ANNONS
Annons

Största möjliga kopia med Durst M605?

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Jag har fått en Durst M605 color som dock saknar mask och objektivplatta för mellanformat. Innan jag försöker skaffa detta vill jag dock försäkra mig om en sak:

I manualen nämns att största kopia som kan göras ifrån mellanformat är 30x40cm. Jag tolkar detta som att man med bibehållna proportioner max kan göra en 30x30cm kopia ifrån ett 6x6 negativ, eller? Vari ligger begränsningen: Är pelaren för kort, så att man enkelt löser problemet med en väggmontering, eller är huvudet på apparaten för nära pelaren, så att man börjar projicera på pelaren om man höjer huvudet för högt?

Jag hoppas att någon kan reda ut detta åt mig!

Jag har fått en Durst M605 color som dock saknar mask och objektivplatta för mellanformat. Innan jag försöker skaffa detta vill jag dock försäkra mig om en sak:

I manualen nämns att största kopia som kan göras ifrån mellanformat är 30x40cm. Jag tolkar detta som att man med bibehållna proportioner max kan göra en 30x30cm kopia ifrån ett 6x6 negativ, eller? Vari ligger begränsningen: Är pelaren för kort, så att man enkelt löser problemet med en väggmontering, eller är huvudet på apparaten för nära pelaren, så att man börjar projicera på pelaren om man höjer huvudet för högt?

Jag hoppas att någon kan reda ut detta åt mig!

Hej !

För kort pelare, eller för lång brännvid på optiken, men att finna en 50 som tecknar ut hela 6x6 neget är svårt.

Sen är pelaren för svajig för att användas i översta läget, en variant är att fästa pelaren och plattan på ex pellyskenor, så dessa kan flyttas var för sej.

var observant på att det är viktigt att filmplan - objektivpan är paralella, betydligt mindre viktigt om
objektivplan-platta är det , ( övertyga dej själv, ställ skarp med fokuskop, lyft detta till det blir oskarpt, lägg märke till avståndet ).

Jag fick skarpast resultat och minst problem med glas på lampsidan och glaslöst på emulsionssidan.

På min 601-a så var objektivfattningen sned från tillverkningen, snäppläget för kulan stämde inte.

//Magnus

Sen är pelaren för svajig för att användas i översta läget, en variant är att fästa pelaren och plattan på ex pellyskenor, så dessa kan flyttas var för sej.

Tror att en annan variant kan vara att vända på apparaten, eller i varje fall huvudet, så att man kan lägga papperet på golvet för större kopior.

Tror att en annan variant kan vara att vända på apparaten, eller i varje fall huvudet, så att man kan lägga papperet på golvet för större kopior.

Hej !

Jo, givetvis, lite enklare, men inte så praktiskt, om nu något av detta kan kallas
praktisk, man kommer snabbt underfund med att man behöver längre armar
för att nå upp till fokusratten.
Det kan även bli problem att pelaren kolliderar med bilden, apparaten går visserligen att
flytta ut ett snäpp, ställer man den på ett bord så undviker man ju detta.

Jag hade nån sorts ide att bygga en förlängare för fokuseringen, antingen med
en vajer, eller någon sorts arm, och eller en elmotor, det blev inget av detta, antalet så
stora kopior var sällsynta.

------------

Här, förslag:
http://www.silberstudios.tv/videos/marc-silber-visits-ansel-adams-home-and-darkroom/

//MW

Jo, givetvis, lite enklare, men inte så praktiskt, om nu något av detta kan kallas praktisk, man kommer snabbt underfund med att man behöver längre armar för att nå upp till fokusratten.

Eftersom jag själv inte provat detta med att lägga papperet på golvet så är förstås min erfarenhet av praktiska problem kring detta rätt begränsad. Fast jag menade ju att Dursten står kvar på arbetsbänken i rätt arbetshöjd. Då ska du väl inte behöva orangutangarmar?

Tack för alla svar.

Jag är inte ute efter att göra dunder-stora kopior, så det där med att vända pelaren och projecera på golv kommer jag nog inte att ägna mig åt.
Min målsättning är att kunna göra 30 x 40cm kopior, inte större. Manualen antyder ätt detta skall kunna fungera. Jag misstänker dock att förutsättningen är att man då utgår från ett 6x6 negativ och beskär det till liggande format. Jag fotograferar med en 6x4.5-kamera, så alla mina negativ blir i stående format relativt filmens längdriktning. För att jag skall kunna belysa en 30x40cm-kopia behöver jag alltså kunna lysa-ut 40cm längs basplattans höjdriktning. Hoppas att jag inte är alltför otydlig med vad jag menar.

Från pelaren till bildens mitt är avståndet knappt 25 cm så utan avmaskningsram ska det gå bra (med sådan är det mer tveksamt, de brukar stjäla en hel del utrymme).

Maximal förstoringsgrad på plattan är för övrigt drygt 8 ggr med ett 80 mm objektiv så det räcker också till för 30x40-bilder med 4,5x6-neg om du inte delförstorar för mycket

Nu minns jag inte om 605an kan vikla huvudet så att det går att projicera bilden på en vägg. Annars är det en lösning på problemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar