ANNONS
Annons

Stöld!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Panos

Medlem
Tjena!

Jag publicerade en bild på Sporthoj.com igår. Var ute o fotade ett par kompisar när dom körde.
Jag har stämplar mina bilder med ''Panos Foto''.
Nu e de en som tagit bilden och därefter gjort om lite och därefter publicerat den i samma tråd.

Jag har sagt att innan att ingen får ta bilder, dom måste be om lov först...

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2088374&postcount=2014

Vad gör jag? Gillar inte alls detta som skett.

/Panos

Jag har slutat att bry mig för mina artistbilder finns nu spridda över halva jordklotet. De finns till salu som collage i baltikum och på alla möjliga och omöjliga hemsidor. En del har min tillåtelse och andra inte. Vem orkar bry sig?
Har jag lagt ut bilder på nätet så får jag nog ta den smällen. Skulle bli en heltidsyssla att ta itu med alla som snott bilder från min hemsida. Jag har gjort försök med insåg snart det hopplösa!

Panos skrev:
Tjena!

Jag publicerade en bild på Sporthoj.com igår. Var ute o fotade ett par kompisar när dom körde.
Jag har stämplar mina bilder med ''Panos Foto''.
Nu e de en som tagit bilden och därefter gjort om lite och därefter publicerat den i samma tråd.

Jag har sagt att innan att ingen får ta bilder, dom måste be om lov först...

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2088374&postcount=2014

Vad gör jag? Gillar inte alls detta som skett.

/Panos

Vad man gör? Ta kontakt och berätta att du inte gillar det?

i mitt fall hade jag bara skrattat, det är ju trots allt bara som ett litet skämt i en tråd?

Tycker det gått lite överdift här att så fort man ser sin bild nån annan stans är det direkt en fråga om hur mycket man ska kräva i pengar eller hur jag ska formulera polisanmälan, oftast på rätt harmlösa saker. Publicseras det i tidningar osv förstår jag att folk reagerar.. men detta?

DaFris är ju född -77 och bor precis som du i Karlskrona, åk hem till honom och ta en kaffe!
Det kanske till och med är någon du känner.

Jag tycker det börjar bli överdrivet åt andra hållet vad gäller råd här i forumet..
Inte för att jag anser att man ska fakturera eller polisanmäla för minsta lilla, men däremot tycker jag att vi bör värna om upphovsrätt och påpeka rätt och fel för de som missat sånt.

Såvitt jag ser så har sporthoj ett bildgalleri, ett forum mm samt regler för medlemmarna. Dock finns inte en rad skriven om upphovsrätt, att bilderna ska vara ens egna eller liknande väl? Jag tycker nog att sajtägarna borde ta in info om detta och att det är i den änden man borde "bråka."

Jag har som sagt gett upp, men alla som känner att de vill lägga sin upphovsmannasjäl i att jaga jorden runt efter de som tagit mina bilder får gärna göra en insats....Är det konstigt att man har gett upp efter mängder av mail till utländska saiter som skiter totalt i att en hysterisk svensk tycker att hans bild blivit stulen. Därför kan jag tycka ett en bild på en motorcykel som i detta fallet är en petitess i sammanhanget.

Fläsk-Tarzan skrev:
Är det konstigt att man har gett upp efter mängder av mail till utländska saiter som skiter totalt i att en hysterisk svensk tycker att hans bild blivit stulen.
Egentligen är det inte så himla svårt om det är uppenbar stöld som det nog låter i forumen här ibland. Bara att skicka en faktura ju. Kontakt om varför kan ju också vara lämplig förstås. Betalas den inte är det bara att gå vidare.. Både kronofogde och polisanmälan är ju möjligt och så extremt tidskrävande är det faktiskt inte. Försök att få betalt ska inte nog behöva överskrida 30 minuter med påminnelser och krav inberäknat.. Jag har fått gehör varenda gång jag påpekat och/eller krävt betalt (utan råd här i forumet.) Kanske har jag haft tur?

OK , då skall jag med det snaraste skicka en faktura till baltikum och begära en nätt liten summa på många sköna tusenlappar. Det måste bli många då de har sålt mina bilder i flera år nu. Kanske de blir rädda om jag hotar med kronofogden....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar