bara att höja det 5-10cm och det bör inte påverka stabiliteten så mycket.

Ett litet tips när det gäller makrostativ är att skaffa en klämma med stativgänga att fästa på stativbenet. Jag tycker det är mer flexibelt, mindre utrymmeskrävande och ofta stabilare än att hålla på och mecka med spagatlägen och grejer. Det är en lätt sak att fixa själv men om man inte har lust med det så har t ex Manfrotto färdiga klämmor.

jimh skrev:
skaffa en klämma med stativgänga att fästa på stativbenet.
Tack för tipset.
Jag ska först sy en bönpåse, till makro och ev foto från bil, som komplement till stativet. Om det inte räcker så är kanske en klämma ett bra hjälpmedel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar