Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Störigt vågmönster

Produkter
(logga in för att koppla)

Teobu

Medlem
Hej! Hoppas på lite hjälp från alla kunniga på forumet. Jag hoppas också att jag lyckas förmedla problematiken. Jag är relativt ny och har begränsad koll på både teknik och nomenklatur inom foto.

Jag har nyligen uppmärksammat att det ibland uppstår distraherade vågmönster när jag fotar mot ljuset, se den orangea bilden. Är detta moiré och kan man göra något åt det? Jag har även noterat att vågmönstret förstärks när fotot laddas upp på instagram (pga lägre resolution?).

Jag trodde att fenomenet bara uppstod vid motljus tills jag för någon dag sedan uppmärksammade det på en "medljusbild", se den gröna bilden. En gemensam nämnare är att mönstret uppstått vid skiftningar i färgluminans (eller är det ton/nyans ...).

Jag har testat att dra i moiré-slidern i lightroom med endast begränsad framgång.

Tack!

Bilagor

• grön.jpg
    grön.jpg
    18.7 KB · Visningar: 78
  • 040A3352.jpg
    040A3352.jpg
    1.5 MB · Visningar: 70
Senast ändrad:
Inget jag ser med darktable. Ingen objektivprofil som du har lagt på?

I DPP4 får jag ett vågmönster medan bilden laddas, men sen försvinner det.

Senast ändrad:
Ditt problem är nog snarare bandning, tror jag. Du verkar även ha använt C-RAW utifrån filstorleken, vilket kanske bidrar till problemet. Jag ska inte säga att jag ser det jättetydligt på den här datorn, men jag tror att det finns antydningar när man zoomar ut och en export* tycker jag inte ser riktigt "ren" ut när man tittar på den i full storlek. Det riskerar nog att ge mer bandning när man sedan förminskar bilden och/eller komprimerar hårdare.

*Exporterade en maxad jpeg utan justeringar från C1 Pro. Ingen aning hur det brukar bli då jag kör Nikon och Ricoh, så det filformatet är inget jag använder.

Jag har sökt på bandning/posterisering och kan konstatera att det är vad det rört sig om. Stort stort tack för hjälpen! 🙏

Det är inte så att du exporterar dina jpg´s med hård komprimering? (eller fotograferar med jpg och har hård komprimering inställd i kameran). Prova då igen och ställ in största jpg med minsta komprimering i kameran och se om det försvinner.

Det är inte så att du exporterar dina jpg´s med hård komprimering? (eller fotograferar med jpg och har hård komprimering inställd i kameran). Prova då igen och ställ in största jpg med minsta komprimering i kameran och se om det försvinner.

Fotar med c-raw så där sker en komprimering. Efter bildbehanling så sparar jag normalt filen som jpg och då sker väl ytterligare en komprimering (trots att jag väljer minsta möjliga komprimering i detta steg). När bilden sen postas på instagram så antar jag att den komprimeras för tredje gången.

Det är alltså fråga om komprimering/degradering i flera led.

I guess ...

Komprimeringen i c-raw visar sig främst i skuggorna. Man ser det framför allt i de dolda fält i råfilen som inte programmen visar i vanliga fall.

Har du testat DPP4 och om posteriseringen är lika illa där?

Jag hade problem med såna där vågor och bandning för några år sen, det såg ut så redan i råfilen.. Men sen bara försvann det, vissa trodde det var min skärm, andra svor på att jag använt en jpeg för redigering eller elektronisk slutare :LOL: (vilket jag inte hade). Sen bara upphörde problemet efter några månader.. Teknikens värld är oförutsägbar och förunderlig..

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar