Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stänga tråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Hej läst en tråd här om hur lätt det ballar ur när man vill ha hjälp med en enkel fråga. jag blir själv förvånad när det drycker upp ett mail i min inkorg som säger att jag fått svar på en tråd som jag skapade för 2 år sedan.
Vadför inte skapa en funktion som ger tråd skaparen befogenheter att stänga tråden när denna antingen givit upp eller fått svar på sin fråga. / Jonson

Därför att det går emot hela tanken med trådar, det lever och ägs inte av den som skapat den. Att en gammal tråd vaknar är ovanligt och ofta blir det en ny diskussion med nya info. Är den galet gammal eller helt fel kan vi hjälpa till stänga.

Hej läst en tråd här om hur lätt det ballar ur när man vill ha hjälp med en enkel fråga. jag blir själv förvånad när det drycker upp ett mail i min inkorg som säger att jag fått svar på en tråd som jag skapade för 2 år sedan.
Vadför inte skapa en funktion som ger tråd skaparen befogenheter att stänga tråden när denna antingen givit upp eller fått svar på sin fråga. / Jonson

Risken är väl att funktionen kan missbrukas om man godtyckligt stänger en tråd bara för att det råkar uppstå en diskussion som man är obekväm med. Trådarna självdör efter ett tag så det brukar inte vara något större problem.
Dessutom kanske en gammal tråd väcks upp igen för att någon annan har intresse av den även om trådskaparen är nöjd.
Enkelt uttryckt, bara för att man har skapat en tråd så äger man den inte...

edit. David han före (men det tog inte 6min för mig att skriva inlägget)

Så ni äger min tanke/ fundering för att jag ställer frågan på ert forum? Öh!!
Samtidigt skjuter ni er själva i foten och gör så folk undviker att ställa frågor i ert forum.
Som i ett aktuellt fall under köpråd "Negativt med fullformat" där jag har funderingar kring mitt nästa köp. Den ballar ur och i mitt fall har jag nu köpt kamera. Så jag är inte längre intresserad av vad alla tycker och tänker.
Men den tråden kommer nu att jaga mig trots att jag trådskaparen som ställt frågan är nöjd. Den är ju avslutad jag har fått svar. Så i ett demokratiskt Sverige 2014 borde den gå att stänga.
/Jonson

Därför att det går emot hela tanken med trådar, det lever och ägs inte av den som skapat den. Att en gammal tråd vaknar är ovanligt och ofta blir det en ny diskussion med nya info. Är den galet gammal eller helt fel kan vi hjälpa till stänga.

Handlar inte om att det blir obekvämt, utan det faktum att jag fått svar på min fråga som jag är nöjd med. Vadför ska den då fortsätta att mala trotts att jag tackat för hjälp och sagt jag är nöjd?
/Jonson

Risken är väl att funktionen kan missbrukas om man godtyckligt stänger en tråd bara för att det råkar uppstå en diskussion som man är obekväm med. Trådarna självdör efter ett tag så det brukar inte vara något större problem.
Dessutom kanske en gammal tråd väcks upp igen för att någon annan har intresse av den även om trådskaparen är nöjd.
Enkelt uttryckt, bara för att man har skapat en tråd så äger man den inte...

edit. David han före (men det tog inte 6min för mig att skriva inlägget)

Handlar inte om att det blir obekvämt, utan det faktum att jag fått svar på min fråga som jag är nöjd med. Vadför ska den då fortsätta att mala trotts att jag tackat för hjälp och sagt jag är nöjd?
/Jonson

Stäng av bevakningen och låt bli och läs så är problemet löst.

Ja det ska jag, problemet är för mig inte så stort, men jag tycker ungefär som forumvärd afe.
ställer någon en fråga om nikon och tråden sedan eskalerar och börjar handla om canon optik så tycker jag man kan stänga den tråden. Ha det bra
/jonson

Stäng av bevakningen och låt bli och läs så är problemet löst.

Ja det ska jag, problemet är för mig inte så stort, men jag tycker ungefär som forumvärd afe.
ställer någon en fråga om nikon och tråden sedan eskalerar och börjar handla om canon optik så tycker jag man kan stänga den tråden. Ha det bra
/jonson

Javisst kan forumvärdar stänga trådar.
Ha det bra själv

/Jonson

Självklart ska tråden finnas kvar även efter att du tycker att du har fått svar. Det kan ju finnas fler som har samma fråga.

