Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Större väska/ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
har uppdaterat min fotoväska med ett makroobjektiv och ett teleobjektiv som jag fick idag och står nu inför ett faktum: köpte fotoryggsäck för 3 veckor sedan som nu är för liten ;)

Canon EOS 300D
Canon RS-60 E3 Fjärrutlösare
SanDisk CompactFlash 1 GB
Twinmos USB2.0 8-in-1 Card Reader/Writer
Tokina AF 19-35/3,5-4,5
Canon EF 50mm f/1.8 II
Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO (1:1)
Sigma 100-300mm F/4 EX IF HSM APO
Sigma 400mm f/5.6 APO
Manfrotto Stativ 055CLB Classic
Manfrotto 128RC

Ge förslag på ryggsäck som man kan trycka ner detta i: Sigma 400/5.6 APO ska förhoppningsvis försvinna så snart det bara går då jag uppdaterat mig. Tillkommer gör en telekonverter på 1,4x från Sigma. Jag vill gärna ha alla kablar och minneskortsläsaren med mig. Stativ och huvud ska inte ner i väskandock..

Gärna hyffsat billig vad det nu är..

// Jocke
 
Nature Trekker rymmer det du har och har marginal nog för nästa inköp efter att du sålt ditt 400. Bra att bära dessutom och tillräckligt stadig för att klara ditt 055. Tyvärr inte så billig, men mindre skulle jag nog inte köpa i alla fall.
 
jimh skrev:
Nature Trekker rymmer det du har och har marginal nog för nästa inköp efter att du sålt ditt 400. Bra att bära dessutom och tillräckligt stadig för att klara ditt 055. Tyvärr inte så billig, men mindre skulle jag nog inte köpa i alla fall.

Ohoj.. 2300 kr.. *snyft*

Finns det ingen liiite billigare?

// Jocke
 
Köp inte den säck som precis tar din utrustning utan köp en som fortfarande har lite luft.
En liten fullpackad känns tyngre på ryggen än en större rygga som är lika tungt packad.

Jag hade föredragit en PhototreckerAW för det du radar upp. Men en NaturtreckerAW rymmer nog allt om du vill spara ngr kronor,, Vill du spara mer sä kanske en vanlig större rygga är OK... det går ju lätt att trixa ihop skyddsfodral av t ex liggunderlagsmatereial + silvertejp,,,,,

Ryggan är viktig om den skall rymma mycket och bäras långt,,


/Niclas,
 
-anna- skrev:
Kolla in:

http://www.blocket.se/view/4533852.htm?
caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0


/Anna



Helt klart värt sitt pris!

Det VaR ett BRa tips till dig Joakim, lägg dig på luren,,,,,;)

Observera att denna INte är en AW ("AllWether" med regnöverdrag och lite enklare generellt,,, simplare tyg har den också jämfört med nyare och AW modellerna,,,) modell och säkert runt 7-8 år gammal,, men vad gör kanske det!


/Niclas,
 
Nu har jag normalt sett inte med mig mitt 400, så jag har inte säcken inredd för det. Men jag stoppade ner det löst så du kan få en storleksreferens eftersom du har ett likadant själv.

Säcken på bild är alltså en Nature Trekker AW II.
 

Bilagor

  • rs_trekker+400-01.jpg
    rs_trekker+400-01.jpg
    47.7 KB · Visningar: 446
jimh skrev:
Nu har jag normalt sett inte med mig mitt 400, så jag har inte säcken inredd för det. Men jag stoppade ner det löst så du kan få en storleksreferens eftersom du har ett likadant själv.

Säcken på bild är alltså en Nature Trekker AW II.

Haha, ser litet ut i jämförelse ;) Dock är ju Sigma 100-300/4 lite större, så det kan nog bli ganska bra isåfall.

Vad skiljer AW och ej AW? M.a.o vad står AW för?

// Jocke
 
Så litet är det inte. Tänk på att du skall få plats med fler objektiv, hus och tillbehör. Du kommer nog inte att känna att du kan vräka dig med plats med en Nature Trekker. Jag skulle tro att du tycker att den är tillräcklig och har en smula sömsmån för ytterligare tillväxt.

I bilden ovan är det förutom fyrahundrat ett 55/3.5, ett 80-200/4, ett 35/2.8, ett 18-35/3.5-4-5, ett 28-70/2.8, en blixt och en ljusmätare. Som du ser så går det inte in så mycket mer än ett hus och lite småprylar utöver det.

