Annons

Stöd för Fjärrkontroll

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas.Magnusson

Aktiv medlem
Är det någon som vet ifall
Trådlös universalfjärr för Pentax http://www.kaffebrus.com/tradlos-universalfjarr-for-canon-pentax-nikon-etc-486.html
Fungerar med en K10?

På sidan står det: ist DL ist DS ist D
S, S4, S4i, S5i, S5n, SV
330, 430, 450, 550, 555
750z, S50, S40, ist, MZ6, MZ-L, ZX-L,

Och kollar man på Pentax egna, fjärrkontroll F, så stödjer den: K10D / K100D / K110D / *istD / *istDS / *istDL / Optio A20 / A10 / T20 / T10 / S7 / L20 / S6 m.fl.

I och med att *ist stöds i både pentax egna och universalen så borde väl universalfjärren fungera?

Ska ändå beställa batterier, NP-400, till k10 på kaffebrus så då kunde jag lika gärna beställa fjärren där oxo. Blir ju några kronor billigare än originalet och en frakt mindre.
 
köpte en liknande universalfjärr som skulle funka på *ist(nåt) och den funkade utmärkt på min K100d...
så min gissning är att det går alldeles utmärkt
 
Tror inte heller det är något problem, förmodligen är det samma IR-kod som används på alla Pentax kameror.

Nackdelen med universalfjärren är att den inte går att "docka" i batterigreppet till K10D, vilket kan vara en nackdel om man har eller tänkt skaffa det.
 
Tack för svaren, jag misstänker också att det är samma kodning. Har iofs ett vertikalgrepp varvid det kanske inte är så dumt med originalet..

Universalkontrollen har iofs möjlighet till zoom, men det är ju iofs knappats troligt att man använder den.
 
Andreas.Magnusson skrev:
Tack för svaren, jag misstänker också att det är samma kodning. Har iofs ett vertikalgrepp varvid det kanske inte är så dumt med originalet..

Universalkontrollen har iofs möjlighet till zoom, men det är ju iofs knappats troligt att man använder den.
neeee.... inte kan man väl zooma med fjärren på en systemkamera... på kompakterna kanske
 
Jag köpte en fjärr på Tradera som klarar av Nikon, Canon, Olympus och Pentax. Eftersom jag har både en K100D och en Oly 7070W så tyckte jag det var elegant. Den fungerar, men bara som "avtryckare". De heter MiniMak Foto 2 och är som en liten tändsticksask och kan hängas i ett snöre om halsen. Jag betalade ca 160 kr inkl frakt och säljaren kallade sej för fotofyndet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.