Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Större (extern) skärm till digitala kameror, när man är ute på fält?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag har gått och funderat på när jag ska gå över till digitalt. Eller rättare sagt, komplementera det analoga med det digitala, jag vill helst inte överge det analoga, mest för dias skull.

Ett av de ö.h.t. bästa funktionerna jag suktar efter med den digitala tekniken är möjligheten att kunna se bilden direkt efter fotograferingen. Och när jag testat digitala kameror så ser ju bilden oftast väldigt fin och skarp ut på den lilla skärmen som kameran kan erbjuda. Men när man för över bilderna till datorn ser man ibland till sin fasa att man fått skakiga bilder. Bilder som inte går att ta om!

Kan man koppla in en extern skärm till kameran (t.ex. en portabel DVD-spelare eller en multimediaskärm med hårdisk osv.) där man ser bilden direkt efter fotograferingen, precis som på kamerans skärm? En tunn 9" portabel skärm vore ju inte dumt, en sån får man ner i kameraväskan också. Och tekniskt är det inget problem med en adapter som låter fästa en sådan på stativet. Då kunde man på ett helt annat sätt kunna granska bilden.


Kanske finns det redan en sådan skärm på marknaden, vad vet jag. Eller ja, skärmar finns det ju, men det är en annan sak om kamerorna stödjer direkt överförande till en extern skärm. Någon som vet?

Självklart vore det enda alternativet en skärm med hårddisk i, då gjorde den ännu mer nytta. Tänk att kunna föra över bilderna till hårddisken automatiskt när du plåtar med bildskärmen ikopplad, då tar bilderna inte plats på minneskortet.


Ja, som sagt, finns detta redan, eller ska jag ta och mejla Canon om en ny idé som de kan implemntera till 3D? :) Då kunde man få ett hus som royalty. ;)


-Eeros, som drömmer våta drömmar om 20D
 
Nu svarar jag inte på din fråga, men de flesta kamerorna erbjuder att du kan zooma många gånger in i bilden och på så sätt se om bilden är ok.

/ Marcus
 
Vet jag också, men för det första är det bökigare, för det andra är det bättre att se hela bilden på en gång och för det tredje kan man vid granskningen fortfarande missa oskärpa fastän man zoomar.

Sen räcker det ju med en blick för att bedömma bildkvaliteten om man hade en större skärm. Hur många blickar går det åt när man zoomar? Tillräckligt för att motivet ska tröttna på din mixtrande med kameran. :)
 
Jag tror nog att de flesta kamerorna kan anslutas till en tv via en sladd (s-video tror jag det heter). Min 300d kan det ialla fall.

Man får ut bilden på skärmen då.

Så finns det monitorer som tillåter det borde det ju gå.

/ Marcus
 
Ska man ansluta en D-SLR direkt till en bärbar dator så är det helt klart att föredra att både kameran och datorn har USB 2...rätt så seeegt annars.
 
Till vissa kameror finns det ju programvara så att man kan styra dem från en dator (t ex Minolta Dimage A1) så då kan man väl ta med en liten laptop och koppla in. Men jag tycker det verkar onödigt bökigt, i alla fall i fält. Studio skulle väl funka bättre.

Annars kan du väl hacka kameran och koppla in en sån där mini-TFT skärm som finns till bilar istället för kamerans skärm... Troligtvis får du väl då också ha ryggsäcken full med batterier...
:)
 
Små skärmar brukar ha dålig upplösning. Det är inte alltid roligt att titta på foton på en TV-skärm. En bärbara dator har oftast mycket bättre upplösning.
 
Menar du att när du fotar dia så finns inte de ev. misstag som du skulle få med digital? Visst vore det bra med en större extern skärm men jag tror att många letar anledningar för att slippa gå över till digitalt...
 
Eero, jag måste bara snabbt göra dig uppmärksam på att olika kameror matar ut TV-bilder på olika sätt: En del "dumpar" LCD-skärmens bild direkt, utan att öka upplösningen. Från en sån kamera får man ingen som helst extra information genom att använda en större skärm.

Andra kameror har bättre funktion för TV-visning och matar ut en bild med TV-upplösning genom AV-utgången. Med en sån kamera skulle man ha något att vinna med en större skärm.

Kolla bara att din kamera matar ut en juste tv-bild innan du går vidare med skärmprojektet.
 
