Annons

Står stilla i huvudet...Omräkning..

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Okej.. Jag vet ju hur att man får en bildvinkelsbeskärning med 10D..

Men om man tar t.ex. ett Fisheye, ett 15mm som tecknar hela bilden och bara inte en cirkel. Så får de på en fullformatskamera med 180 grader..

Hur räknar man ut vad bildvinklen blir på en 10D ??

/Jeppe.. som efter en varm vårdag i Skåne, kokat över..

Jag skulle kunna svara på frågan om jag visste om bildvinkeln och avståndet från centrum till kanten på sensorn hade ett linjärt förhållande och hur stor sensorn i en sån kamera är.

Bildvinkeln på 180 grader är väl den diagonala bildvinkeln? En 135-formatsbild har en diagonal på ca 43,3 mm (halledudanedå....;-)) ).
Vad den är på din sensorplatta vet jag inte men förhållandet mellan diagonalerna och bildvinklarna bör vara tämligen lika, i varje fall så pass att du får en ganska hyfsad uppfattning om bildvinkeln.
Us

Precis.. 180 grader är den diagonala bildvinklen. 10D's diagonal är 27,26mm
Som Ulf säger så är ju diagonalen 43,3 mm på 35mm.
Sensorn är förresten 22.7 x 15.1 mm

Mao. så borde då en fisheye ge runt 113 grader diagonalt?

(180/43,4)*27,2 = 113 grader... Rätt så va?

JanOlofHärnström skrev:
Varför inte 180/1,6. Vinkeln är i proportion mot utsnittet. Utsnittet är väl alltid skalenligt 1,6 ggr mindre?

Mmm.. ibland är lösningen så enkel att man blir rädd för sig själv :)

*skäms..

Att du inte orkade/iddes tänka djupare på saken i går kväll är väl att ta med en axelryckning.......men vad fick dig att börja fundera över måttet på bildvinkeln - eller snarare: har gradtalet i sig någon praktisk betydelse?
Själv har jag bara ägnat saken någon flyktig tanke i stil med: "Jaha, 38 mm-gluggen har bildvinkel på litet drygt 90 grader.......mådä, det är mer än 50 mm-gluggen som har 65 (eller 67) eller vad det nu är......
Us

Nej.. jag funderade bara i största allmänhet vad som blir kvar av ett fisheyes 180 grader.. För den massiva distorsionen finns ju i pincip kvar.

Jämfört då med ett 14mm som tecknar ut en mindre bildvinkel, men som har betydligt mindre distorsion.

ANNONS