AW står för all weather. De är alltså väderskyddade, dels genom specialblixtlås och dels genom ett inbyggt regntätt överdrag. Dessutom är AW-säckarna nyare och har troligen mer utvecklade bärsystem.
 
jimh skrev:
Så litet är det inte. Tänk på att du skall få plats med fler objektiv, hus och tillbehör. Du kommer nog inte att känna att du kan vräka dig med plats med en Nature Trekker. Jag skulle tro att du tycker att den är tillräcklig och har en smula sömsmån för ytterligare tillväxt.

AW står för all weather. De är alltså väderskyddade, dels genom specialblixtlås och dels genom ett inbyggt regntätt överdrag. Dessutom är AW-säckarna nyare och har troligen mer utvecklade bärsystem.

Ne, precis. Jag köpte ju en ryggsäck på 6 L för att jag trodde det skulle räcka. Sen kom kapprustningen.. det hela sprack totalt när Sigmat (100-300) kom idag. Med Sigmat (400) fick det ju plats, fast det var trångt..

Aha, oki, ja det är ju smart iof, men samtidigt får jag väl skaffa litet regnöverdrag på naturkompaniet.. Om jag köper Annas nu.

// Jocke
 
jimh skrev:
Attans, det var ett bra ord. Det är alltså det digitala kalla krigets period vi är inne i nu. Inte konstigt att man blir less.

Haha, ja, det blir dyrare och dyrare också för mer avancerade och större vapen (läs objektiv) ;)

Usch va dyrt det blivit, men nu kanske man kan ta lite bättre bilder... ja vet, det beror på fotografen blabla.. ;) Något måste man ju få bortförklara sig genom dock.. haha

// Jocke
 
Förresten, det kan skilja i stativfästet mellan AW och gamla också. Kolla upp det innan du köper så att du får ett som funkar för dig. Stativfästet på NT AWII är i alla fall bra. Jag använder det med ett stativ som är rätt nära 055 i vikt och storlek, kanske något tyngre. Och det balanserar fint.
 
Tänk på att du bör ha plats till ett 2:a hus ochså.Dvs kanske en ananlog systemkamera , ifall digitalaten lägger av.

Surt som fan att stå där och inte ha ett 2:a hus :(
Du kan ju köpa en Eos 650 eller Eos 300 för nån tusenlapp och ha som reservhus.

Bara ett tips från en som varit i den situationen och missat bildtillfället :(


Niklas
 
Xi_ skrev:
Köp en vanlig rygga istället och inred den sedan till en fotorygga. Då kan du få en stor rygga med ett riktigt bra bärsystem till ett relativt lågt pris.

Kolla in http://www.fotosidan.se/doc.htm/2710/.

Jobbar själv med detta just nu.

Hmm, verkar ju väldigt smart och billigt. Kanske ska ta och göra om min 135 liters *haha*.

Skämt åsido: hur är det med det där skumgummit, är det inte sådant som avger gaser som kan skada optik och hus?

// Jocke
 
En mus citerade just i mitt öra "personligen skulle jag aldrig lägga ut 1000kr på en väska..." ;)

/Karin - som köpt pytte-Delseyn idag men som har beslutsångest x90000... Computrekkern kallar! :-/
 
snysop skrev:
En mus citerade just i mitt öra "personligen skulle jag aldrig lägga ut 1000kr på en väska..." ;)

/Karin - som köpt pytte-Delseyn idag men som har beslutsångest x90000... Computrekkern kallar! :-/

Haha, Karin... du ska INTE använda sådant som jag sagt till dig MOT MIG!! Då blir det spöstraff ;)

Skämt åsido, jag trodde ärligt inte att Sigma 100-300/4 var så stort som det var, även om det finns större.

Där sprack min planering.. sen kom ju Tamron 90/2.8 också, inte så stort, men inget jag hade räknat med ;)

// Jocke
 
snysop skrev:
Skumgummi-problemet gjorde så att jag avstår från att bygga. Jag hade ju tänkt att förvara prylarna i den 24x7. Hur gör du?

Skumgummi"problemet" är kanske inte så svårlöst..

Såhär ser skumgummit i t.ex. Lowepro ut:
 

Bilagor

  • skumgummi.jpg
    skumgummi.jpg
    39.3 KB · Visningar: 163
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.