Jag är personligen rätt tveksam till att använda en tv för att kontrollera om bilderna är i bra kvalitet, upplösningen på en tv är inte speciellt hög och "pixlarnas" form är väl heller inte i samma form som lcd-displayer.

En lätt och billig laptop vore väl det bästa, kan man koppla in en tv någonstans borde inte en bärbar dator vara några problem. Man får dessutom fördelen att kunna föra över sina bilder också om man skulle vilja göra det.

-Jimmy
 
Nikons DSLR:er kan man ju fjärrstyra via USB från en laptop och låta kameran lägga bilden på hårddisken istället för på minneskortet. Det funkar säkert hos andra tillverkare oxå. Kan det vara en lösning?
 
Hustomten skrev:
Nikons DSLR:er kan man ju fjärrstyra via USB från en laptop och låta kameran lägga bilden på hårddisken istället för på minneskortet. Det funkar säkert hos andra tillverkare oxå. Kan det vara en lösning?

En D2h med WiFi-kit och en liten tolvtums powerbook med airport och aktiverad ftp-server är väl egentligen allt man behöver?

;-)
 
Jag har en handdator som kan ta CF-kort. Kör man programmet Pocketloupe på den så kan man titta på bilder i jpeg- och råformat. Man kan zooma och titta på histogram mm. När jag skaffade den nya handddatorn trodde jag att jag skulle använda den jättemycket till att kolla på bilder. Men i praktiken har jag nog faktiskt aldrig känt något behov av det.

Nu har förvisso handdatorer i regel inga jätteskärmar. Men en smula större än kamerans är de ju i alla fall. Så det kan ju vara ett alternativ att ta i beaktande.
 
Blev ju nyfiken på frågan, har handdatorn med mig för det mest. Pluggade i SD-kotet från kameran och får upp bilderna i splashphoto i datorn. visst större bild, men lättare att se skärpan. tveksamt. måste nog till skärm med bättre upplösning. har 153 ooo pixlar i datorn på3,8" och 114000 i kamerans 1,5"lcd, fortsätter att zooma bilden i kameran, pda:an ger bättre överbilck när jag vill titta gemon många bilder i fält.
 
Med en bärbara dator med USB ingång så kan jag med min 300D exponera några tusen bilder i RAW innan disken blir full. Samtidigt har jag tillgång till alla hjälpmedel som behövs för att ta fram bilderna.

Med två bärbara datorer sammankopplade i ett radionät kan jag lätt fjärrstyra datorn som är kopplad till kameran från den andra med hjälp av fjärrskrivbordet. Med ytterligare styrutrustning är det möjligt att manöverera en liten båt eller bil som denna anläggning är monterad på. Perfekt när det ska plåtas i naturen, vilket är kosntadbesparande med tanke på att det går att komma nära de vilda djuren utan att skrämma dem eller riskaera att bli uppäten.
 
Jag gillar din ironi Roland :)

Men allvarligt, i praktiken, är inte en ensam kamera utan krusiduller rätt smidig i fält.

Med lite övning tror jag man kan få sån koll att man kan fota hyfsat rätt utan att behöva checka av varje bild.
 
Senast ändrad:
Förmodligen. Min reflektion över detta med att detaljgranska bilderna direkt i fält är att det tar för lång tid om jag ska kolla varje bild innan jag tar nästa. I alla fall för mig så skulle det inte fungera så bra. När jag är ute med kameran så vill jag helst koncentrera mig på att hitta motiv. Blir jag osäker på om jag lyckats fånga min bild, så tar jag en till och kanske fler ändå tills att jag känner att "där satt den". Vanligtvis så är den känslan korrekt (numera vill säga, har inte alltid varit så, men övning och envishet lönar sig ibland).

Men, att ha med sig en bärbar PC eller "extra skärm" ut för att t ex vid fikapausen eller dagens slut gå igenom tagna bilder, det är något jag tror starkt på.
 
Jag är överens med dig AnnaKarin. Bärbart har jag med mig numera för att kunna kolla efter en fotosession, och inte minst för att dumpa över bilder i.

När jag fotar vill jag fota!
 
Japp, för mig är det t o m två känslomässigt helt olika sidor. Fota är en och kontrollen/granskningen efteråt en annan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.