Annons

Stabil men lätt kulled.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas P

Medlem
Jag har tittat runt i gamla trådar efter ett tips på en stabil men lätt kulled för en lättare utrustning (350D + ef100/2.8 i allmänhet, ef300/4.0 i undantagsfall). Det jag har hittat har mest gällt tyngre hus och objektiv.

Jag har ett Manfrotto 190PROB-stativ med en aldeles för klen kulled på (Velbon PH243). Redan med en EOS 350D och EF100/2.8 på så får man dra åt ordentligt och ändå ändras utsnittet lite när man släpper kameran.

Var inne på Manfrotto 488Rc2 men med sina 670 g och 850 kr känns det som man kan göra ett bättre köp? Sanbbplattan har ju inte fått bästa kritiken heller men det kanske bara gäller då utrustningen är tyngre? (Kanske räcker det med en 484rc2 för min utrustning?)

Hur som hellst, om man har en lätt utrustning och vill lägga max, säg 1500 kr, på en lätt kulled med snabbplatta vad ska man välja?

/Jonas
 
Med den utrustning som du använder så hade jag satsat på en finare kulled. Du har fina prylar som vill ha matchande kvalitet;)


Jag tror att du skulle bli nöjd med de du nämner och många därtill.

Kolla också in relativt nya feisols lilla kulled (CB-50HN) i moderna material. Lätta, starka och rättså billiga. Dessutom mycket snygga.

www.feisol.com

MVH Niclas,
 
Jonas P skrev:
Jag har tittat runt i gamla trådar efter ett tips på en stabil men lätt kulled för en lättare utrustning (350D + ef100/2.8 i allmänhet, ef300/4.0 i undantagsfall). Det jag har hittat har mest gällt tyngre hus och objektiv.

Jag har ett Manfrotto 190PROB-stativ med en aldeles för klen kulled på (Velbon PH243). Redan med en EOS 350D och EF100/2.8 på så får man dra åt ordentligt och ändå ändras utsnittet lite när man släpper kameran.

Var inne på Manfrotto 488Rc2 men med sina 670 g och 850 kr känns det som man kan göra ett bättre köp? Sanbbplattan har ju inte fått bästa kritiken heller men det kanske bara gäller då utrustningen är tyngre? (Kanske räcker det med en 484rc2 för min utrustning?)

Hur som hellst, om man har en lätt utrustning och vill lägga max, säg 1500 kr, på en lätt kulled med snabbplatta vad ska man välja?

/Jonas
Att utrustningen flyttar sig en aning är nästan oundvikligt. Det krävs som regel två saker för att åtgärda det. Dels en bra kulled som har viktspecar som är näst intill det dubbla mot vad du monterar på den. Men sen är också valet av snabbfäst väldigt viktigt, helst bör du ha ett specialanpassat för just din kamera eller objektiv. De tillverkas dock enbart till de dyrare kullederna. Manfrotto har skapligt prisvärda kompromisser som ligger inom ramen för dina prispreferenser.
 
Nu vet jag ju inte hur mycket utsnittet ändras men...
Ofta får man en liten "dip" pga att benen i stativet flexar en liten aning åxå. Det finns det inte så mycket som hjälper mot, annat än jättestora och tunga stativ.

För 1500kr tror jag inte man hittar något som är så mycket bättre än Manfrottos lösningar, för den delen. Jag skulle inte välja något mindre än 488 ur manfrottos sortiment.

Kirk BH-3 eller Markins M10 är lätta och stabila, men betydligt dyrare.

Jag är dock inte så säker på att problemet ligger i kulleden, iaf inte enbart.
 
Manfrottos snabbplatta RC2 gillar jag inte alls. Liten anliggningsyta och allmänt ostabilt fäste i kulleden. Nej RC4 är en klart bättre konstruktion. Nackldelen är att den är rejält stor. För mig är detta dock inget problem. Den är nämligen exakt lika bred som basen på min 1D, så den sitter som gjuten där, utan att sticka ut. 350D är en klart mindre kamera och därför kommer fästet att sticka ut, men du har maximal anliggningsyta. Den finns till 488:an. En annan kulled som är suverän (men klart dyrare) är 468MG RC4 Hydrostat. Kostar 2500 men håller ett 500/4L IS + 1D (totalvikt 5,3kg) utan att ens låsa kulleden helt. Underbar kulled.
 
Vill man ha stabil lättvikt finns nog inte så mycket som slår Acratech Ultimate Ballhead, men då får du punga typ 2'800:- + moms eller nåt sånt. Utan plattor.
 
RC2 är i princip lika bred (i "fotoriktningen") som min Nikon D50, och 350D är väl tunnare än så, så en större platta är tveksamt om det tillför något alls.

Jag har noll erfarenhet av kulleder, men 484RC2 köpte jag och bytte, då den kändes aningen för klen även med en normalzoom (Tamron 17-50).
Nu har jag bytt till en 322RC2, och jag är så in i helvete nöjd. Kulan är lika stor som hos 488, och det är enormt trevligt att den är så snabbarbetad. Rikta in, släpp, och så är det klart.
För 300/4 lär det väl knappast vara ett bra val dock, men där är nog Manfrotto 190 inte heller tillräckligt stabilt för bästa prestanda.
 
Tack för svaren!

Jag är nog beredd att hålla med om att det inte bara är kulleden som är problemet. Större delen av flexet kan mycket väl ligga i stativet. Just nu är detta stativet bra nog och byter jag stativ måste jag ändå byta kulled så då är det lika bra att börja med leden.

Feisols CB-50HN ser ju fin ut, är det deras hemsida som är bästa inköpskanalen? Andra förslag som Kirk BH-3, Markins M10, Acratech och Manfrottos Hydrostat är ju alla säkert jättefina men jag har tyvärr svårt att motivera kostnaden... Speciellt med tanke på att jag inte har några jätteobjektiv.

Det roligaste alternativet är ju förstås att hitta en begagnad kulled av dyrare modell men folk verkar vilja behålla dem.
 
Jag tror att bästa/enklaste sättet att köpa från feisol är att göra det via deras hemsida ja. Jag köpte mitt stativ så och det gick väldigt smidigt, med betalning via paypal och leverans ca 1 vecka efter betalning, mitt i julruschen.

Edit:
Fast Zebramedia har en del av feisols grejer har jag för mig...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.