Som i ett aktuellt fall under köpråd "Negativt med fullformat" där jag har funderingar kring mitt nästa köp. Den ballar ur och i mitt fall har jag nu köpt kamera. Så jag är inte längre intresserad av vad alla tycker och tänker.

En bra sak med den här typen av forum är att man inte behöver läsa en viss tråd om man inte vill.

I det specifika fallet finns det uppenbarligen andra som tycker att diskussionen är intressant. Varför skulle du få hindra dem att fortsätta, bara för att du själv inte vill läsa mer?

Det finns något som heter vett och ettikett men det verkar ju inte alla känna till. Jag min personliga åsikt tycker inte man ska ägna sig åt att kapa andras trådar för att där lämna huvudämnet. Då är det väl bättre att de som tycker det är intressant diskuterar sidospår i en egen tråd. Men vi går ju mot ett anarkistiskt samhälle så det är väl inte så underligt att det märks även på fotosidan.
/Jonson

En bra sak med den här typen av forum är att man inte behöver läsa en viss tråd om man inte vill.

I det specifika fallet finns det uppenbarligen andra som tycker att diskussionen är intressant. Varför skulle du få hindra dem att fortsätta, bara för att du själv inte vill läsa mer?

Det finns något som heter vett och ettikett men det verkar ju inte alla känna till. Jag min personliga åsikt tycker inte man ska ägna sig åt att kapa andras trådar för att där lämna huvudämnet. Då är det väl bättre att de som tycker det är intressant diskuterar sidospår i en egen tråd. Men vi går ju mot ett anarkistiskt samhälle så det är väl inte så underligt att det märks även på fotosidan.
/Jonson

Du har onekligen en poäng! Jag har själv svarat i återuppväckta gamla trådar i tron att det var ett färskt ämne, och det är faktiskt ganska irriterande. En tråd som har legat i vila i sådär tre månader bör kunna låsas (automatiskt?). Alltid bättre då att starta en ny tråd om man vill återkomma i ett ämne. Man kan ju istället då be om att få en tråd upplåst om det känns angeläget.

Att ämnet är obsolet kan väl vara en giltig anledning av stänga tråden. Däremot är det väl lite lustigt att hävda att man 'äger' en åsikt/tanke bara av det skälet att man formulerat den på ett så publikt ställe som ett forum på internet.

Så i ett demokratiskt Sverige 2014 borde den gå att stänga.
/Jonson

Du menar alltså att det är mer demokratiskt när du ensam får bestämma om andra ska kunna skriva i en tråd än att alla som vill får skriva. Intressant tolkning av "demokrati".

Fast det konstigaste är nog att blanda in begreppet demokrati här öht.

Äger kanske är fel ord. Men om jag skapar en tråd där jag vill ha information om Nikon kameror är det ganska störande och läsa om allt annat i den tråden.

Att ämnet är obsolet kan väl vara en giltig anledning av stänga tråden. Däremot är det väl lite lustigt att hävda att man 'äger' en åsikt/tanke bara av det skälet att man formulerat den på ett så publikt ställe som ett forum på internet.

Äger kanske är fel ord. Men om jag skapar en tråd där jag vill ha information om Nikon kameror är det ganska störande och läsa om allt annat i den tråden.

Jag trodde/tolkade det som att frågan handlade om crop kontra fullformat och blev förvånad över kritiken om att canon användes i exempel... hursom, det är enkelt att bara sluta prenumerera på tråden ;)

Visst är det tråkigt när en diskussion börjar handla om än ett annat ämne än det man själv startade om, men när man går hem för natten så kan man väl inte be sällskapet att sluta diskutera för att en själv inte är närvarande.

När det gäller internetforum det är för många inlägg som inte "bidrar" eller "förstör" tråden så får det anmälas till en moderator?

Men man äger lika lite längden på diskussion här som i verkliga livet. Fördelen är att man här (på internet) på ett enkelt sätt kan gå från diskussionen och börja delta i ett annat, det tycker jag är bra låt det vara så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar