Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stölma Special

Produkter
(logga in för att koppla)

andm31

Aktiv medlem
Hejsan!

Min pappa hittade en bälgkamera på en loppis på Öland för en massa år sedan och sedan dess har den mest stått och sett vacker ut på enhylla, vilket den i och för sig gör med stil.

Jag har hittat lite informationom den på denna hemsidan, men jag undrar om det är någon som vet lite mer om Stölma och dess importörer och tillverkare.

Det är alltså en Stölma Special från 30-talet.

mvh Anders

Jag har en "Stölma Lyx" för 6x9 och 4,5x6, som egentligen är en ommärkt Welta Perle. Dåligt skick förutom slutaren och objektivet, så jag har de senare i skrivbordslådan. Kan komma till användning.

Var är det för slutare och objektiv på din kamera?

Jag är ingen expert på det här men, slutaren står det VARIO på och den har en skala från 25 till 100 samt B och en som öppnar på första trycket och stänger på andra.

Objektivet är Meyer-Görlitz Nr. 364884 Anastigmat Trioplan 1:6.3 F=10,5cm

Intressant kamera och jag blir sugen på att använda den. Pappa har provat men han hade svårt att exponera rätt så han gav upp, han visste ju inte vad ljuset var, klart det borde jag kunna fundera ut me min ljusmätare, fokus blir lite krångligare dock, fokusskalan är märkt med följande siffror och tecken: närmst huset är oändlighetstecknet följt av 10, 5, 3 och 2 fast jag vet inte riktigt vad det står för... meter kanske?

mvh Anders

Som du ser så är Vario en enklare slutare utan långa slutartider. Det är inte alls negativt eftersom tidsverket för de långa slutartiderna ofta behövs rengöras på äldre kameror, så de enklare slutarna brukar fungera bättre trots åldern.

Trioplan är ett av de bättre trelinsiga objektiven, och kan ge riktigt skarpa bilder om man bländar ned till 11-16. Mjukare resultat på större bländare, vilket kan vara snyggt ibland.

fokus blir lite krångligare dock, fokusskalan är märkt med följande siffror och tecken: närmst huset är oändlighetstecknet följt av 10, 5, 3 och 2 fast jag vet inte riktigt vad det står för... meter kanske?

Ja, det är meter. Du får uppskatta avståndet och ställa in det på skalan. Antingen gissa och hoppas att det större skärpedjupet med små bländaröppningar gör att små missar inte märks, eller så kan du mäta avståndet med en annan kamera eller avståndsmätare.

Mäta ljuset gör du med en lös ljusmätare eller en annan kamera.

Har en fotokatalog från firman Stölten&son i malmö från 1930.

No.675 Stölma special - liten, elegant och gedigen kamera av behaglig form.
fyler de högsta anspråk.

mod G. Anastigmat 1;6,3 i varioslutare ställbar för lång och kort tid samt för ögonblick
på 1/25,1/50 och 1/100dels sek.
6X9 cm pris kr. 54:-
den fanns också med samma slutare i 120mm verision för formatet 6,5 X 11 cm

Stölma - var förmodligen Stöltens eget varumärke
andra Stölma kameror för rullfilm var
Stölma sport
Stölma auto

En Leitz Leica kamera inkl 3 rullfilmkasseter
och brun läderväska med bär-rem

med Leitz- anastigmat Elmax 1:3,5 50mm kostar i samma katalog 230:- för jämförelse av pris.

mvh
Lasse

Senast ändrad:
Jag har själv ett antal kameror som är sålda av Stölten. Bla en Stölma från 1923 avsed för plåtar
och filmblock. Samt en betydligt äldre "atelje"
kamera- i trä. Sistnämda tillverkad under 1890-talet.

Stölten bildades på 1880-talet och hette då Stölten-Simonsen o c:eek:. De sålde utländska, importerade kameror under sitt eget namn "Stölma". Ex tyska, engelska. Senare ombildades företaget till Stölten och Son. De hade sit huvudsäte i Malmö och hette där Stöltens fotografiska magasin. Senare sålde dem inte bara kameror utan också gramofonskivor, symaskiner, grammofoner mm.

Negativen hänger på tork.

Googlade precis kameran jag fotat med idag och denna tråd dök upp som träff numer ett så jag bumpar den lite.
Mycket trevlig kamera, lite kärv men det är förlåtligt då den är nästan 90 år.
Älskade sökaren, helt genial, tycker dagens kameror borde ha så.
Det var först när filmen tog slut som det slog mig att det var en 6x9 kamera.
Återkommer lite senare är filmen torkat och scannats.
/M

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar